Gemakkelijk

ge·mak·ke·lijk (bn.)

1 gerieflijk, comfortabel <=> ongemakkelijk
2 geen moeite of inspanning vereisend => evident, geredelijk, gladjes, grifweg, licht, lichtelijk, makkelijk, met gemak, moeiteloos, probleemloos, soepel; <=> moeilijk
3 inschikkelijk <=> moeilijk
Om alle misverstanden te vermijden plaats ik eerst de betekenis van het woord volgens Van Dale. Laat ons aannemen dat we de Van Dale beschouwen als de bijbel van onze taal om enige muggenzifterij uwentwege in de kiem te smoren. Wie het niet eens is met Van Dale, dat is uw goed recht, ga alstublieft uw en mijn tijd niet verbeuzelen met geeuwverwekkende reaties. Ziet U, enige aangeboren beleefdheid is mij iet onbekend. Goed terzake nu.
Bij het lezen van heel veel blogs valt mij op dat er een steeds wederkerend fenomeen zich voordoet. Klagen, klagen en nog eens klagen. Zijn er dan zo weinig mensen die in eigen boezem kijken? We leven op een plek waar de meesten van ons, ik onken niet dat er hier en daar misérie is, een leven leiden waarbij we geen honger lijden, geen kou, behalve bij het wachten op de bus die maar niet komt, geen armoede en we ons zodanig vervelen dat we zelfs aan de gevel hangende kerstmannen als storend ervaren. Zijn we dan echt al ons gevoel voor schaamte verloren? Deze avond vreten we een menu waarvan de kostprijs een paar honderd kinderen van de hongersnood kunnen redden, een paar andere honderd van Malaria kunnen genezen en andere voorbeelden kan uzelf wel aanvullen.
Hoe komt het toch dat we de koning niet te rijk zijn met de rijkdom waarover we beschikken? Het ontsnapt mij. Let wel, deze avond ga ik ook rijkelijk vreten. Maar bij het opendraaien van de kraan morgenochtend om een aantal glazen water achterover te slaan om mijn kater enigszins te verzachten zal ik toch weer verbaasd en gelukkig zijn dat daar zomaar drinkbaar water komt uitgevloeid. Schuldgevoelens? Niet echt. Zoals het die arme drommels hun schuld niet is dat ze arm zijn, zo is het ook mijn schuld niet dat ik in deze rijke regionen van de wereld geboren ben. Raakt het mij? Natuurlijk raakt het mij, ik ben wel van de pot gerukt maar geen gevoelloze klootzak. Maar gevoelsmatig, zonder erbij na te denken, want we verkloten al genoeg dingen met ons nadenken, ben ik verschrikkeljk gelukkig dat ik al deze dingen mag gebruiken en ondergaan. Gelukkig nieuwjaar en waarover klaagde U ook alweer?
Was getekend
Tags: , , , ,

Geef een reactie

