U wil positief? Daar gaan we!

Het wordt mij hoe langer hou duidelijker hoe bloggen in elkaar zit. Ja, iedereen gaat er nogal snel vanuit dat hij alles weet. Ik dus niet. Als ik mijn bek over iets opentrek is dat omdat ik er iets over te zeggen heb en er iets van afweet. Daarom zwijg ik meestal. “Wat een pretentie” Denkt U. Neen. Pretentie is om over alles en nog wat direct een hele hoop gebrabbel te produceren zonder er iets van af te weten, ook wel dwaasheid, domheid, achterlijkheid, zever in pakjes, bull shit genoemd.

Waar zat ik nu alweer? Ah ja, positief. Wel, na deze blog opgestart te hebben als een experiment merk ik dat de reacties beperkt maar van kwaliteit zijn. Diegenen die reageren hebben nagedacht over hun antwoord, wat ik alleen maar kan toejuichen. Mijn blogroll is zeer beperkt en totaal irrelevant, ze bestaat eigenlijk meer als bladvulling. Wat niet wegneemt dat ik die blogs meer dan te pruimen vind. Toch zal mijn blogroll nooit uitbreiden. Alweer is daar over nagedacht. Er zijn genoeg blogrollen op andere sites om te gebruiken. Ook wil ik niet dat het doorklikken een sport wordt. Als hier iemand terechtkomt en blijft dan moet dat zijn omdat hij er iets aan heeft, al was het maar een gevoel van walging. Ja, er zijn mensen die van walgelijke dingen houden, vergis U niet. Dat doorklikken, heb ik gemerkt, en het reageren met nietszeggende commentaren is niets meer dan gejengel. Commentaren zoals: “Ach, hoe mooi”, en “Leuk” daar heb ik niets aan. Het waarom interesseert mij. Een andere zienswijze interesseert mij. Daar steek ik iets van op. Wie ben ik om mijn zienswijze niet bij te schaven als ik een commentaar lees waarbij ik denk: “Tiens die kerel of dame zou wel eens gelijk kunnen hebben.” Ik heb niets tegen een commentaar als “Mooi” maar zeg er dan in Godsnaam bij waarom, want anders is het maar gejengel en gehengel van de reageerder om op zijn of haar blog te gaan kijken. Jengelen laat ik met veel plezier over aan peuters en kinderen en hengelen aan vissers. Dagelijks lees ik veel blogs met plezier, maar reageren doe ik alleen met een stomme opmerking in de hoop leuk te zijn, of als ik er iets over te zeggen heb. Soms heb ik het idee dat mensen krampachtig willen reageren en dat merk je aan hun commentaar.

Zoals U ziet is dit toch positief, ik ben blij met mijn commentaren en ik probeer U iets bij te brengen zodat bloggen nog aangenamer wordt dan het als is. Al vraag ik mij af hoe ik deze woorden uit mijn strot of pen krijg.

Was getekend

Tags:

20 Reacties to “U wil positief? Daar gaan we!”

  1. M-go Says:

    Ik heb zelf geen blog (meer) dus mijn repliekjes hier en daar dienen niet als doorsluisgerief.
    Doorklikken naar andere blogs via reeds gekende blogrolls of via replieken op postings op reeds bekende blogs is doorgaans toch wel interessant, want zo kom je al eens op een nog niet gekende blog terecht waar je ook boeiend leesvoer aantreft die soms al eens vraagt om weerwoord of instemming.
    Mijn blog is verdwenen omdat ik liever mijn mening geef over zaken die een ander aanhaalt, die zijn, vind ik zelf, veel interessanter dan de oppervlakkige zever waarmee ik zou komen aandraven. Er zit ook een groot stuk luiheid tussen, ik moet eerlijk zijn.
    Om het kort te houden: ik geef graag eens een repliek op een posting die mijn aandacht trekt. Da’s alles.

  2. Blanche Says:

    Mooi! zonder meer, dat kan wél. De posting van Menck van vandaag over zijn tuintje bij voorbeeld. Ik kan me best inbeelden dat ik daar zou op reageren met mooi! zonder meer. Dat betekent dan dat ik het gelezen heb en dat het een moment van verwondering, vertedering, mijmering schoonheid …kortom een mooi moment was.
    En als ik dat doe dan is het niet om te hengelen naar een tegenbezoek want ik heb geen blog. Het drukt enkel waardering uit.
    Kent u de uitdrukking ” een goede verstaander heeft maar één woord nodig” dan niet?
    Al moet ik toegeven dat sommige reacties een verkapte vorm zijn van: kom ook eens op mijn blogje kijken. Maar die haal je er toch zo uit?
    Excuseert u mij dat ik dit niet in één woord kon samenvatten.

  3. vandepotgerukte Says:

    Hebt U daar dan behoefte aan? Ik dacht identiek hetzelfde maar had niet die behoefte. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar geef toe dat het soms vervelend is.

    Was getekend

  4. Menck Says:

    Van wie een eerste keer op mijn blog komt, daar vervolgens ‘Wauw’ of ‘Schoon’ achterlaat en zich daarna nooit meer laat zien, weet ik het wel: die hengelt naar een tegenbezoek of een plaatsje in de blogroll. Waar ik uiteraard aan verzaak, dat spreekt.
    Toch bestaat er zoiets als de immer weerkerende ‘korte antwoorden’-reageerders. Vaak zoeven ze dagelijks door een ellenlange blogroll of een feedreader die bulkt van de nieuwigheden – lezen, lezen, lezen. Om toch maar aan te geven dat ze van je schrijfsel hebben genoten, drukken ze er inderhaast een korte waardering voor uit in het reactieluik. Vroeger dacht ik ook: ‘pff, is that it?’ Thans veeg ik daar vierkant mijn botten aan, om het eens dialectisch te verwoorden.
    Ik zou het uiteráárd enorm appreciëren mocht iedereen de tijd nemen om eens een doordachte, weloverwogen en vooral to the point-reactie te plaatsen. Maar da’s ijdele hoop. En eerlijk: mocht ik nóóit een reactie krijgen – lang of kort – dan gaf ik er geheid de brui aan. Ik ken bloggers die al meer dan een jaar bezig zijn en op elk stukje nul reactie krijgen. Dat die mensen toch verderbloggen: chapeau.

  5. Aïda Says:

    Mooi!

    (Enkel om je te pesten, nè)

    HALLO HALLO, ALLEN NAAR DE BLOG DER ZUCHTEN!!! LAATSTE OPROEP!! ALLEN NAAR DE BLOG DER ZUCHTEN!!!

  6. Madame Commentatore Says:

    Zeer ondeftig arikel!

    Hallo hallo, allen naar de orde van de douchekapjes!!! Laatste oproep!!! Allen naar de orde van de douchekapjes!!!

  7. chelone Says:

    Ik denk dat we nooit zullen weten hoe bloggen in elkaar zit. We zijn tenslotte allemaal mensen met onze eigen complexe gedachtenkronkels.
    De hoogmoedigen in bloggenland haken nogal snel omdat ze hun gading ook hier niet vinden.
    Blogs met heel veel tirlantijntjes en sterretjes zijn fel begeerd en ook daar is een grote markt voor.
    Iedereen reageert al eens krampachtig om de ander niet te kwetsen. (Komen we hier terecht bij een minder ernstig soort schuldgevoel?)
    Maar er zijn er ook die graag schrijven, die hun ervaringen graag met anderen delen, die graag een respons willen, ook al is die negatief.
    Een lange blogrol brengt inderdaad ook de nodige complicaties met zich mee. Hoe langer de blogrol, hoe meer je jezelf in de problemen brengt.
    Eén van de leuke dingen van het bloggen is de opdracht om een zo grappig of gevat mogelijke reactie te geven omdat je je dan echt moet inspannen. Maar dat is niet iedereen gegeven. (Ik heb bijvoorbeeld wel zin voor humor maar kan het moeilijker uiten dan een ander).
    En dan is er nog die uitdaging om zo foutloos mogelijk te schrijven. Zo blijf je bij, zo blijf je jong. Taal leeft en moet onderhouden worden.
    Er zijn er ook die de reactiemogelijkheid uitschakelen, dat zullen dan wel de puurste bloggers zijn, die enkel voor zichzelf schrijven. Eigenlijk kunnen die dan evengoed hun dagboek onder hun hoofdkussen bijhouden, denk ik dan.
    Een beetje provocatie, zoals jij nu doet, waarom niet? Je moet een mens af en toe eens aan het denken zetten.

  8. chelone Says:

    sorry, ik bedoelde “…haken nogal snel af”

  9. vandepotgerukte Says:

    @ M-go
    Reageren op wat je interessant vindt is the spirit.

    @Blanche,
    Zie mijn reactie onder de uwe.

    @Menck,
    Geen enkele keer geef ik aan dat het mij stoort, maar als je niets te vertellen hebt, hou je bek dan. Even voor de duidelijk: Ik heb het over de reacties en niet over jou. Maar reacties die ergens op gebaseerd zijn maken mij blij, of ze mij nu afbreken of ophemelen maakt mij gene ene reet uit. Bij de negatieve reacties is mijn tegenreactie twijfelen en het geheel nog een keertje te proberen bekijken vanuit het perspectief van de reageerder. Bij een positieve reactie is een monkelende, tevreden glimlach dan weer van de partij.

    @Aïda en Madame Commentatore
    PESTKOPPEN !!!!!!! Mijn reagerende vloek zal zoet zijn op jullie blogs

    @Chelone
    Kijk je geeft het zelf aan. Soms wil je wel grappig of gevat reageren maar het komt niet. Als ik dat voel dan zwijg ik gewoon want anders klinkt het krampachtig. En dat wil ik niet. Zo simpel zit ik in elkaar. Wat het niet begrijpen van blogland betreft, daar ben ik het niet volledig mee eens. Het is vrij simpel en zoals bij eender welke activiteit doet 95% van de bende hetzelfde.

    Was getekend

  10. Blanche Says:

    Omdat u mijn toelating om te reageren op dit blog niet zou intrekken en omdat u steeds een verklaring wil bij de beoordeling van een reageerder, zal ik nu de verklaring “moeilijk” geven.
    Vandepotgerukte schrijft hier artikels die duidelijk het keurmerk “vandepotgerukt” dragen. Herkenbaar als zijnde van zijn hand.
    Maar de vandepotgerukte die reageert op de reacties lijkt voor de waarnemer iemand anders, waardoor de reageerder op het verkeerde been wordt gezet. Maar dat is waarschijnlijk net de bedoeling.
    En nu naar de douchekapjes om een muts te kopen (ik krijg daar een percentje)!!!!

  11. Coltrui Says:

    Tof!

  12. vandepotgerukte Says:

    Maak U geen zorgen, U zal van goeden huize moeten komen vooraleer ik een reactie weiger. Dat is tot nu toe nog nooit gebeurt. De betekenis van uw reactie snap ik niet. Is de reageerder van de pot gerukt om te reageren?

    Was getekend

  13. micheleeuw Says:

    Ik ben hier geraakt omdat ik heb doorgeklikt. 😉
    Soms zijn mijn reacties kort omdat ik toch iets wil achterlaten en ik niet meer inspiratie heb of alles al gezegd werd, maar ook omdat de blogger zou weten dat ik langs geweest ben. Ik haat lurkers !
    Mijn blogroll bestaat uit mensen die een reactie bij mij geplaatst hebben : die dus de moeite genomen hebben te lezen én de schrijven, ook al is het slechts 1 woord. Deze blogs probeer ik dagelijks ook te bezoeken. De blogroll maakt het mij gemakkelijk niemand te vergeten …
    Elk zijn reden om te bloggen hé 😉

  14. Heidi Says:

    ah hier hang je dus uit…
    weet je, net zoals ik de meeste mensen saai vind en moeite heb om naar hun gezaag te luisteren, zo vind ik de meeste bloggers zagers en saai. Maar jouw botte/vlotte manier van dingen er uit gooien vind ik leuk en spreekt me aan, vooral omdat er zoveel eerlijkheid achter zit. Dit vind ik echt bij weinig mensen terug…

  15. pironik Says:

    ik kan me vinden in de woorden van menck, hierboven.

    maar van ú zou ik graag eens een reactie krijgen, me dunkt! heel lang geleden dat iemand nog eens echt nadacht én grappig was in een reactie op mijn blog. 😀
    maar dat zal wel aan mijn eigen onleesbare en onmaatschappelijke thema’s liggen. zelf lijk ik hoe langer hoe minder te reageren op andere blogs; bij de inmiddels goede vertrouwden, ja, maar voor de rest…

  16. Coltrui Says:

    Mieters!

  17. Annemie Says:

    Ikzelf ben tevreden met eender welke reactie, kort of lang… Eerlijk gezegd kan ik die zelfs bijna niet meer missen! Niet dat het er héél veel zijn maar ik appreciëer ze.
    Ikzelf durf ook wel eens kort reageren omdat ik niet altijd de juiste toon of woorden vind; maar het zijn wel telkens welgemeende reacties.
    En nog een vraagje! Ben jij niet toevallig een blogger die stiekem een nieuwe blog opgestart heeft maar daar weinig ruchtbaarheid aan geeft? Ik wil en zal geen namen noemen!
    Ik kan er ook compleet naast zitten…

  18. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Daar kan ik volledig inkomen.

    @Heidi,
    Dat is wat ik noem een complement met ballen. Dank.

    @Pironik
    Als ze onleesbaar zijn dan is het moeilijk om te reageren natuurlijk.

    @Annemie,
    No comment.

  19. Annemargrietje Says:

    Ook ik ben hier gekomen door op een reactie van jou door te klikken… Als nieuweling in blogland moet je je kennis toch ergens vandaan halen. En ook ik moet mijn lezers ergens vandaan halen, dus laat ik, af en toe, bij een blogger die mijn interesse heeft getrokken, een berichtje achter. En ja, dat doe ik mét mijn URL, en hoop ergens een klein beetje dat mensen mij ook gaan lezen…

    en dank voor de informatie over de blogroll, ik vroeg me al ernstig af hoe dit toch werkte en wat de ‘sociale regels’ hieromtrent waren.

    Enne, mooi zou ik niet snel zeggen, wel vermakelijk, alleen al door de woordkeuze. Grappig, door de onderwerpen. Voor mij zo boeiend dat ik je bij mijn favorieten zet, op de computer dan hé, niet in de blogroll, want dat mag blijkbaar niet zomaar 😉

    ps. schrijven zonder reageerders voelt als schrijven zonder lezers; en dat is niet leuk!

  20. vandepotgerukte Says:

    Bedankt voor het complement. Wat de sociale regels betreft heb ik goed nieuws, ze bestaan niet. Het is uw blog en daar doet U lekker mee wat U wilt.

    Was getekend

Geef een reactie

