Niet alles hoeft zo nodig

Tijdens mijn dagelijkse mijmersessies zit ik rustig boven op mijn berg rond te kijken terwijl een sigaret mijn longen verwendt. Ja, ik rook. En het niet rokend gespuis onder jullie weten niet wat ze missen. En maar emmeren over longkanker, luchtvervuiling en dies meer.

Mijn dagelijks bestaan wordt overheerst door het heden. De toekomst maakt mij eigenlijk niet veel uit. Plannen maak ik al helemaal niet. Pure energieverspilling. Het zegt mij totaal niets om te proberen regelen wat ik in de toekomst eventueel zou kunnen uitvoeren. Dat afdwalen daar moet ik toch iets aan doen, goed ik zat dus te mijmeren met een sigaret in mijn bakkes.

Toen ik naar beneden keek in die mierennest die ook wel eens de maatschappij wordt genoemd viel mij op dat iedereen zonodig moet, en dan heb ik het niet over gaan schijten of pissen. Neen, dat moet inderdaad zo nu en dan eens. “Ik moet nog een huis bouwen” of “Ik moet nog een berg beklimmen” of “Ik moet nog slijmen bij de baas” of “Ik moet nog dit en dat doen voor ik doodval.” daar heb ik het over.

Ooit was ik ook een moeter, tot ik er volledig de brui aan gaf en het werkwoord moeten verving door ik wil. Wat was dat een ommekeer. Tegen dingen die zonodig moeten zeg ik een welgemeende “Foert” denk nog eventjes na en zeg “Ik wil” en doe dan mijn zin. “Ha” hoor ik U denken in uw alwetendheid “Dan moet jij wel veel geld hebben” Daar zit hem nu juist de truuk. Ik ben met weinig tevreden. En of ik ooit een pensioen zal hebben is nog zeer de vraag. Over die vraag breek ik dan ook mijn hoofd niet. Maar ik ben gezond van lijf en leden. Nu, vandaag, deze minuut, deze seconde wil ik doen. Niet, mocht het al zover komen, als ik 75 jaar ben en last heb van nierstenen, longkanker, spataders, aderverkalking en nog meer van die hobbies die oude lichamen schijnen te hebben.

Dus doe Uzelf een groot plezier en begin nu op dit eigenste moment te willen en te leven.

Was getekend

Tags:

13 Reacties to “Niet alles hoeft zo nodig”

  1. Heidi Says:

    dat was reeds mijn hoogste ideaal op mijn 19de…het heeft daarna veel voeten in de aarde gehad om dit te bereiken, maar eindelijk is het toch zo ver! en inderdaad dit is heerlijk!

  2. Patrick Says:

    ‘ De kracht van het nu’ gelezen zeker? (Tolle)

    Daar ik de truc ‘met weinig tevreden zijn’ maar niet aangeleerd krijg, blijf ik moeten.

    Ik wil wel, maar ik kan nie.

  3. Zabrila Says:

    Hoe dikwijls horen we het niet: “Ik moet nog naar een feestje, enz.”
    Al heb ik al een aantal “moetens” in mijn leven geschrapt, er resten er nog meer dan me lief is. Vooral de “zou-moeten” zijn hardnekkig. Ook mijn “zou-willen” dien ik onder de loupe te nemen, want blijken dikwijls overbodig..
    In elk geval begint elke verandering met inzicht…

  4. vandepotgerukte Says:

    Als ik naar een feest moet, dan is dat tegen mijn zin. Alleen de uitdrukking al. Het klinkt alsof U één of andere saaie nieuwjaarsreceptie moet opluisteren met uw aanwezigheid. Ik ben uitgenodigd en ik kom graag is al een gans ander pannenkoeken eten. Mijn zou-willen heb ik in het vuilnis gekieperd. Leven doe ik nu en willen doe ik nu. Morgen zie ik wel.

    Was getekend

  5. urbain alpain Says:

    Jaja, niets moet. Tot iemand die verleidelijke fles MOET CHAMBON voor je neus houdt en uitnodigend zegt: ‘Moet je een glas?’

  6. Annemie Says:

    De heer des huizes en ikzelf zijn op een leeftijd gekomen dat veel dingen niet meer moeten! En al bij al heeft het ‘moeten’ nooit echt goed gepast in onze levensfilosofie. Wij zijn geen doorsnee koppel…

  7. Menck Says:

    ‘Moeten’ voor mij is: als de nood het hoogst is, is het kleinste kamertje (hopelijk) nabij.

  8. zeezicht Says:

    Als je echt op de pot moet, dan kan je niet zeggen ‘ik wil niet’
    En voor de meeste andere dingen staat ‘moeten’ ook niet meer in mijn agenda.

  9. micheleeuw Says:

    Goed voor jou !
    Ik ‘moet’ gaan werken om de luxe die ik ‘wil’ te kunnen betalen en onderhouden. Verder is er bij mij niet veel ‘moeten’ aan. Ik heb mijn leventje goed geregeld, vind ik, en meer ‘moet’ dat niet zijn.

  10. chelone Says:

    ‘Moeten’, wat een vreselijk werkwoord. Ik word er op slag slecht geziind van.

  11. vandepotgerukte Says:

    @Menck en zeezicht,
    Dat staat in de tekst, dat is inderdaad moeten. Dit is daarvoor een trouwens ideaal blog, alleen voorzichtig zijn dat je er niet word van gerukt tijdens het ontlasten.

    @Micheleeuw,
    Mijn dagelijkse bezigheden zijn niet gebonden aan tijd noch aan een vaste plaats, en ik verdien er nog centen mee ook. Regelmatig neem ik zelfs werk niet aan omdat ik inderdaad met weinig tevreden ben.
    ik blij te zien dat je tevreden bent. Er lopen al meer dan genoeg klagers, steuners en kreuners rond

    @Chelone
    100 procent gelijk.

    Was getekend

  12. FrankiePebbles Says:

    Als ik zeggen mag: zo is ’t maar net. Het is hier een zeer spiritueel toilet.

  13. M-go Says:

    “Moeten is boeten en schijten is afgang”.
    Sorry, platter kon ik het niet krijgen… maar wacht, hold your horses, dit komt niet van mij hoor. Ik heb dit “volksgezegde” vroeger weleens gehoord, toen ik nog jong en mooi was, maar heb echter nooit geweten wat men ermee bedoelde.

Geef een reactie

