Oude kiekskes en ander onguur bewijsmateriaal

Deze morgen lag aan de voet van mijn berg alweer een stokje op mij te wachten. Het zag er al wat droog en oud uit, dus vermoed ik dat dit voorwerp al een aantal omzwervingen heeft gemaakt. Het ding kwam bij mij aan via chelone.

Oude foto’s. mhhh. U zal het niet geloven maar daar beschik ik niet over. Mijn oudeheer, die ondertussen weet of God nu al dan niet bestaat, was nochtans in een ver verleden geboeid door fotografie. Hij maakte ze zelf, ontwikkelde ze zelf en dies meer. Maar het toeval wou dat ik toen nog niet bestond. Toen ik wel bestond wou datzelfde toeval dat de oudeheer dag na dag minder en minder bewoog. Hij raakte verlamd waar U bij stond. Tsjonge wat was dat een raar fenomeen. De ene dag kon hij zijn arm nog vier centimeter opheffen, de volgende al maar drie centimeter meer. Ja dat waren nog eens spannende tijden. Wat zal het morgen zijn.

U begrijpt natuurlijk dat hij toen geen kiekjes meer kon maken met als gevolg dat ik over weinig of geen bewijsmateriaal beschik dat ik ooit een jeugd heb gehad. Het enige bewijs waarover ik wel beschik dat ik inderdaad ooit eens jonger ben geweest dan ik nu ben zijn een aantal oude schoolrapporten waar mijn gedrag zeer in vraag werd gesteld. De oude klassefoto’s zijn allang verbrand in één of andere afvalverbrandingsoven.

Nu wil, dat alweder zelfde, toeval dat mijn vader ook een moeder had, ja zelfs een vader naar het schijnt. En die vader was een bon vivant in de jaren dertig met een voorliefde voor rondzwerven en U raadt het al, inderdaad fotografie. Die vader van mijner verwekker is al vele jaren geleden ook gaan controleren of God en de duivel bestonden. De moeder daarentegen is pas twee jaar geleden dit gegeven gaan napluizen. Toen ik mijn berg afdaalde en mij haar naar stulp begaf heb ik een schat aan oude foto’s ontdekt. Het Parijs van de jaren veertig en vijftig, 1 mei stoet in Gent rond de jaren vijftig en dies meer. Dus zal ik eens kijken welke kiekjes ik voor publicatie vatbaar vind en U vergasten op een aantal authentieke beelden. Weliswaar niet van mij. Maar tenslotte wilt U dat niet, al beseft U dat nog niet.

Was getekend

Tags:

5 Reacties to “Oude kiekskes en ander onguur bewijsmateriaal”

  1. chelone Says:

    Inderdaad, zonder dat het tegendeel bewezen wordt, kunnen wij moeilijk tot dat besef gekomen zijn.

    Authentieke kiekjes uit grootmoeders tijd, oké, het mag. Omdat jij het bent.

  2. madame Says:

    Ik ben ook benieuwd naar de foto’s uit de oude doos.

  3. micheleeuw Says:

    Als ambtenaar vraag ik u : Als je geen foto’s hebt van toen je kind/jong was, hoe kan je dan bewijzen dat je dat ooit geweest bent ? 😉
    Die oudere foto’s ? Ja, graag !

  4. zeezicht Says:

    Oude foto’s kunnen zo mooi zijn, vooral in sepia.

  5. Annemie Says:

    Dat wekt de nieuwsgierigheid… Ik kreeg ook een stokje van Chelone en mijn sepiaportretten zijn gepubliceerd 😉

Geef een reactie

