Zondaars aller landen verenigt U!

De zonden dus. Om te weten of ik zondig moet ik eerst een definitie van zonden zien te vinden. Die heb ik dus niet. Bij het horen van het woord zonden denk ik meteen aan religie. Ja, fietst U maar eens door de geschiedenis heen, als het woord zonde ter sprake komt zit daar geheid een kerk of andere geinteresseerde partij van bedenkelijk allooi achter. Rustig maar, gelovigen onder U. Lees de zin nog eens goed, ik heb het over instellingen en niet over het belijden van een geloof.

Wie is daarmee op de proppen gekomen? juist ja, religies. Heeft u het trouwens gelezen dat er in het Vaticaan een bisschop ronddoolt die ervoor ijvert om bij het ter communie gaan U weer op de knieën te krijgen en U met uw uitgestoken tong het lichaam van Jezus wil laten ontvangen? Ja, van die beker wijn mag U niet lurken, zondaar, maar op de knieén zal U gaan!

U merkt aan mijn betoog dat mijn simpathie voor de instellingen niet ver reikt, om niet te zeggen dat ze helemaal niet reikt. Maar goed het gaat nog altijd over zonden. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik er niet uitkom. Als goede moraalridder leef ik meer op gevoel dan op redenering. Mijn gevoel zet mij nooit in het zak, bij het beredeneren van dingen gaat U zichzelf in het zak zetten door dingen goed te praten. “Ik niet” zie ik U denken, tuurlijk U ook. Of bent U soms een heilige, om in religieuze sfeer te blijven. We zijn de eersten om stenen rond te gooien en iedereen en alles af te kraken maar onszelf op de rooster leggen is al een gans ander paar mouwen.

Besluit? Zonden bestaan niet. Als U dan toch zoiets als een zonde nodig hebt in uw leven leef dan op gevoel en laat anderen vooral niet op uw gemoed inbeuken. Daar zijn al genoeg ongelukken van gekomen. Kijk maar eens naar de zelfmoordterroristen, die laten zich ook de kop gek krijgen om de boel op te blazen. Om heilig verklaard te worden nota bene. Velen vinden het zondig, anderen een heldendaad. Geraakt U er nog wijs uit?

Was getekend

Tags:

5 Reacties to “Zondaars aller landen verenigt U!”

  1. micheleeuw Says:

    ‘Zonden’ zijn inderdaad een uitvingen van ‘het geloof’. Om in het begin de boel een beetje in toom te houden, maar dat is natuurlijk weer ziekelijk verdraaid door ‘de kerk’ tot schuld en boete, in hun eigen voordeel.
    Ik leef zoals mijn eigen moraal-compas me ingeeft : niet doden, tenzij in zelfverdediging; niet liegen, tenzij voor bestwil (de witte); niet stelen, tenzij met mijn ogen, de rest koop ik wel zelf; …
    Dat niemand zonder zonde is, is een gegeven. Toch ?

  2. M-go Says:

    Recht uit de online Vandale geplukt:

    zon·de1 (de; zonden, zondes)
    1 overtreding van de goddelijke of zedelijke voorschriften

    Over dit soort kan ik het niet hebben want, overtuigde atheist zijnde, ken ik dit soort niet.

    Maar er is ook nog zoiets als:

    zon·de2 (bijvoeglijk naamwoord, alleen predicatief)
    1 (informeel) om spijt of ergernis uit te drukken wegens verspilling of het nodeloos verloren gaan van iets, of de ondergang van iem.

    Dit komt me dan weer wel bekend voor.

  3. zeezicht Says:

    Normale mensen weten wanneer ze iets verkeerd doen (denk ik toch)
    Toen ik mijn eerste communie deed, werd er zo op gehamerd dat je een hostie niet mocht aanraken, ook niet met je tanden. Dat dat spul tegen je verhemelte plakte, dan moest je maar wachten tot alles gesmolten was. Er aankomen was DOODzonde. De dag dat ik mensen zag te communie gaan, de hostie in de hand en maar knabbelen, ben ik er mee gestopt. Plots kwam die hele rimram mij de strot uit.

  4. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw, M-go, Zeezicht,

    Hoe meer ik weet hoe minder ik begrijp.

    En of ik atheïst, deïst of een simpele tist ben, daar ben ik ook nog niet uit.

    Was getekend

  5. Patrick Says:

    Is het zonde van mijn tijd dat ik dit lees?
    Al eeuwen wordt hierover gedacht en geschreven.
    Niemand weet, niemand weet…………………………….

Geef een reactie

