Nog even doorbomen

Waarom wilt U toch altijd tot een groep behoren? Ik snap het echt niet. U vindt van uzelf dat U de verstandigste bent en dat de ander maar een eind uit zijn nek kletst. “Neen, ik kan luisteren!” Denkt U meteen, in zoverre dat U daar toe in staat bent. Zever. U wacht uw beurt af om de ander zijn argumenten te ontkrachten en te overtuigen van uw gelijk. U luistert niet.

“Het verstand komt met de jaren” zei mijn oudeheer te pas en te onpas. Die uitdrukking kwam mijn strot uit. En nu komt ze nog meer mijn strot uit sinds ik erachtergekomen ben dat hij Godverdomme nog gelijk had ook. Hij is ondertussen al gaan uitvissen of God en de Duivel bestaan. Geef een teken pa mocht je iets meer weten.

‘T zal wel met de leeftijd te maken hebben. Ik heb leren luisteren en mijn bakkes houden. Iemand van mijn overtuiging, lees wel: overtuiging en niet gelijk, te overtuigen doe ik niet meer. “Waarom niet?” vraagt U zich af. Ja zo simpel bent U. Wel, ik doe het niet omdat ik het ook niet meer weet. Eén van de kenmerken van simpel zijn is met vuur en passie iets verdedigen waar U zelf met moeite kaas van gegeten hebt. En maar met onnozele argumenten aankomen. Foei, U moest zich schamen. Tot voor een paar jaar deed ik het ook, wat een opluchting dat ik daar vanaf ben. Ik kan luisteren, en als het mij niet interesseert kan ik vertrekken of diegenen die mij vervelen een paar muilperen verkopen, gratis ende voor niets. Wat een gemak en het lucht nu en dan nog op ook zomaar eens op iemand zijn snuit timmeren.

Ben ik een atheïst? Neen. Eerder begin ik te vermoeden dat ik een agnost ben. Ja, velen lopen wel te roepen en te tieren dat ze atheïst zijn maar hebben nog nooit de moeite genomen om erachter te komen wat dat nu eigenlijk betekent. Of gaat U hier zomaar eventjes beweren dat U het wel weet? Zwijgen en lezen is wat U moet doen. U kan nog iets leren.

Atheíst zijnde gelooft U dus in God noch gebod. Dat is uw goed recht. U ontkent zelfs de mogelijk dat er een God zou kunnen bestaan. “Zever, God bestaat niet.” Ok, bewijs mij dat maar eens. Aha, een atheïst gaat er van uit dat er geen enkel bewijs is dat God zou kunnen bestaan dus bestaat hij niet. Tsja, zo kan ik het ook natuurlijk. Naar het schijnt bestaan er mannen met penissen van 43 centimeter maar ik heb daar ook nog geen bewijs van gezien. Dus bestaan ze niet?

Agnosten daarentegen lijken mij redelijker. Die stellen dat er geen bewijs te vinden is van het al dan niet bestaan van een God. Dus verkondigen ze: Wij weten het niet. A staat voor niet en gnoosis staat voor weten, dus niet weten. Goed hé, daar kan ik wat mee. Ik weet het namelijk ook niet.

Was getekend

Tags:

8 Reacties to “Nog even doorbomen”

  1. micheleeuw Says:

    Wanneer ik het levende voor het eeuwige omruil en dan zou blijken dat Hij wel bestaat : ik zal nogal een beetje ontgoocheld zijn en Hij zal nogal wat uitleg mogen geven !
    Ik geloof wel dat de ‘ziel’ verder gaat. Zoiets als een rups die een vlinder wordt. Daarom geef ik ook niets over een afgestorven lichaam.
    Elk zijn ding, hé 😉

  2. zeezicht Says:

    Mocht ik naar de eeuwige jachtvelden vertrekken vóór jou, dan zal ik een teken geven als er daar iets is, met deze plechtig beloofd. Moest het toevallig een dakpan zijn die op je hoofd valt… ja dan heb je wel pech.

  3. Niklas Says:

    Ik geloof net zoals Luc De Vos ooit eens zei voor de zekerheid. Stel je voor dat je het niet doet en dan toch aan de hemelpoort terecht komt …

  4. Sven Says:

    🙂 is de max om te lezen. kan me voorstellen da ge bij de snelst groeiende weblog’s zit…
    é… een vraagske toch… Kan me voorstellen da ge het ni weet, maar hebt ge het al eens aan God zelf gevraagd of hij bestaat?

    Ahja, kan het maar vragen hé…

  5. nel Says:

    Niets is zo gemakkelijk als geloven, het heeft allemaal zin, het maakt allemaal deel uit van een groter plan, geen angst, geen verdriet. Een beetje high. Maar als de roes voorbij is komt de twijfel en dan weet ik het ook niet meer…

  6. M-go Says:

    Jeujh, een discussie!

    “…velen lopen te roepen dat ze atheïst zijn maar hebben nog nooit de moeite genomen om erachter te komen wat dat nu eigenlijk betekent…”
    Dat zou wel kunnen kloppen voor anderen, maar ik noem mezelf een atheïst omdat die “overtuiging” het beste overeenstemt met mijn gedachtegoed.

    A = niet
    Theos = god of godheid
    Atheisme = afwezigheid van geloof in / het niet aannemen van het bestaan van 1 of meerdere goden

    Gaan stellen dat ik niet geloof in 1 of andere god, gewoon omdat er geen bewijs van is, dat zou een beetje onnozel zijn.
    Er is geen bewijs nee, maar er zijn zoveel beweringen waar ik geen bewijs van heb en die ik wel geloof.
    Ik heb er gewoon niks aan. Ik hoef geen religie om mijn leven te leven, ik hoef geen imaginaire steunpilaar om kracht uit te putten.

    Ik ben serieus katholiek opgevoed. Mijn ma zaliger was altijd bij het kerkkoor, was jarenlang orgelist in 2 kerken en gaf notenleer en zangles aan diverse kerkkoren.
    Mijne pa is nog steeds zingend lid van het kerkkoor in onze gemeente. Wij (mijn 2 broers, mijn zus ik) waren verplicht om elke week (mee) naar de mis te gaan.
    Dat was niet van willen, dat was van moeten. Als kind had ik eerlijk gezegd wel leukere dingen kunnen verzinnen om te doen dan in zo’n koude vochtige kerk stil te moeten zitten op een zaterdagavond of zondagochtend. En dat elke week.
    Ik ben 7 jaar naar een nonnenklooster naar school geweest en daar liet zich mijn afkeer ook gauw blijken. Ik had 2 jaar na elkaar herexamens voor godsdienst. De lerares wist dat ik geen uitstaans had met haar “vak” en vond het wellicht plezant om mij uit te dagen. Ze pikte er mij iets te dikwijls uit om voor te lezen uit de bijbel. Ik weigerde pertinent en elke pagina die ik gedwongen werd te lezen scheurde ik eruit. Op het eind was die kluchtenbundel nog maar een heel dunne pocketversie. Ook voor het gebed bij het begin van elke les koos ze er mij graag uit maar ook dat weigerde ik, waarop ik dan buitenvloog (ze had niet in de mot dat ze me daar een groot plezier mee deed) om straf te schrijven.
    Ik kreeg natuurlijk wreed onder mijn vijs toen ik met die herexamens thuiskwam maar ik heb na die 2 jaar tegen mijn ma gezegd: “als je me niet meer verplicht om naar de mis te gaan dan zal ik me gedragen in de godsdienstles”. En zo geschiedde.
    Ik kan niet anders dan toegeven dat mijn rebellie alles te maken had met die jarenlange opgedrongen kerkelijke verplichtingen. Ik had gewoon een degout van die dwaasheid en heb me totaal afgezet tegen alles wat ermee te maken heeft.
    Die afkeer heb ik nog steeds, en intussen is er nog zoveel gebeurd dat ik echt geen reden kan vinden waarom ik in 1 of ander god zou moeten geloven. Als je broer verongelukt op zijn 20ste en je zus overlijdt op haar 26ste en je nichtje gaat dood op haar 10de en je ma sterft veel te jong zonder aanleiding voor je ogen, dan heb je niet te veel reden om nog ergens in te geloven, me dunkt.

    Nee, ik ben niet verbitterd of wat dan ook, ik ben mij gewoon heel erg bewust van het feit dat leven heel erg dicht bij de dood staat en daar kan geen enkele religie iets aan veranderen.

    Ik geloof dat ik gewoon een vrijdenker ben.

  7. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Ik geef wel om de as. Ik heb as van mijn oudeheer onder mijn zadel van mijn motorfiets. Ook hier op mijn berg liggen er buisjes as verspreid. Kwestie van de oudeheer te eren. Elk zijn meug

    @Zeezicht,
    Na uw bereidwilligheid gelezen te hebben om mij een teken te geven wil ik mijn meer dan goede wil tonen. Als ik het eerst ga laat ik gewoon een volledig dak op je kanes donderen.

    @Niklas,
    Dat wist ik niet. Maar daar zit wel iets in natuurlijk.

    @Sven,
    Geroepen heb ik, geschreeuwd heb ik. Ofwel ben ik doof of heeft Hij nooit geantwoordt.

    @Nel,
    Geloven zal voor velen een enorme hulp zijn, daar twijfel ik geen seconde aan. Geloof is ook mooi maar het zijn die mastodonten van instituties die bij mij een ongekende walging opwekken.

    @M-go,
    Een reactie met ballen en inhoud waarvoor dank. Nu, U stelt dat: “Gaan stellen dat ik niet geloof in 1 of andere god, gewoon omdat er geen bewijs van is, dat zou een beetje onnozel zijn.”
    En dat is nu juist waar atheisme voor staat. Ik verkondig dat niet, daar zijn boeken over geschreven, daar zijn mensen voor opgehangen. Daarom schreef ik dat vele mensen zich atheist noemen maar dat niet zijn. Inderdaad staat de a voor niet en theos voor God. Maar het denken van de ware atheist volgt de regel: Geen bewijs, dus geen God.

    Was getekend.

  8. M-go Says:

    I rest my case.

Geef een reactie

