Laat mij niet lachen

Wat zijn we toch eigenlijk een bende leuke hypocrieten samen. We willen niemand tegen de schenen schoppen maar kakken en zeiken wel op iedereen. En bovenal vinden we onszelf zo oneindig veel verstandiger, inteligenter en dies meer dan de rest.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor U. We zijn ongeveer met 6.650.370.000, dus vergeet dat beter zijn dan de rest maar. U bengelt ergens in de achterhoede of met veel geluk ergens in de lage middelmoot. Tot zover het slechte nieuws.

Het goede nieuws is dat U al die zever die voor leven moet doorgaan U niet langer dan 30, 40 of 50 jaar zal ophouden. Dan bent U er vanaf! Voor de rekenkundigen onder jullie, ik maak hier een ruwe schatting. Ik weet ook wel als er toevallig een 20-jarige op mijn blog verzeild geraakt dat hij mischien nog wel 70 jaar te gaan heeft. Want zo dom bent U wel om direct te gaan denken “Zijn rekening klopt niet.” Het is U vergeven want U weet niet beter.

Dus stop met dat nepgefilosofeer over de zin van het leven. Dat doet U maar om uw omgeving te laten zien hoe verstandig U wel bent. Het leven heeft geen zin! Maar plezierig als U het goed aan boord legt, plezierig, daar heeft U geen idee van. Tuurlijk niet, want U legt het niet goed aan boord.

U was zo verstandig om uw inteligentie tentoon te spreiden om toch maar aan dat ene zo broodnodige lief te geraken. “Ik kan er zo goed mee praten!” Er wordt al veel te veel afgezeikt, dus waar dient al dat gepraat toch altijd voor? Ga gewoon ergens samen liggen staan of hangen en geniet van elkaars gezelschap. Maar neen, we zullen wel eens laten zien hoe verstandig we zijn. En dan maar kweken. En eens U een tros kleine ettertjes op de wereld gezet heeft beseft U dat het toch eigenlijk dat niet is. En dan maar klagen over de huishuur, de buren, de baas, de prijs van het bier enzovoort enzoverder.

“Neen, ik niet!” Schreeuwt U wanhopig ontkennend.
“Ja, U ook” fluister ik met een stem waarin de waarheid verpletterend doorklinkt.
En toch is het allemaal zo simpel. Vertel uw naasten wat U op de maag ligt, wat de gevolgen ook mogen zijn. Als zij het niet begrijpen zijn ze het niet waard. Dan zoekt U maar andere en betere naasten. Tenzij U natuurlijk wil pronken met een dure wagen en een groot gazon voor uw villaatje waarvoor U nog 20 jaar kruiperig uw baas wil plezieren. Dan heeft U een keuze gemaakt die ik niet deel maar waar ik wel hartelijk moet om lachen.

Eigenlijk is onwetendheid een zegen. Daarom vind ik het spijtig U dit te moeten mee delen, en toch doe ik het want ik ben geen egoïst.

Dus U hebt nu de oplossing, vanaf hier laat ik U uw eigen weg teruggaan. Mocht U na het lezen van deze openbaring beslissen dat U geen zin meer heeft in dit bestaan en U zich onder de trein wil gooien terwijl U zich naar uw arbeidsplaats begeeft denk dan even aan mij. Mocht U iets van waarde bezitten, en met iets van waarde bedoel ik wel geld of iets wat ik gemakkelijk kan verpatsen tegen een geldsom, laat U het aan mij na en niet aan een over erfenissen kibblende familie.

Was getekend

10 Reacties to “Laat mij niet lachen”

  1. zapnimf Says:

    “Jawel! Ik wel!” schreeuw ik alleswetend. Na vier zaps doorheen mijn geboortekanaal met het levenslicht te laten kennismaken, weet ik maar al te goed hoe het is.

  2. zapnimf Says:

    Enne, mag je ook alles zeggen tegen een niet zo naaste? In dat geval : tuurlijk vind ik mijzelf verstandig… ik weet bijvoorbeeld hoe je intelligent schrijft. (Deze reactie vernietigt zichzelf niet tot jij op de knop ‘verwijderen’ drukt 😉

  3. vandepotgerukte Says:

    U bevestigt alleen maar wat ik schrijf. U vindt uzelf verstandig omdat uw dagelijks leven bestaat uit een bende snotters iets bij te brengen. En in de leraarszaal maar vriendelijk knikken en bij het thuiskomen al de collega’s tot op de grond afbreken. Ach wat is iedereen toch voorspelbaar. In ieder geval bedankt om mij te wijzen op mijn schrijffout. Ik zal ze niet verbeteren zodat U nog een paar dagen kan genieten van uw triomf. U ziet, ik doe nog aan barmhartige werken ook.

    Was getekend.

  4. blanche Says:

    De wijze man spreekt enkel voor zichzelf en denkt nooit dat wie anders denkt fout denkt …….of zoiets. Ik zal bij Annemie een deftig citaat gaan halen.

  5. zapnimf Says:

    Spijkers met koppen!

    Euh… nog een vraagje : mogen we nu tegen onze naasten zeggen wat er op onze maag ligt, of zullen we er gewoon ergens mee gaan liggen of hangen want er wordt al veel te veel afgezeikt.

  6. vandepotgerukte Says:

    De wijze man is geen egoïst, hij deelt zijn wijsheid.

    U komt mij al om raad vragen, dat is een goed teken. Tuurlijk moet U uw maag legen bij uw naaste. Maar laat het geen woordenstroom worden waarbij uw naaste verzuipt.

    Was getekend

  7. zeezicht Says:

    Hebt u soms last van chronische diarree, u schrijft maar steeds over kakken en zeiken. Het is niet mijn gewoonte om deze woorden te gebruiken, maar door uw blog te lezen treedt er een soort gewenning op. Binnenkort zal ik nog moeten afkicken.

  8. vandepotgerukte Says:

    Ik heb gelukkig geen last van diarree, bedankt voor uw bezorgdheid. Na het lezen van uw commentaar was ik eventjes bezorgd. Maar navorsing heeft mij meteen terug gerustgesteld. Het woord zeiken komt in alle stukken die op dit blog te lezen zijn vier (4) maal voor, het woord kakken zelfs zes (6) maal, dus het moet wel zijn dat U zeer snel went aan iets.

    Was getekend

  9. micheleeuw Says:

    Ben jij diegene die de vrede in het Midden-Oosten aan het bemiddelen bent ?

  10. jolien Says:

    Mooi gezegd, ik ben om. Geen nepgefilosofeer meer over de zin van het leven, dat ik inderdaad enkel doe om mijn omgeving te laten zien hoe verstandig ik ben. Ik steek mijn scriptie in de fik en ga mooi in het park liggen. Bedankt!

Geef een reactie

