Ouwen bok

De oude bok lag te zieltogen. Hij had menige geit volgestoken tijdens zijn leven. Een hele tros bokjes en geitjes waren daar het bewijs van. En nu, oud versleten en rijp voor het einde. Terwijl ik aan mijn sigaret lurkte bekeek ik het dier.

Medelijden? Neen. Hij had een leven geleid, waar hij trouwens nooit om gevraagd had, en dat was het. Dat hij nu al drie dagen krom van de reuma en de pijn lag te creperen deed mij niet veel. Natuurlijk bestaan er een hele hoop lyrische uitdrukkingen en teksten om zo een tafereel te beschrijven maar ik voelde het niet zo. Er viel niets te lezen in die ogen van dat beest, noch nam het poses aan die zijn sterven een dramatische wending gaven. Het bekeek mij, zoals ik hem bekeek. Nietszeggend, zonder emotie. Hij sloot zijn ogen. Ik niet.

Was hij nu al dood? Ik schopte eventjes zachtjes tegen het lijf om te zien of hij nog zou bewegen. Niets. En toen kwam het. Het was net een geeuw, een trage geeuw vervolgd door een siddering en einde verhaal. Verliet het leven ons langs de muil of mond? Ik weet het niet maar het was in ieder geval iets raars.

Ik mikte mijn sigaret in de waterton en ze doofde sissend uit.

Was getekend

Tags:

14 Reacties to “Ouwen bok”

  1. zeezicht Says:

    Slik…

  2. zapnimf Says:

    @zeezicht : Probeer je nu je ziel in te slikken ofzo?

    Als het leven al raar is, waarom de dood dan ook niet?

  3. Heidi Says:

    seg ben je naar België gekomen om ouwe bokken te slachten???

  4. madameblogt Says:

    Mij zou zoiets niet onberoerd laten.

  5. Patrick Says:

    @madameblogt

    Ik blijf daar ook niet onberoerd bij.
    Maar je hebt ook echte mannen of niet?

  6. blanche Says:

    Liggen creperen van de pijn doet mij wel iets, ook als het een dier is.

  7. micheleeuw Says:

    Grof ! Een dier nodeloos laten afzien is niet menselijk. Ik hoop dat ze met jou meer medelijden hebben, wanneer het zover is.

  8. chelone Says:

    Deze schrijfsels zijn mij te provocatief. Ik haak hier af.

  9. vandepotgerukte Says:

    @Zeezicht,
    Tsja, het is een rare ervaring.

    @Heidi,
    Ik heb nog een paar herinneringen van mijn berg meegebracht, kwestie van niet zonder verhalen te vallen.

    @Madame @Blanche
    Ik heb de afgelopen drie jaar de mensen die mij nastonden één voor één in mijn armen voelen sterven en dan wordt je harder.
    Ook ik was verwonderd dat het mij niet raakte.

    @Micheleeuw,
    Wat moest ik doen? Het met een hamer de kop inslaan? Ik kan zoiets niet. Dus bij deze ben je uitgenodigd om bij het volgende overlijden van mijn kudde deze taak te volbrengen.

    @Chelone,
    Op deze blog geen verbloeming van de waarheid. Als dit provocatief is moet je maar bij je dessertje eens naar het nieuws kijken terwijl driekwart van Afrika ligt te creperen. En bij het einde van het nieuws dan als eerste reclameblokje Yakult aanprijzen. Dat is pas provocatie. Niet een dier dat op een berg zijn eigen leven heeft geleid en op een natuurlijke manier is gestorven.

    Was getekend

  10. chelone Says:

    Jouw natuurgegevens zullen me niet wijzer maken. Het is eerder de manier waarop jij met de waarheid omgaat, die mij stoort. Als je geen respect kan opbrengen voor mensen noch dieren in je naaste omgeving, kan ik me moeilijk voorstellen dat je je het lot van die driekwart Afrikanen (in Spanje en in België zijn er ook) aantrekt die liggen te creperen terwijl jijzelf op je hoge berg vertoeft en geniet van de lofzang over je verbitterde woorden, je Belgische friet met mayonaise, en…, en… Dit alles in de hoop hier succes te oogsten.
    Ieder is inderdaad vrij om zijn eigen dessertjes te vinden, toch? Bij deze hoop ik dat het je jou vooral goed moge gaan.
    En: “Vader, moeder, zult gij eren” Wees blij dat je er een product van bent! En vergeet vooral je kinderen niet.

    In eerlijkheid getekend,
    Chelone

  11. vandepotgerukte Says:

    Dat mijn natuurgegevens iemand zullen wijzer maken die vogels voor eigen genot opsluit geloof ik meteen.
    Zoals altijd neem ik mijn reacties serieus. Dus heb ik mijn tekst herlezen.
    Nergens heb ik kunnen vinden dat dat ik geen respect heb voor mensen noch dieren.
    U stelt hier zomaar eventjes dat ik niet blij zou zijn met mijn vader en moeder.
    Succes oogsten. Met wat? Met dit blog? Dat gelooft U toch zelf niet. Zo pathetisch ben ik niet. Toch bewonder ik je analytisch vermogen, U beschrijft hier zomaar eventjes in een paar zinnen wie ik zou zijn. Het ga je even goed.

    Was getekend

  12. micheleeuw Says:

    Huisdier of niet, ik zou het een spuitje laten geven wanneer het dier meer pijn dan vreugde heeft en het in mijn armen laten sterven, dan voel je wel wanneer het dood is.

  13. Savooi Says:

    Mooie observatie. Over jezelf, over de situatie, en de wisselwerking daartussen.

  14. Wie schrijft, krijgt kramp in zijn poten Says:

    […] werd ik gestraft door een lezeres, Chelone, voor het stuk Ouwen bok. Dat is haar goed recht. Het heeft mij tot nadenken gestemd, ik heb het stuk verschillende malen […]

Geef een reactie

