huizen en zielen

Jef was een beetje bezopen. Niet zo erg dat hij niet meer wist vanwaar hij kwam en waar hij nog heenmoest. Maar toch. Een vredig gevoel bekroop hem en hij vroeg rustig om nog een kom wijn. Want in de plaatselijke bar, die je bezwaarlijk een bar kon noemen, het was meer een oude schuur die fungeerde als winkeltje en gelagzaal, werd de wijn geschonken in soepkommen. En wijn waar geen wijnvliegen rondzweven of drijven is geen wijn alhier.

Met een gelukzalige glimlach zat hij de oude eiken balken te bekijken. Tussen de spleten van de dakpannen sijpelde de middagzon. De dinsdagmiddagzon.

“Wat ben ik toch een geluksvogel” dacht Jef “Ik hoef nergens naartoe, ik hoef mezelf niet te bewijzen voor iets of iemand en wat nog belangrijker is, ik hoef niet te kruipen voor iemand. Wat kan een mens meer verlangen?”

“Een gezond kind” mijmerde Jef. “Opdat ik na mijn dood blijf verder leven. Want is het lichaam tenslotte geen huis waar de ziel in vertoeft? En als het huis oud en versleten is dan gaat de bewoner toch naar een ander huis. Dus als ik mijn kind kan bezielen dan gaat er toch iets van mijn ziel in zijn of haar huis wonen”

Jef kreeg tranen in zijn ogen toen hij aan Maria en haar dikke buik dacht. “Prachtig hoe daarbinnen nu een vermenigvuldiging van cellen woedt. Van het kleinste adertje tot een teentje. Alles erop en eraan. Hoe zou de ziel tot leven komen. Wanneer zou die tot ontwikkeling komen in dat lichaam?”

Bezield door al die gedachten vroeg hij nog maar een kom wijn.

Was getekend

Tags:

8 Reacties to “huizen en zielen”

  1. micheleeuw Says:

    Jef is, inderdaad, een geluksvogel.
    Na de dood komt de ‘ziel’ terug vrij van het afgestorven lichaam. Dat geloof/hoop ik toch.
    Mooi geschreven !

  2. Annemie Says:

    Jef is precies ‘een ruwe bolster met een blanke pit’…

  3. M-go Says:

    Vooral het vervolg laten weten!

  4. Patrick Says:

    Dat jij over ontwakende zielen spreekt? Ik had verwacht iets te lezen over de selfish gene.

  5. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Bedankt voor het complement.

    @Annemie,
    Zou zou het je wel kunnen stellen.

    M-go,
    Wordt aan gewerkt!

    @Patrick,
    Rauw? ja! Direct zonder franje? Zeer zeker? Egoistisch? Zeer zeker niet. Nergens in mijn teksten zal je egoïstische stukken vinden.

    Was getekend

  6. Patrick Says:

    @vdp

    Het ging me niet over persoonlijk egoïsme, maar ik wilde mijn verbazing uitdrukken over het feit dat je over zielen spreekt. Ik zag in je minstens een agnost.

    groetjes

  7. vandepotgerukte Says:

    @Patrick,

    Als je de tekst leest kan je zien dat er staat: “Want is het lichaam tenslotte geen huis waar de ziel in vertoeft?” Let op het vraagteken. Dus Jef weet het niet en mijmert dan maar verder over zijn zielen. Dus het aanvaarden van niet weten, het kan of het kan niet, is inderdaad agnostisch.

    Was getekend

  8. Patrick Says:

    Thx Fijn dat je het toelicht

Geef een reactie

