Apostasia

Bij het lezen van mijn krant viel mijn oog vandaag op een artikel dat de titel Apostasia droeg. Mijn aandacht was getrokken. Het woord betekent verschillende dingen en is afkomstig van het Grieks. Het betekent zowel scheiding, vertrek, wegnemen en afvalligheid. En over afvalligheid ging het artikel.

Weet U dat mocht U gedoopt zijn U nooit kan ontdoopt worden? Zelfs de heilige vader de Paus in Rome kan daar niets aan veranderen. Nu zijn er mensen die zich uit het doopregister willen laten uitschrijven. Onmogelijk! Het hoogst haalbare is een aantekening bij uw naam. Nu zijn er landen waar de kerk dat zelfs niet wil doen. Men (het clerus) stuurt de mensen met een kluitje in het riet. “Wij zullen uw aanvraag onderzoeken en erop toezien of U deze beslissing neemt in het bezit zijnde van uw volledige verstandelijke vermogens en zin voor oordeel.” Hebt U het zo zout al gevreten?? Ik heb het hier wel over Europa en niet over één of ander derde wereld land waar de kerk het ongetwijfeld nog veel bonter kan maken. Alhoewel ik mij afvraag hoeveel bonter men het nog kan maken. De mooiste uitleg die over het algemeen gegeven wordt is de bloedband. U kan uw familie wel verlaten maar uw ouders blijven uw ouders daar kan U niets aan veranderen. Het Doopsel is dus een bloedband die U heeft met de Katholieke Kerk

Dus voor diegenen die de koters boven het doopvont willen hangen, denk twee keer na. Mischien als kotertje groot is kan hij zelf beslissen en hoeft U op een dag de vraag: “Waarom ben ik gedoopt?” niet te beantwoorden. Want laat ons eerlijk wezen, het waarom in veel gevallen is het feest, omdat iedereen het doet, Bompa wil het of wordt er zelfs toaal niet bij nagedacht. Laat mij er wel bijvertellen dat het mij geen bal kan schelen wie wel of niet katholiek is maar ik vind het een spijtige zaak dat het zo blindelings gebeurt.

In veel landen krijgt de kerk toelagen naargelang het aantal parochianen en daar wringt nu net het schoentje als het op uitschrijven aankomt.

Was getekend

Tags:

21 Reacties to “Apostasia”

  1. biezonder Says:

    In Spanje kan dat wel…Ze doen daar ook wel een beetje moeilijk over, maar je kan je daar perfect laten ontdopen – aldus mijn goede Spaanse vriend wiens halve familie ontdoopt is. Ze schrappen u dan uit het lijstje van gelovigen zodat ook de subsidie voor de kerk aangepast wordt.

  2. vandepotgerukte Says:

    Laat het nu net Spanje zijn waar ik het over heb. Dus uw vriend heeft een kanttekening naast zijn naam staan maar is niet ontdoopt. Het artikel staat vandaag in El Periodico. Na wat speur- en belwerk naar verschillende instanties alhier in Spanje, gelegen aan de voet van mijn berg werd het verhaal bevestigd. Dan ben ik om zeker te zijn van mijn zaak gaan neuzen in het kerkelijk recht en het is onmogelijk om ontdoopt te worden. Mocht het wel mogelijk geweest zijn zou ik zelfs aan dit schrijven niet begonnen zijn.

    Was getekend

  3. Tantieris Says:

    Ik denk er al even over … dat ontdopen. Ik zou niet weten waar ik hier in ons eigen apenland daarvoor moet aankloppen.

  4. zeezicht Says:

    Ik zou niet weten wat het voor verschil voor mij zou maken, ontdoopt zijn… we werden gedoopt louter uit traditie en ik heb daar nooit bij stil gestaan of mij dat stoort of niet.

  5. zapnimf Says:

    Je zo druk maken over een doop… tssss.
    Ik voel er alvast niks van, dat ik gedoopt ben.

  6. Annemie Says:

    Ik ben nog van een generatie waarin ‘dopen’ een normale zaak was – dat hoorde zo! Ik heb er geen last van en heb ook niet de behoefte om ‘ontdoopt’ te worden. Ik zie niet in waarom dat eigenlijk zou moeten kunnen – hoe kun je daar nu last van hebben?
    Ik heb 3 kleinkinderen, 1 ervan is gedoopt en de 2 oudsten bewust niet – dat is niet mijn zaak maar dat van de ouders! Mijn ouders daarentegen vinden dat niet zo leuk maar gaan daar niet op spreken – want het is ook niet hun zaak!
    Maar ik heb vandaag wel een nieuw woord geleerd – APOSTASIA – waarvoor dank! 🙂

  7. blanche Says:

    Doopsel is een bloedband? Dat klopt niet hé, een bloedband is er vanzelf, zonder ritueel. Het is eerder een adoptie en die kan wel degelijk ongedaan gemaakt worden. Verder heb ik er nog nooit bij stil gestaan, niemand heeft er ooit naar gevraagd en je moet het niet op je CV zetten.
    Dat woord apostasia kende ik ook niet. Heeft het dezelfde oorsprong als apostel?

  8. Viki Says:

    Tantieris, ik denk dat je een gemotiveerd schrijven moet richten naar de bisshop (bisshop ?, niet zeker, baas van een kerkelijk district laat ons zeggen) van het ‘district’ waar je gedoopt werd.

  9. Menck Says:

    Behoorlijk van de pot gerukt, kortom.

  10. Tantieris Says:

    Dank je wel, Viki.

  11. vandepotgerukte Says:

    Een vervolgstukje op dit schrijven zie ik als de beste oplossing om te antwoorden op de reacties.

    Was getekend

  12. M-go Says:

    Het is schandalig dat ouders over het gedachtengoed van hun kind mogen beschikken nog voordat dat kind zelf een mening heeft.
    Het zou verboden moeten zijn om je kind in eender welke (in)richting te duwen.
    Blijf met je fikken van je baby of je uk zijn zieltje tot het oud en wijs genoeg is om zich zelf een mening te vormen over over religies en sektes.

    Ik ben gedoopt, ook mijn 2 broers en zus, maar als het aan ons gelegen had dan was dat niet waar geweest.
    Mijn ouders waren heel erg katholiek en dus moesten wij dat ook maar zijn.
    Proper jong, echt proper.

    Ik vind het nog erger dat ouders zomaar met de hoop meedoen, omdat het zo hoort, omdat die ceremonie toch wel schattig is, omdat de bomma anders kwaad zal zijn,… maar zelf hebben ze nog nooit een kerk vanbinnen gezien.
    Vuile hypocrieten!

    Mijn smurf werd niet gedoopt maar hij is wel vrij om te kiezen wat hij later doet.
    Wil hij zich later laten dopen en trouwen voor de kerk, dan zal ik hem geen strobreed in de weg leggen.

  13. micheleeuw Says:

    Ik heb er geen last van, maar ik vrees dat mijn aureooltje al vaak over mijn ene oor is geschoven. 😉

  14. nel Says:

    Ik vrees dat je ook zonder je kind te dopen je zijn gedachtengoed zal beïnvloeden en het (ongewild) een bepaaldle richting uitduwen.

  15. vandepotgerukte Says:

    @Nel
    Dat klopt als een bus. Maar als gezonde ouder, wat dat ook betekenen mag, denk ik dat je altijd kansen moet bieden aan je kinderen. Dus moet hij of zij ook de kans krijgen om te beslissen.

    Was getekend

  16. blanche Says:

    Ik zit hier nog altijd te wachten op een écht argument waarom het erg is als je ouders je laten dopen. Ouders maken voortdurend keuzes voor hun kinderen en geven hen een gevulde rugzak mee. Als de kinderen “groot”zijn dan behouden ze die dingen die voor hen waardevol zijn en waar ze in geloven, de rest wordt in een doos op zolder gezet.
    Gedoopt zijn ontneemt aan een volwassen mens geen enkele keuzevrijheid. Het gezin waarin je opgroeit, de waarden die je ouders aanhangen, de school die ze kiezen…het zal een veel groter impact hebben dan het al dan niet gedoopt zijn. Je staat gewoon in een register zoals je in een bevolkingsregister staat. Ik vind het dus een vals probleem.

  17. vandepotgerukte Says:

    Een echt argument? Wel laat mij het zo stellen. Er zijn religies waarbij symbolisch een daad wordt gesteld, zoals dopen. En er zijn religies waarbij fysisch een daad wordt gesteld, zoals besnijdenis. Ik ga de twee niet gelijkstellen maar sinds we toch zo gesteld zijn op morele waarden en vrijheid vind ik het van de pot gerukt om iemand op te zadelen met een geloof waar hij nog niet eens de kans gehad heeft om over te beslissen. Of zou U het ook leuk vinden om met een rode stip op uw voorhoofd rond te lopen terwijl U totaal geen Hindoe bent?

    Was getekend

  18. blanche Says:

    Nee dat zou ik niet leuk vinden, ik wil nooit met een kenmerk van wat dan ook rondlopen. Maar dat is precies het verschil. Gedoopt zijn zegt niet eens iets over jezelf, het zegt alleen dat je ouders katholiek waren. Het schaadt je niet en je kan het gewoon naast je neerleggen. Het is zoals je ouders je inschrijven in de jeugdbeweging, daar doe je ook mee wat je wil. Het beperkt op geen enkel moment je vrije keuze.
    Begrijp me niet verkeerd, ik pleit niet voor de doop want net zoals ik het niet erg vind om gedoopt te zijn vind ik het niet erg om niet gedoopt te zijn. Het maakt gewoon geen verschil en daarom is het geen probleem.

  19. nel Says:

    Er wordt hier veel gesproken over vrijheid en beslissingsrecht, maar is vrije keuze op zich al geen illusie?
    Waarom is dat ontdopen zo belangrijk? Kan men het doopsel niet beschouwen als onderdeel van ons culturele erfgoed? Weerhoudt de gedachte dat de mensen (ouders, meter en peter) die bij je doopsel beloofd hebben om voor dit kind te zorgen het hoogstwaarschijnlijk nog meenden ook je dan niet om je te ontdopen. Is de gedachte niet belangrijker dan het ritueel? Zou dat niet de essentie van religie kunnen zijn?
    Dit zijn vragen, geen antwoorden. Dit is de zoekende en de twijfelende mens. Ik snap niet hoe men zo overtuigd kan zijn in zijn keuzes.

  20. vandepotgerukte Says:

    @ Nel,

    Dat je ouders, peters of meters plechtig beloven dat ze zullen zorgen voor hun kind of kleinkind is mooi en maar normaal. Maar wat heeft de kerk of religie daar met te maken? Bij elke beslissing die U neemt denkt U ach, ik doe maar wat want beslissingsrecht is een illusie?

    Was getekend

  21. nel Says:

    Met ‘vrije wil’ bedoel ik niet zozeer het nemen van beslissingen in specifieke situaties, maar vooral het filosofische begrip, van oudsher voer voor discussie.
    Maar eigenlijk wil ik zeggen dat mensen best zichzelf wat relativeren, dat doet u toch ook op uw berg?

Geef een reactie

