To apostasia or not to Apostasia

Zoals beloofd, en belofte maakt schuld, komt hier het vervolg op apostasia. In de eerste plaats wil ik antwoorden op de vraag van Blanche of de woorden apostasia en apostel iets gemeen hebben. Neen, dat hebben ze niet. Het woord apostólos in het Grieks betekent zendeling, missio betekent zending vandaar missionaris, wat zoveel betekent als zendeling.

Het doopsel nu. Meerdere reacties gingen erover dat het hen eigenlijk geen bal kon schelen of ze nu gedoopt waren of niet. Ik kan daar inkomen maar vind dat een spijtige zaak.

Als agnost weet ik het niet, en daarom vind ik religie intrigerend en interessant. Nu als iemand de stap zet om zich te binden aan eender welke religie moet dat met overtuiging gebeuren en niet omdat U als kleine dreumes een kom water over je kanes gekieperd kreeg.

Wat mij het meest stoort aan gans dat carnaval, als het niet gemeend is wel te verstaan, is dat kerk enerzijds geen enkel probleem heeft om kindjes te ronselen maar anderzijds tewerk gaat als gijzelaars. U kan tekeer gaan als een duivel in een wijwatervat maar gedoopt zal U blijven volgens hun regels.

Natuurlijk brengt dit allemaal geen frustaties, zelfmoordneigingen of andere geestesziektes mee voor de gedoopte. Akkoord. Maar ethisch, en daar zwaait die Kerk nogal mee in haar sermoenen, vind ik het een zeer flauwe manier van religie beleiden. In dit tijdsgewricht gaat ze nog altijd te keer als een tiran. Omdat we het in vele gevallen laten gebeuren door ons te laten dopen en redeneren: “Wat kan mij het schelen.” Het zou mij benieuwen wat er gebeuren zou mochten vanaf morgen de mensen die daadwerkelijk gelovig zijn zich laten en dopen en rest niet.

Was getekend

Tags:

5 Reacties to “To apostasia or not to Apostasia”

  1. M-go Says:

    Ik herhaal:

    Het is schandalig dat ouders over het gedachtengoed van hun kind mogen beschikken nog voordat dat kind zelf een mening heeft.
    Het zou verboden moeten zijn om je kind in eender welke (in)richting te duwen.
    Blijf met je fikken van je baby of je uk zijn zieltje tot het oud en wijs genoeg is om zich zelf een mening te vormen over over religies en sektes.

    Ik ben gedoopt, ook mijn 2 broers en zus, maar als het aan ons gelegen had dan was dat niet waar geweest.
    Mijn ouders waren heel erg katholiek en dus moesten wij dat ook maar zijn.
    Proper jong, echt proper.

    Ik vind het nog erger dat ouders zomaar met de hoop meedoen, omdat het zo hoort, omdat die ceremonie toch wel schattig is, omdat de bomma anders kwaad zal zijn,… maar zelf hebben ze nog nooit een kerk vanbinnen gezien.
    Vuile hypocrieten!

    Mijn smurf werd niet gedoopt maar hij is wel vrij om te kiezen wat hij later doet.
    Wil hij zich later laten dopen en trouwen voor de kerk, dan zal ik hem geen strobreed in de weg leggen.

  2. biezonder Says:

    Oei wat zal de halve familie van Javier teleurgesteld zijn dat het ontdopen niet echt ontdopen is. Zijn tante heeft nog vol woede uitgeroepen tegen de pastoor dat ze ‘geen dag langer gedoopt wil zijn’ – haha – en hij kon niet snel genoeg zijn. Het hele (ont)dopengedoe maakt eens te meer duidelijk hoe belachelijk de organisatie van het christendom is.

  3. micheleeuw Says:

    Ik vermoed dat steeds meer mensen doen zoals M-go : wachten tot het kind zelf kan beslissen, dus je nieuwsgierigheid zal tevreden gesteld worden. 😉

  4. Patrick Says:

    Er zou nog weinig volk op de lijst staan, maar vergeet niet dat er nu tegenover pakweg 100 jaar terug al zeer weinig volk in de kerken zit.
    Toen moest je gaan of werd je maatschappelijk uitgestoten.

  5. mick Says:

    Ik heb mij laten ontdopen, omdat ik er achter kwam dat voor elke gedoopte ingeschreven Katholiek, het Vaticaan subsidie krijgt.

Geef een reactie

