Dode helden

Zullen we het bloggen even onder de loep nemen vandaag. Ach waarom niet, ik heb toch niets beters te doen op dit eigenste moment.

Dagelijks fiets ik langs verschillende blogs, lees ze met veel plezier maar reageer alleen als ik er iets op te vertellen heb. Dus Anneman bij deze weet je het dat ik geniet van je blog. En de rest nu niet beginnen zagen omdat ik jullie niet vernoem. Ik ga hier geen lijst opmaken. Ja, ja ik geniet ook van jullie blogs.

Nel schreef in een reactie dat vrijheid ook moet bekeken worden in de filosofische kontekst. Daar ben ik nog mee bezig Nel want dat vond ik een kei van een reactie. Voilá dat weet U dan ook alweer. Het lezen en bestuderen van zaken zijn voor mij van zeer groot belang. Of dacht U zomaar eventjes dat het hier allemaal zever en onzin was? Tuurlijk dacht U dat. geef maar toe.

Nu de kern van het verhaal. Na het lezen van Sven zijn blogstuk, fro en M-Go hun reacties valt mij toch alweer op dat men in blogland of zeer voorzichtig te werk moet of U meteen mensen in één of ander harnas jaagt. Wat is dat voor zever? Zolang je niet iemand begint uit te schijten voor rotte vis, U iets schrijft en argumenteert is er toch geen vuiltje aan de lucht? Of moeten we het allemaal eens zijn met elkaar. Gaat onze fierheid zover dat als iemand U ongelijk geeft dat die iemand op rituele wijze vermoordt moet worden? Neen! Ik hou van tegenwind. Goed voor de gezondheid op de fiets, je wordt er sterk van. Goed voor mijn hersenen, ze worden niet in slaap gewiegd.

Ooit werd ik gestraft door een lezeres, Chelone, voor het stuk Ouwen bok. Dat is haar goed recht. Het heeft mij tot nadenken gestemd, ik heb het stuk verschillende malen herlezen en er geen letter aan veranderd. Waarom zou ik? Het stuk was gebaseerd op de opening van Problemski Hotel. Genieten is dat stuk met iets walgelijks en verwerpelijk! Genieten van wat? Genieten van mijn eigen tekortkomingen. Genieten dat ik een vorte gelukzak ben. En geschokt zijn met wat voor een hypocriete zak ik ben. Geschokt zijn dat ik de moraalridder wel uithang maar tegelijkertijd geen poot uitsteek om ook maar iets te doen aan vele dingen.

Een uigesproken mening hebben staat voor velen gelijk aan een hoogmoedige zak zijn. Neen! Fout of goed kom op voor wat je denkt. Toon karakter en noem namen. Toegegeven, zo zijn er in de geschiedenis velen vroegtijdig aan hun eind gekomen maar achteraf tot het heldendom verheven. Word een held!

Het spijtige van de zaak is dat we vandaag de dag zo fier zijn tot op het koppige af. Ik heb gelijk en durf daar Godverdomme niet aan te tornen! Doet U dat toch dan bent U een verwerpelijk sujet.

Is dat de dialoog waar we zo fier op zijn. Want dat kunnen wij toch goed, dialogeren? Of mischien toch niet?

Was getekend

16 Reacties to “Dode helden”

  1. Patrick Says:

    Tja, zucht ,ja!
    Groepsgehuil, gij zijt fantastisch en geen kritiek op elkaar.
    Bij het artikel van pietel op de spoorwegstaking zag ik allleen egocentrisme. Jij was de enige die refereerde aan het stakingsrecht en een bredere maatschappelijke sociale strijd.
    Idem dito voor het artikel van chelone over het contacteren van Humo over mistoestanden in het rusthuis. uiteindelijk ben ik daar tussengekomen

  2. zeezicht Says:

    kontekst ? of konttekst ?

  3. Aïda Says:

    Ik ga in herhaling vallen maar wat ik bij M-go schreef, is hier ook zeer toepasselijk.

    Discussie vind ik net zo boeiend aan bloggen, en toch onthoud ik heel dikwijls ( en daar moet ik hard mijn best voor doen, want oh wat kriebelen mijn vingers altijd!) van commentaar wanneer ik een andere mening heb (en anders eigenlijk ook omdat ik niets zinvols toe te voegen heb). Net omdat er heel dikwijls geen gefundeerde reactie terugkomt maar meestal iets in de zin van “als je er niet mee akkoord bent, “zap” dan weg” of “lees het dan niet”. (Of waarschijnlijk “ze is daar weer…”?) Jammer, want net uit verschillende meningen kan je steeds opnieuw iets opsteken of je mening bijsturen of nadenken of je iets over het hoofd zag of of je een tekort aan informatie hebt of… of…. of….

    (Zo ben ik bijvoorbeeld me al twee dagen aan het verdiepen in het verschijnsel Wikipedia, na de opmerking van Janien hierover, en vind ik tot nu toe dat mijn oordeel ‘ik ben tegen” eigenlijk gebaseerd is op te weinig kennis over dit fenomeen, mede door de intrigerende TV- reportage die ik deze week zag. En ik ben het eigenllijk ook helemaal niet erg om achteraf toe te geven dat ik mijn mening bijgestuurd hebt of dat ik iets fout zag.)

  4. Aïda Says:

    Maar ik ga je raad volgen en ik ga opnieuw een ware heldin worden, dat was ik er na mijn knip-,plak- en correctiewerk nog vergeten aan toe te voegen.
    Mijn werk ben ik toch al kwijt, wat kan er me nog meer gebeuren?

  5. vandepotgerukte Says:

    Context. Stom van mij.

    Was getekend

  6. Menck Says:

    Ik bespeur maar weinig hartige, goed gefundeerde en diepgaande reacties in de blogosfeer. Jammer, eigenlijk, want is het niet net de interactie die het bloggen zo boeiend maakt?

  7. micheleeuw Says:

    Het is te zien waarom iemand een blog heeft. Is het als een dagboek waarbij je het lief & leed in je leven wil neerpennen, dan heb je genoeg aan korte reacties. Als je er een discussieblog wil van maken, wat jij duidelijk doet, dan is een smilie waarschijnlijk niet genoeg (voor jou).
    Ik schrijf en reageer vanuit mijn hart, zoals ik het (aan)voel. Soms komen mijn gedachten er niet uit of ben ik zelf niet met mijn hoofd bij. Ook heb ik soms geen zinnig woord ervoer te zeggen maar wil je toch laten weten dat ik je gelezen heb. Een korte, weinig zeggende reactie is op zich ook een reactie, toch ?

  8. M-go Says:

    Iedereen krijgt graag een reactie op een post, wie dat tegenspreekt, liegt.
    Of die dan kort of lang is, gefundeerd of zonder nuances, meegaand of tegenwerkend,… dat zou niet mogen uitmaken maar dat doet het wel.
    Wie blogt wil iets vertellen, wetend dat het gelezen zal worden, hopend dat de lezer er iets op zegt.
    Dat mag dikke zever zijn, ironisch, sarcastisch, ernstig maar liefst niet verwijtend of afbrekend.
    Een onderwerp ter discussie in de groep gooien is een gewaagde zaak.
    Wie discussie zaait kan brokken oogsten.
    Ook dat moet kunnen, ook dat is bloggen.
    Bloggen is uiten, als schrijver en als reactieplaatser.

  9. veerle Says:

    Ik reageer vaak gewoon om te laten weten dat ik een bepaalde post gelezen heb.
    Als ik op een dicussie reageer zal ik wel mijn mening duidelijk zeggen, maar met respect voor de schrijver en de andere lezers.

  10. vandepotgerukte Says:

    Bedankt voor de reacties. Mijn mening staat in het blogstuk dus kan ik er maar weinig meer aan toe voegen. Mischien warte het geen slecht idee om te reageren met “Gelezen” als U niet wil of kan reageren.

    Was getekend

  11. blanche Says:

    of: gelezen en goedgekeurd.
    of: gelezen en afgekeurd.
    of: mooi. Maar dat heb je in een eerdere post al afgekeurd wegens gebrek aan motivering.
    Bloglezer, het is een moeilijk vak.

  12. SveN Says:

    Interessant.
    Ik hou ook van discussie. Maar het moet ergens op trekken. Als ik blog, wens ik toch niet zomaar om het even welke commentaar hoor. Dus M-go, mij maakt het wel degelijk uit wat voor reacties ik krijg.
    Ik onderscheid volgende reacties die ik graag ontvang:
    – applaus, lof, tevreden reacties, mensen die het met mij eens zijn, grapjes over het onderwerp.
    – iemand die het niet met mij eens is en mij dan uitmaakt, slechte argumenten aanbrengt, niet echt kennis van zaken heeft. Gaat vaak gepaard met veel spelfouten. Heerlijk marginaal.
    – iemand die het niet met mij eens is, argumenten bovenhaalt, de zaken vanuit een ander standpunt bekijkt en mij misschien zelfs iets leert over het onderwerp.
    Maar waar ik dus niet tegen kan, zoals Aïda al zegt, van die reacties als ‘koop dat dan niet’, ‘kijk er dan niet naar’, ‘negeer dat gewoon’, ‘geen aandacht aan schenken’, … dat is niet discussiëren.
    Mensen stellen soms ook dat de mening in het blogstukje ‘een persoonlijke mening’ is en aldus degraderen ze dat stukje meteen. (‘ de ene zal akkoord met je zijn, de ander niet’). Tot daar aan toe als dit in een lezersrubriek of zo gebeurt, maar het staat verdorie op mijn eigen blog, het zou al erg zijn als het niet persoonlijk is! Zulke reacties, van mensen die eigenljk zelf geen mening hebben over het betreffende onderwerp en mijn wijsneuzigheid ondermijnen, voegen niéts toe aan de discussie en heb ik dus niet nodig.
    Vandepotgerukte, fijn dat je eens met zo’n serieuze bedenking uitpakt (niet dat het anders niet serieus is, maar het heeft meer essentie, vind ik).

  13. Zwart/Wit - Part II « Tussen ons gezegd en gezwegen Says:

    […] onze bergbewoner Vandepotgerukte heeft dit onderwerp ter discussie gesteld op zijn blog. Het leeft onder de bloggers, zoveel is […]

  14. zapnimf Says:

    Poeh poeh poeh.
    Als ik denk : “Dikke flauwe zever.” schrijf ik dat vooral niet. Niemand die iets wint omdat ik wil laten zien dat ik het er helemaal niet mee eens ben.
    Iemand willen overtuigen vind ik evenzeer verloren moeite, goeie argumenten of niet. Ieder zijn eigen gedacht. Ik hoef het mijne niet op te dringen (tenzij het me heel erg raakt misschien?)

  15. vandepotgerukte Says:

    @Zap,
    Het gaat hier niet over iemand overtuigen. Het gaat erom dat U gewoon uw zienswijze ventileert. Zoals U het stelt is eender welke reactie overbodig.

    Was getekend

  16. Aan drie taal- en blogminnende deernes « Verantwoord Tijdverlies Says:

    […] laat ik iedereen maar zijn zegje doen, hier op deze blogs. Hoewel ik hier wel enige vereisten uit naar het soort reacties dat ik graag ontvang, doe ik zelf amper de moeite om […]

Geef een reactie

