Wie heeft er nu gelijk?

De ambtenaar: Staken zou natuurlijk wel een oplossing kunen zijn onder de gegeven omstandigheden.
De Brugse Poortenaar: Staken! Staken? Durfde gij die woorden uitspreken? Ge doet niets anders dan ’s morgens kaarten op de trein, uw nagels vijlen op uw werk, alléz, werk, ge weet wel wat ik bedoel.
De ambtenaar: Denkt U werkelijk dat wij niets anders doen?
De Brugse Poortenaar: Ik denk dat niet , ik weet dat! Hebt gij nooit de Collega’s gezien of wat?
De ambtenaar: Neen, inderdaad heb ik dat niet. Ons ouders wilden dat we verantwoordelijker omgingen met het medialandschap dan naar een satirische, op fictie gebaseerde feiten, serie keken. Snapt U?
De Brugse Poortenaar: Snapt U? Wat denkt gij wel? Dat ik een ongeletterd kalf ben omdat ik geen ministers spreek? Hebt gij U eigen al een keer bezig gehoord? Gij denkt ook zeker dat de nulmeridiaan door uw gat loopt zeker? ‘T is niet omdat ge een diplom hebt dat de rest daarom van toeten of blazen weet. Of trekt gij geen rare smoelen mischien als ge bovenop uw Madame ligt? Trekt gij geen snuiten als ge klaarkomt mischien? Waar zit ge dan met al uw ministerpraat?
De ambtenaar: Maar enfin, dergelijke dingen zijn toch privé en zijn niemands bussiness? Trouwens wat heeft dat te maken met het onderwerp van ons gesprek?
De Brugse Poortenaar: ( Schiet in een bulderende lach) Privé? kent gij één mens die het anders doet mischien. Daarbij daar heb ik het niet over. Dat was maar een voorbeeld. Daarbij gij zijt ook niet rap van begrip als ge niet verstaat wat dat met ons gesprek te zien heeft. Wij zijn allemaal gelijk maat, of ge nu wat fijnzinniger spreekt of wat botter. Snapt gij dat dan niet?
De ambtenaar: Ha, daar gebruikt U een frase die ik al eerder uitsprak.
De Brugse Poortenaar: Zeg makker, hebt gij daarvoor moeten studeren om zo bekakt te spreken of zijt gij zo geboren? In beide gevallen heb ik compassie met U.
De student: Sorry dat ik jullie gesprek onderbreek, maar ik hoorde het woord staking vallen. En dat is zeer belangrijk, het recht op staken.
De ambtenaar: Inderdaad, jongeman. Dat is iets wat weldoordacht en met verantwoordelijksheidszin moet gebeuren.
De Brugse Poortenaar: Verantwoordelijksheidszin?? Mijn kloten. Staken doet ge als ge niet langer op uw kop wilt laten schijten en als ge honger hebt. Uit misérie.

Was getekend

Tags:

8 Reacties to “Wie heeft er nu gelijk?”

  1. Patrick Says:

    Gelezen en akkoord

  2. M-go Says:

    Met plezier gelezen en alweer als heerlijk vlot lezend oogvoer bevonden.

  3. zeezicht Says:

    Toen ik begon te lezen vroeg ik mij even af: waar wil hij nu eigenlijk naartoe?
    Maar aan het einde begrijp ik je bedoeling heel goed, er zit een stukje levensles in.

  4. micheleeuw Says:

    Moest staken nu nog eens aarde aan de dijk brengen, zou ik ze gelijk geven en waarschijnlijk mee doen ! Ik, ambtenaar, mag toch nog mijn gedacht zeggen, hé. 😉

  5. Patrick Says:

    @micheleeuw
    Hebt U enige ander vorm van macht buiten het stakingswapen?
    Uit al mijn observaties trek ik één conclusie, waar de onderlinge solidariteit wordt opgegeven zie ik heel veel verliezers. Zelfs degene die denkt aan het winnen te zijn wordt op een bepaald moment een verliezer. Ondertussen sch………men vrolijk op onze kop.

  6. Kris Says:

    Misschien toch gelukkig dat het geen aarde aan de dijk brengt. Straks werkt hier niemand nog 😉

  7. Heidi Says:

    gelezen en goedgekeurd!

  8. vandepotgerukte Says:

    Aan Patrick,
    Bedankt.

    Aan M-go,
    Bedankt.

    Aan Micheleeuw,
    Gij moogt dat niet alleen, gij moet dat!

    Aan Kris,
    Zo kan U het ook bekijken natuurlijk.

    Aan Heidi,
    Bedankt.

    Was getekend

Geef een reactie

