Ik bedoel

Na al het gepalaver over bloggen heb ik zin om het over iets anders te hebben. Dus vergeet bloggen, free Willy en consoorten, ruk je ondergoed uit en geef jezelf bloot. Voor diegenenen van het vrouwelijke geslacht, U mag altijd het bewijs mailen in de vorm van beeldmateriaal. Maar goed, aangezien U dat toch niet zal doen zal ik dit onderwerp maar laten rusten.

Mijn berg ligt overhoop, en daar heb ik een bloedhekel aan. In tegenstelling tot sommige mensen die verschrikkelijk veel avonturen beleven aan chaos en beweging in hun stulp heb ik een hekel aan het overhoop gooien van mijn uithoek. Stuur mij drie weken met een rugzak een grootstad in. Geen last van. Stuur mij drie weken een bos in. Geen last van. Omdat de zooi van een ander mij niet interesseert. Gooit U het maar rustig overhoop. Laat auto’s maar op elkaar botsen en in de rij staan. Hoe meer hoe liever, want waar zou een mens anders moeten over zeiken, nietwaar? Maar niet op mijn berg!

Nog iets wat mij verwonderd doet staan. Mensen die schrijven of zeggen “ik bedoel.” Deze woorden komen geheid na een uitleg van diegene die ze uitspreekt. Of U denkt dat ik een lul ben, of U drukt zich heel slecht uit. Als U na een uitleg er “Ik bedoel” nog moet aan toevoegen dan schort er iets aan uw betoog of uw publiek. Dus, wees zelfzeker, en eenmaal uw vurig betoog afgerond, geen extra verklaringen meer. Begrijpt men het niet. Tant pis, bad luck, mala suerte en pech. Begrijpt U wat ik bedoel?

Was getekend

Tags:

10 Reacties to “Ik bedoel”

  1. blanche Says:

    Het is natuurlijk uw goed recht om “het” te krijgen van sommige uitdrukkingen, we hebben er allemaal wel zo een paar, maar met “ik bedoel” ligt het net iets anders. Ik bedoel, dat is een samenvatting, een herhaling van de essentie en dat kan vaak heel nuttig zijn want niet iedereen trekt dezelfde conclusies uit een betoog en dus kan een andere formulering misverstanden voorkomen.
    Als, bij belangrijke gesprekken, mijn gesprekspartner zelf niet samenvat wat hij gezegd heeft dan zal ik zeggen: u bedoelt….om te controleren dat ik exact begrepen heb wat hij bedoelt. Op die manier kan je veel mala suerte voorkomen. Ik bedoel, u hoeft niet noodzakelijk een lul te zijn als iemand “ik bedoel” zegt.

  2. micheleeuw Says:

    Ik leef ook niet graag in een chaotisch huis, maar met een man die bijna niets kan weggooien, leer je het wel. Ik kan er toch niet de hele tijd over blijven zagen, hé. 😉

  3. vandepotgerukte Says:

    @Blanche,
    Waarvoor diende dat betoog dan? Als iemand het achteraf nog eens moet samenvatten. Stel U voor dat iemand een nota schrijft om een medewerker in te lichten, moet hij aan het eind gans de zwik nog eens samenvatten? Neen toch. zeg meteen klaar en duidelijk waar het over gaat en herhaal jezelf niet. Want voor zover ik het kan inschatten is een “ik bedoel” hetzelfde zeggen met andere woorden.

    @Micheleeuw,
    Mijn berg is een chaos, maar als iemand aan die chaos raakt is het niet meer onze chaos en dat vind ik vervelend.

    Was getekend

  4. Hill Says:

    Of ik begrijp wat je bedoelt? Nee.

  5. zapnimf Says:

    Hm, ’t was ik ipv Hill bij de vorige commentaar.

  6. M-go Says:

    Wat bedoelt u, vandepotgerukte?

    (ga hier nu vooral niet op in of ik kom u persoonlijk uit uw chaos trekken ginder boven!)

  7. blanche Says:

    Zie je, dat is wat ik bedoel. Ik had het beter nog eens m.a.w. gezegd.

  8. vandepotgerukte Says:

    @Blanche,
    Waarom gebruikte U niet meteen andere woorden? De vorige zijn dan toch verspilling als U twee keer iets moet uitleggen?

    Was getekend

  9. Annemie Says:

    Je betoog is waarschijnlijk goed bedoelt, maar ik begrijp er niet echt de bedoeling van; ik bedoel… Allez, hoe moet ik dat nu zeggen!
    Ah, je begrijpt wel wat ik bedoel! 😉

  10. blanche Says:

    Woorden zijn onverspilbaar, de voorraad raakt nooit op. Anders zouden al veel bloggers zonder zitten. Begrijp je wat ik bedoel?

Geef een reactie

