Veel weten en nog meer.

Ik weet wanneer de Franse revolutie losbraak. Hiep, Hiep, (Allen: Hoera) Ik weet wanneer Colombus voet op de Amerikaanse aarde zette. Hiep, Hoep, (Allen: Hoera. Ik weet wat het eerste door de mens gemaakte object de ruimte binnenvloog. Hiep, Hiep, (Allen: Hoera.)

Is feitenkennis iets meer dan een goed geheugen? Iets meer dan een talent om informatie op te slaan. Tot niet zolang geleden dacht ik dat feitenkennis onder de noemer “Intellect” te catalogeren viel. Nu betwijfel ik dat. Natuurlijk is het broodnodig om een basis te hebben, maar als je met die feiten niets anders aanvangt dan je medemens er te pas en te onpas met rond te oren te slaan is het dan niet zoals parels voor de zwijnen gooien. Als iemand perfect alle soorten verf en alle soorten penselen kent maakt hem dat dan een schilder? Ik dacht het niet. Daarom houd ik de laatste jaren meer en meer mijn mond. Wat bewijs ik met feitenkennis? Niets. Of toch, dat ik over een goed geheugen beschik.

Was getekend

Tags:

13 Reacties to “Veel weten en nog meer.”

  1. biezonder Says:

    Feitenkennis heeft alleen maar zin als je slim genoeg bent om verbanden te leggen.

  2. micheleeuw Says:

    Ik heb liever levenswijsheid. Zo blijf je met beide voetjes op de grond en zie je wat er rondom jou gebeurt.

  3. M-go Says:

    Met feitenkennis alleen kom je er niet. Het is fijn over vanalles en nog wat het fijne te weten, met naam en datum, en dat allemaal te onthouden, maar het brengt in wezen weinig op. Of je moet beroepsquizzer zijn.
    Ik ken er genoeg die al hun opgeslagen kennis met graagte over je hoofd uitkappen. Ik ben allergisch aan dat soort mensen. Echt.
    Ik word er doodmoe van, zelfs mentaal uitgeput.
    Zelf heb ik een zeef van een geheugen. Dat is iets genetisch, waarover ik verder geen details zal geven.
    Het komt erop neer dat ik geen vrachten informatie kan vasthouden en verwerken.
    Feitenkennis blijft sowieso niet hangen, en niet omdat het me niet interesseert. Het is gewoon mentaal vermoeiend.
    Geef mij dus maar het simpele gezonde boerenverstand, gevoed door levenservaring. Dat maakt een mens voor mij veel interessanter.

  4. Madame Commentatore Says:

    Ik weet alles over Lou Deprijck.
    En over Menck. Dat laatste komt omdat ik het de eerste keer onthouden had.

  5. zeezicht Says:

    Met je kennis kan je misschien aan een quiz meedoen? Maar je zal zien dat ze net dingen zullen vragen die je toevallig niet weet… en dan sta je daar voor Piet-snot!

  6. Heidi Says:

    even off topic… ik heb jou een berichtje gestuurd met een “verzoekje”, hoop dat je het gevonden hebt! groetjes!

  7. nel Says:

    Waarom worden mensen die veel weten toch altijd als ergelijk en betweterig gezien?

  8. vandepotgerukte Says:

    Aan Biezonder,
    Dus allemaal voor sportdokter studeren!

    Aan Micheleeuw,
    Zelfkennis is het begin vanalle wijsheid zei mijn oudeheer altijd.

    Aan M-Go,
    Patat!

    Aan Madame Commentatore,
    Ik kom bij U op cursus. Bij de kwis van Menck ging ik volledig de mist in en Lou Deprijck ken ik al helemaal niet.

    Aan Zeezicht,
    Deelenemen is belangrijker dan winnen! En de Chinezen omarmden de Tibetanen.

    Aan Heidi,
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    Aan Nel,
    Weet U wat gans het eiereren bakken is? Dat mensen die veel weten niet altijd als ergerlijk en betweterig aanzien worden, maar dat er wel een percentage tussenzit die er op een verschrikkelijke manier met te koop loopt. En geef toe dat U er in uw omgeving ook wel een paar kent die te pas en te onpas toch wel willen bewijzen over welk een goed geheugen ze beschikken.

    Was getekend

  9. Tantieris Says:

    U hebt gelijk. Hip hip (allen: Hoeraaaaa!)

  10. nel Says:

    Ja, maar dat zijn vooral degene die dénken dat ze veel weten en dat zijn inderdaad ergerlijke figuren.

  11. vandepotgerukte Says:

    Aan Nel,
    Over dergelijke figuren heb ik het dus.

    Aan Tantieris,
    Ik buig elegant en ontvang uw vreugdekreten met een nederige glimlach.

    Was getekend

  12. zapnimf Says:

    Je kan er wel mee in de finale van ‘de slimste mens ter wereld’ geraken.

    Het verschil tussen veel kennis kunnen vergaren en verstandig zijn, je kan er meer dan één boom over opzetten.
    Al wens ik toch soms dat ik over meer feitenkennis beschikte, dat helpt bij het plaatsen in perspectieven.

  13. Kris Says:

    Toen ik ‘jong’ was, interesseerde het me allemaal niet. Haalde diploma’s op korte termijn geheugen en daar is helaas weinig van blijven hangen. Nu zou ik het wel fijn vinden om veel te weten, maar ondertussen is mijn geheugen een zeef. Het is om zeep dus. Alleen boerenverstand is nog niet volledig afgestorven 😉

Geef een reactie

