Zwijgen is goud, spreken is zilver

Jef was altijd al een stille geweest. In acht genomen dat hij stom was, was dat wel normaal. Maar zelfs zijn lichaamstaal straalde rust uit. Het was alsof Jef zich nooit ergens iets van aantrok. Niets was minder waar. Hij brak dikwijls zijn niet onaardige kop over verschillende dingen. Eén van de dingen die hem heel veel bezighielden was de egotripperij van zowat negentig procent van de mensen.

“Het is wel alsof ze hun eigen tekortkomingen willen maskeren met een boel overdrijvingen, halve leugens, halve waarheden en nu en dan een hele leugen. Ga vooral niet zeggen dat U drie schapen bezit want U kan er donder opzeggen dat uw gesprekspartner er vier bezit. Ben ik dan achterlijk om gewoonweg de waarheid te zeggen? Zou ik ook beter een beetje overdrijven en mijn eigen talenten chromelijk overdrijven? Ach, als een mens zichzelf graag voor de gek houdt, waarom niet. Maar het spijtige is dat dat men wel moet denken dat ik een dwaas ben. Of dat de meesten denken dat de rest van de mensheid dwaas is om zomaar hun onzin als zoete koek te slikken. Daar prik je toch zo doorheen. Maar uit beleefdheid knik ik dan maar bevestigend, trek een verwonderd gezicht, of knik met een gelaatsuitdrukking die bewondering toont bij het zoveelste eigenlof verhaal. Het komische van de zaak is dat de ander dan meestal blij en triomfantelijk rondkijkt alsof hij iets bereikt heeft, en de mening is toegedaan dat ik zijn onzin geloof. Wie is de dwaas?

Jef pelde zijn gedachten alsof het een ajuin was. Laag per laag tot hij bij de kern kwam. “Gelukkig kan ik niet praten. Daar zouden ongelukken van komen. Want eenmaal ik de kern ontdek heb ik eigenlijk wel genoeg aan één zin om te zeggen waar het volgens mij op staat. Maar ik zou het wel rustig en zonder te kwetsen doen. Eerlijk. Of kan dat niet? Bijna wenste hij dat hij eens vijf minuten kon praten. Meteen schoot hij in een lach bij dit belachelijke idee. Ik zou worden als de rest, veel getater en geen inhoud. Laat mij maar rustig zwijgen. Er wordt al genoeg gezeverd.

Was getekend

Tags:

7 Reacties to “Zwijgen is goud, spreken is zilver”

  1. micheleeuw Says:

    Waarom je anders voordoen dan je bent ? Waarom zeggen dat je meer hebt als het niet zo is ? Ik begrijp het ook niet. Waarschijnlijk omdat ze niet tevreden zijn met wat ze hebben. Triestige planten ! En ik ben niet stom dus spreek ik er wel op !

  2. Deftige Dame Marie Says:

    Je hebt gelijk, 90 pct van de mensen zijn egotrippers. Moeilijk wordt het echter als je weet dat negentig pct van de mensen denken dat het de anderen zijn die egotrippers zijn. Zou het niet kunnen dat, behalve jij en ik natuurlijk, iedereen een egotripper is?

  3. patrick Says:

    Bloggen en egotripperij ik vermoed een gelijkheidsteken.

  4. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Tsja, Jef is wel stom en mischien maar beter zo.

    @Deftige Dame Nel,
    Bespeurk ik daar enige ironie? Nochtans loopt Jef al heel lang te piekeren over dit.

    @Patrick,
    Hier zit een blogstuk in.

    Was getekend

  5. zapnimf Says:

    Blogstuk? Dat heb je net geschreven.

    Overdrijven is heerlijk, liegen is verwerpelijk. Een ego moet je soigneren, er geen hebben is nog veel erger.

  6. Heidi Says:

    Aangezien zwijgen goud is, ga ik hier niks op zeggen, maar dan heb ik alweer te veel gezegd, want ondertussen is dat alweer een hele zin geworden. …

  7. FrankiePebbles Says:

    Ik ben ook zo’n egotripper. Een heel goeie!

Geef een reactie

