Begrijpt U er een yota van?

Stel je even voor. Als brave gelovige ga je naar de mis, luister je naar mooie bijbelverhalen, en je begrijpt de goede man zijn zegje perfect want het is in uw taal. Tot zover alles peis en vree. Tot op een goede dag een Duitse herder denkt: “Is het nu wel echt nodig dat iedereen begrijpt waarover de misviering gaat, eigenlijk niet dus gaan we de modernisering van het tweede Vaticaanse Concilie (1962-65) toch een keertje herbekijken. Zo zijn de traditionalisten ook weer tevreden”

Beste gelovigen, vanaf nu mag de mis weer in Latijn. U hoeft toch niet alles te weten? Hoe minder U weet en begrijpt hoe minder kopzorgen U heeft.Zoals u ziet ben ik ten allen tijde bezorgd om uw zieleheil.

Was getekend

Tags:

14 Reacties to “Begrijpt U er een yota van?”

  1. blanche Says:

    Al mag uw bekommernis om ons zieleheil dan al ontroerend heten, toch wens ik mijn waardering uit te drukken voor de marketingstunt van de duitse herder. Het kan u op uw berg toch ook niet ontgaan zijn dat de kerkganger massaal heeft afgehaakt vanaf het ogenblik dat hij kon verstaan wat er gezegd werd. En dus heeft die slimme rakker gedacht……Ze keren tevreden terug, puur voor de esthetiek van het latijn.

  2. patrick Says:

    @blanche
    Amen

  3. Kris Says:

    Verveling en uitzichtloosheid moeten echt toeslaan om nog in een kerk te vertoeven. Of het nu verstaanbaar is of niet…

  4. micheleeuw Says:

    Het zal me worst wezen in welke taal ze daar brabbelen. Enkel voor een begrafenis ga ik nog naar een kerk, als steun voor die die zijn achtergebleven. Als ik ze goed ken en als ik zin heb, natuurlijk.

  5. FrankiePebbles Says:

    Eros Ramazzotti vind ik sexy doordat ik hem niet versta. Jezus moet ook weer sexy worden. Nog even en je komt een beetje discotheek niet meer in zonder sandalen.

  6. zapnimf Says:

    Toch wel een van je stokpaardjes hè?

  7. De Gentse Zwijger Says:

    “Ik keer tevreden terug (want ik versta er geen ene moer van)”: een nieuwe slogan voor de RK kerk. Wat dacht u?

  8. zeezicht Says:

    Dan heb ik het voordeel van nog het grootste deel van de Latijnse mis vanbuiten te kennen. Het nadeel is dat ik er bijna nooit kom…

  9. Margo Says:

    Gelezen en er het mijne van gedacht. Breekt mijnen bek nie open!

  10. vandepotgerukte Says:

    Allen bedankt voor de reactie.

    @Zapnimf wil ik juist vermelden dat dit inderdaad één van mijn stokpaardjes is. Simpelweg omdat religie mij intrigeert en bijwijlen zelfs kan bekoren paragnost zijnde. Alle zogenaamde officiële instanties errond daarentegen niet.

    Was getekend

  11. tagrijn Says:

    De goede verstaander heeft maar een half woord nodig. Maar wat ben je als je dit soort woorden helemaal niet nodig hebt?

  12. Deftige Dame Nel Says:

    Pax domini sit semper vobiscum.

  13. Heidi Says:

    yah! lets go back to the middle ages!!!

  14. Annemie Says:

    Ik denk niet dat men met de herinvoering van het Latijn (Gregoriaanse zang) meer volk in de kerken krijgt! Zeker niet de jonge garde en daar reken ik dan ook nog de veertigers bij! Zeg nu zelf – die hebben toch nooit gregoriaans gezongen tenzij ze ooit lid waren van een degelijk kerkkoor.
    Met mijn 57 lentes heb ik meer missen opgeluisterd met diverse kerkkoren dan me lief is en het Gregoriaans zit er in gebakken. Als het mooi gezongen is vind ik het prachtig…maar of iedereen daar zo over denkt is een andere zaak en het zal zeker geen jong volk aantrekken. Alleen de ouderen en die moeten niet meer aangespoord worden.
    Ik heb niks tegen kerken en erediensten maar ik voel me zo ongemakkelijk in een kerk, een soort fobie, dat maakt dat ik soms hals over kop de benen neem!

Geef een reactie

