Zingende ratten en andere herders

Na het lezen van de commentaren op het vorige stukje was er een commentaar die mij aan het denken zette. Zapnimf stelde, terecht blijkt nu, dat pastoors en nonnen mijn stokpaardje blijken te zijn.

Waarom is dat zo, vroeg ik mezelf? Wel, ik vind religie en alles wat errond hangt een mystisch gebeuren en dat spreekt mij aan, alhoewel ik niet geloof zit er in vele religies toch een hoop wijsheid. Het intrigeert mij hoe een paar duizenden jaren geleden één mens geboren werd, opgroeide, er een paar originele goedhartige ideeën op nahield doorweven met een gezonde gekte, want zijn vader was God, kunnen uitgroeien is tot wat in onze contreien gekend staat als het geloof. Als je wereldwijd kijkt zijn identieke gevallen, op andere tijdstippen weliswaar, opgetekend. Boedhissme en Islamisme zijn daar voorbeelden van, om er maar een paar te noemen.

Nu, dat een aantal mensen zich het recht toeeigent om “Het woord” te interpreteren en te verkondigen bekoort mij al een heel stuk minder. Het is een verkapte vorm van arrogant intelectueel fascisme. Arrogant omdat alleen het instituut Rome de waarheid in pacht blijkt te hebben. Intelectueel omdat heel veel geschriften, zowel inzake geloof als wetenschap een zeer grote waarde hebben. Fascisme omdat diezelfde geschriften achter slot en grendel zitten en er maar één leider is die het hele boeltje leidt.

In een notedop is dit de verklaring waarom dit onderwerp soms mijn stokpaardje is. Let wel, het ergert mij niet. Ik erger mij aan heel weinig dingen omdat ze niet belangrijk genoeg zijn voor mij, maar ik schrijf er wel graag over.

Was getekend

Tags:

14 Reacties to “Zingende ratten en andere herders”

  1. Kris Says:

    ‘God is niet groot’ van C. Hitchens. Een aanrader.

  2. zapnimf Says:

    Mensen aan het denken zetten… een eigenschap die ik mezelf niet echt toedichtte.

    Ik vraag mij soms af waarom het Jezus wel lukte en de Baghwan niet. Heel soms. 😉

  3. FrankiePebbles Says:

    Mijn reactie is te lang voor uw blog. Mailen kan niet, voor zover ik zie. Daarom hou ik het er maar gewoon op dat ik uw visie deel en laat ik het waarom ervan achterwege. Dat zal niet nodig zijn.

  4. Margo Says:

    Gelezen en er het mijne van gedacht.

  5. patrick Says:

    Boedhisme is bij mijn weten de enige uitzondering het is geen godsdienst.

  6. vandepotgerukte Says:

    Ik heb nergens het woord Godsdienst gebruikt. Ik heb alleen gesteld dat er verschillende geloven zijn.

    Was getekend

  7. micheleeuw Says:

    We zullen het fijne er nooit van weten …

  8. zeezicht Says:

    Er zijn verschillende geloven, maar ze hebben toch allemaal een soort ‘God’

  9. patrick Says:

    @vdp

    U heeft gelijk.

    @zeezicht
    Boedhisme niet naar ik begrijp

  10. Heidi Says:

    vrijheid, blijheid…!

  11. singajo Says:

    heb ooit eens met een priester een lang gesprek gehad over de voor Rome onaanvaardbare keuze voor euthanasie en die priester zei letterlijk dat Jezus boven Rome staat en dat jezus liefde en begrip is en dat gelovigen die toch voor die onaanvaardbare daad willen kiezen, niet moeten vrezen. Die priester vreesde Rome trouwens ook niet voor zijn uitlatingen.
    Rome heeft de waarheid niet in pacht en dat blijkt toch maar al te goed en meer en meer in de praktijk?
    of ben ik niet meer mee?
    en dat bepaalde mensen zich het recht toe eigenen om te verkondigen en interpreteren lijkt mij logisch. de meeste mensen zijn te lui om te lezen, laat staan leren. ze zijn juist content dat iemand dat voor hen heeft willen doen en zij gewoon moeten luisteren en al dan niet geloven wat er gezegd wordt

    ik geloof ook niet maar vind bepaalde rituelen wel mooi. als kind moest ik trouwens dikwijls met mijn ouders naar de mis in de abdij van Loppem, daar zingen de paters in het Gregoriaans en ik zal die misuitstappen nooit vergeten. zo mystiek. je moet daar ook eens gaan kijken. precies de middeleeuwen.

  12. vandepotgerukte Says:

    Uw reactie lezende zitten we op dezelfde golglengte. Maar ik heb niet echt de indruk dat de praktijken van het instituut kerk blijk geeft dat Rome niet almachtig is. Als Rome terug wil grijpen naar het Latijn om missen op te voeren lijkt mij dat geen toenadering tot Jan Modaal. Als ik zie wat de kerk hier nog aan macht bezit in Spanje op politiek vlak heb ik het gevoel dat eens te meer de kerk geen spirituele ontwikkeling nastreeft maar eerder op zoek is om haar macht te bewaren en indien mogelijk uit te breiden. En zoals ik al aangaf verschillende geloven spreken mij nu net aan om het mystische wat errond hangt, alleen het geloof en niet alles wat er als hongerige gieren rondcirkelt.

    Was getekend

  13. nel Says:

    Heel mooi vind ik dat, wat singajo zegt.
    Trouwens, ik denk dat iedereen wel in iets gelooft, dat is ook een soort geloof, want zeker ben je nooit.
    Relegie is voor mij de behoefte van mensen aan zingeving, rituelen de uiting van deze zingeving.
    Je hoeft wat Rome zegt niet zo letterlijk te nemen, Rome stelt het ideaal voorop maar weet dat de mens niet perfect is. Rome is, zoals je zegt, een instituut, de vertegenwoordigers van het goddelijke ideaal op aarde en dus aards en imperfect.

  14. zeezicht Says:

    Ik begrijp waarom jij de hongerige gieren er bij haalt… die zitten hier… van den honger.

Geef een reactie

