De moeder van mijn vader (2)

Jef zat te staren naar al de dingen die in de serviceflat netjes op hun plaats stonden. Haar portemonnaie lag nog op tafel en de aardappelen lagen geschild in een kom water te wachten om gekookt te worden.

“Nu moet ik hier alles zomaar wegkieperen?” Hij hield in zijn hand een kandelaar die hij haar een paar jaar eerder had gegeven bij wijze van geschenk. Een fijne stalen steel met een rond voetje en bovenaan een soort bloemkelk om kaarsjes in te branden. Ze had hem nooit gebruikt. Wel was hij pico bello afgestoft. Jef begon een bloedhekel te krijgen aan deze woonst. Ze was nog niet koud, en hij moest ieder detail dat wees op haar bestaan uit vegen. Hij had vier dagen om dit alles leeg te maken, op te ruimen en weg te gooien. Zijn vliegtuig vertrok, en daar kan je geen gans huishouden in mee sleuren.

“Is het daarom zo moeilijk om iets weg te gooien?” Mijmerde Jef. “Het is zoals de dood, je gooit iets weg en het is voor eeuwig en altijd verdwenen uit je leven. Zouden kinderen dat reeds beseffen? Want als je het stomste stukje speelgoed probeert weg te gooien van zo’n dreumes gaan geheid de poppen aan het dansen. Ja, zelfs zij beseffen reeds dat er zoiets bestaat als eindigheid, afscheid nemen”

“En nu zit ik hier, als een dreumes die geen zin heeft om alles weg te vegen, uit te gommen.” Maria kwam stilletjes binnengestapt. Bekeek Jef.
“Vertrek maar.” zei ze. “Ga jij maar wat pinten drinken en kom voor morgen niet terug, ik trek hier wel mijn plan.”
Jef dacht: “Net als bij kinderen, als je hun speelgoed wilt weggooien zorg dan dat ze het vooral niet zien.” en vertrok. Hij belde Maria vier dagen later vanop de luchthaven. Hij had een tekstje op een papier gekrabbeld en aan een voorbijganger, aan de hand van gebaren, gevraagd of die even wilde bellen. De voorbijganger keek verbaasd naar het papiertje. “Schat ik ben op de luchthaven, onze berg wacht.”

Was getekend

Tags:

6 Reacties to “De moeder van mijn vader (2)”

  1. FrankiePebbles Says:

    Mag ik hieruit opmaken dat Jef toen letterlijk en vrij langdurig met stomheid geslagen was?

  2. Heidi Says:

    Even off topic… nu had ik toch verwacht dat jij toch ook zou verschijnen op dat blogfeest van Zapnimf!!! Maar nee, jij blonk door afwezigheid 😉

  3. zapnimf Says:

    Ik begrijp het laatste stukje niet helemaal.

  4. Margo Says:

    Ik kan ook niet meer volgen eigenlijk…

  5. vandepotgerukte Says:

    @Frankie,
    Jef is niet met zijn stomheid geslagen, hij maakt komaf met afscheid nemen.

    @Heidi,
    Wie organiseert nu een blogfeest aan de andere kant van Europa?

    @Zap en Margo

    Dit zijn stukjes uit een boek. In een ander deel van het boek staat beschreven hoe Jef nu en dan uitstapjes maakt die wel een dag of een nacht kunnen duren. Nu hij deze situatie moet oplossen maar Maria als reddende engel komt opdagen blijft hij vier dagen weg en heeft hij zelfs geen zin meer om nog op te dagen op begrafenis noch op de plek waar alles ondertussen wel zal opgeruimd en weggegooid zijn, oftwel volgens Jef uitgegomd. Hij vermnoedt dat Maria nu klaar is met alles en hun ticketen waren reeds geboekt.

    Nu dank ik jullie wel voor de commentaar want ik zie dat er hiaten zitten in de tekst om alles goed te kunnen begrijpen en ik die meer moet uitwerken.

    Was getekend

  6. micheleeuw Says:

    Ik zie er tegen op wanneer we het huis van ons moeder zullen moeten leeg maken, hopelijk pas veeeel later.

Geef een reactie

