Papa Antonio

Jef zat op een houten krukje voor het erf aardappelen te schillen. Dat moest ook gedaan worden. Hij hield van dit werkje. Rustig schillend zat hij te mijmeren. In de verte zag hij Maria’s opa het erf komen opgewandeld. De knakker was 95 jaar oud en nog goed ter been. Hij zoop nog dagelijks zijn paar kommen wijn en at nog als een dokwerker.

“Hola Jef”
Jef knikte bij wijze van begroeting.
Opa nam zijn zakmes, zette zich op de lange houten Zweedse bank die Jef had gekregen van het plaatselijk schooltje en begon mee te schillen. Hij had altijd een goed geslepen zakmes op zak. Dat had iedereen hier trouwens. Zonder mes op zak om allerlei karweitjes te kunnen opknappen was het alsof je naakt was.
“Ik ben gisteren begonnen met mijn leven op papier te zetten.” zei hij.
Jef stopte abrupt en bekeek de oude man. Zoals hij daar kaarsrecht zat. Een rechtschapen kerel.  Soms veel te serieus maar goudeerlijk. Ooit had hij Maria als kind gevraagd of God in de kokende ketel water zat die op het haardvuur stond. Toen Maria in haar kinderlijke eenvoud antwoordde dat zoiets niet kon want dat God zich zou verbranden kreeg ze een klinkende oorvijg.
“God is alomtegenwoordig, vergeet dat nooit meer, ook in die ketel is God aanwezig.”

Zijn biografie dus.
“Hoe komt hij daarop?” vroeg Jef zich af.
“Ik ben nu 95 en ik zal het niet lang meer trekken.” ging hij verder. “En ik wil dat het kind in jouw vrouw haar buik iets weet van zijn familiegeschiedenis.”
Jef dacht aan zijn familieanalen en moest lachen. Hij dacht aan zijn eigen familie en aan die van Maria.

Was getekend

Tags:

Eén reactie to “Papa Antonio”

  1. micheleeuw Says:

    Goed idee van opa, want het gaat zeer vlug verloren. Ik herinner me vaag wat mijn moeder over haar ouders vertelde. Over haar grootouders weet ik niets meer.
    Al moet gezegd dat de ene familieanalen interessanter zijn dan de andere … 😉

Geef een reactie

