Volksverhuis

De vakantie staat weer voor de deur. Niet dat ik daar wakker van lig want ik ben bijna het ganse jaar op vakantie. Voor mij is vakantie het beste bewijs dat het gras elders groener is. Gans het jaar betaalt iedereen zich een breuk aan zijn stulp, ergert zich blauw aan alles en nog wat, België is dit en België is dat enzovoort. En als de kans zich voordoet moet er gereisd worden. En liefst zover mogelijk. Bent U dan zo ongelukkig op de lengte en breedtegraad waar U zich bevindt?

En dan de prestige. ’t Zal toch niet zijn dat Tante Marie verder is geweest dan U. En ’t zal toch niet zijn dat Nonkel Maurice in een vijf sterren hotel gelogeerd heeft terwijl uw hotel er maar vier had.

Ik vraag mij af hoeveel mensen echt genieten van hun vakantie. Al die drukte, luchthavens, paspoortcontroles, overvolle stranden, overvolle musea. Dure restaurants waar de vreet niet te verteren valt. Schrikwekkend. En meestal nog een paar, om ijsjes, jengelende koters die voor de benodigde decibels zorgen zodat een hysterische reactie uwentwege niet achterwege kan blijven.

“Is ’t nog ver?” en “Zijn we er nu nog niet?” Ja ontken het maar niet. Dat is de gemiddelde vakantie waar iedereen een hoop centen voor neertelt.

Ik wens U allen een prettige vakantie toe.

Was getekend

Tags:

24 Reacties to “Volksverhuis”

  1. zapnimf Says:

    Ook nog niet doodgevallen van uw eerste veralgemening zeker?

  2. veerle Says:

    En toch kan die vakantie zo’n deugd doen!

  3. vandepotgerukte Says:

    @Zap
    Ga naar eender welk pompstation op een autosnelweg richting Zuiden. En zie mijn veralgemening.

    @Veerle,
    Vooral de thuiskomst hoor ik velen zeggen.

    Was getekend

  4. den moat Says:

    moatje tsal kik moar beter in mijn kot blijve zeker zuu ture, en wachte tot tade hij ne kier noar den belgique komt.Da go beter zein veur minen kolesterol geluvek.

    Kij geleze da ge neu ne BVN’er zijt, Bekend Valse Nollander.

    Allez tot binne een poar weke.

  5. vandepotgerukte Says:

    Moatje, spring gij moar ziere in eu ottotje en kom gij moar noar hiere. Woar kunde gij beter zijn?

    Woas getieket

  6. micheleeuw Says:

    Ha ! Voor mij geen betere plaats dan thuis ! Niet dat ik nooit meer zal reizen maar voor nu heb ik genoeg gezien. 😉

  7. blanche Says:

    Geachte heer Vandepot

    Ik ben zo een mens die intens geniet van iedere vakantie, ik ervaar ze als een verrijking voor mijn geest. Ze dompelen mij in een bad van nieuwe indrukken en beletten dat ik zonder het te weten vastgeraak in een stramien. Ze brengen mij bij schoonheid en leveren boeiende gespreksstof op en zo kan ik nog lang doorgaan.
    Maar als ik den moat was zou ik dit weekend toch niet met een ottotje naar Barcelona rijden. Alhoewel, een mens zou er iets voor over hebben om hier te ontsnappen aan dat strontweer.

  8. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Dat is eerlijk. Reizen is soms werk. Vraag maar aan de Moat.

    @Blanche,
    Net zoals ik woont den moat allang niet meer in België. Hij reist de zeven wereldzeeën rond om met onderwaterrobotjes te spelen. Dus maak ik mij weinig zorgen over zijn komen dit weekend. Dat doet hij niet. Hij moet nog een tijdje met zijn hoogtechnologisch speelgoed spelen vooraleer hij naar hier komt.

    Was getekend

  9. Margo Says:

    Ik denk dat je er niet ver naast zit.
    Er zijn er veel die echt stijf staan van de stress als ze op vakantie vertrekken.
    Maar toch, we hebben het er blijkbaar voor over, om diverse redenen. Vooral om eens uit de dagelijkse sleur te zijn en het opgefokte werkritme eens van ons af te schudden. En om > zie blanche.
    En toch is op reis gaan al bij al niet veel meer dan een “onderbreking” want we keren altijd terug naar de dagdagelijkse beslommeringen. Het vertrek bezorgt ons stress, er moet zoveel geregeld worden. En de terugkeer is mottig omdat je beseft dat het weer gedaan is voor een jaar. Dan kom je thuis en wacht je daar nog een een pak werk. Het huis dat heel die tijd dichtgesnoerd is geweest verluchten en een poetsbeurt geven, valiezen uitpakken, aan de lopende meter kleren wassen en nadien per strekkende meter strijken…
    Eens dat allemaal half is bijgewerkt wacht je werkgever alweer op je uitstekende productiviteit en begint de sleur terug van voorafaan.
    Maar we doen het toch, elk jaar opnieuw. Raar hé?

  10. Kris Says:

    Hier dit jaar ons niet krom gewerkt om twee weken te kunnen krom liggen, maar om te verbouwen. Ik vrees dat ik toch nog iets liever op vakantie vertrek 😉

  11. zeezicht Says:

    Ik ben blij dat ik van de caravan-vakanties af ben. Heb dikwijls gedacht: wat zit ik hier te prutsen, terwijl ik thuis alles heb…

  12. Deftige Dame Nel Says:

    Ik denk dat ik weet wat mijnheer vandepotgerukte bedoelt. Ik heb ooit eens in een vlaag van zinsverbijstering een midweek in Centerparks geboekt.

  13. Heidi Says:

    tja, men doet het volgens mij omdat de buren het ook doen… of vergis ik me? en nog een reden waarom ze het met z’n allen persé nu doen: waar moeten ze anders het hele jaar over zagen en waar moeten ze anders naar uit kijken???

  14. Duvel Says:

    @Heidi; je vergist je . Men doet het omdat het zo wat de enige periode in het jaar is waarop ouders en kids samen vakantie kunnen nemen.

    @vandepotgerukte, als je gelijk had zouden reisagentschappen de laatste decenia niet al paddestoelen uit de grond gerezen zijn en hadden de lowbudget vliegtuigmaatschappijen geen reden van bestaan. U haalt een cliché aan waarvan al jaren bewezen is dat het niet de regel is.
    Ieder zoekt zijn manier om van de vakantie te genieten en bevalt de ene manier je niet probeer het jaar daarna een andere.
    M.a.w. ik sluit me aan bij zapnimf en liefst nog heel dicht ook.

  15. vandepotgerukte Says:

    @Zeezicht,
    I got the picture.

    @Heidi,
    Klopt als een bus.

    @Duvel,
    Als dat de enige periode is die ouders met hun kinderen door brengen dan mogen ze van mij die ouders door mijn achternaam sluizen. En volgens jou redenering rijzen de reisagentschappen als paddestoelen uit de grond en betekent dat dan dat het product dat zij aanprijzen en verkopen sowieso goed is? Ik ben iets kritischer dan dat. Bent U, als die U hebt, ooit met een paar koters op vakantie geweest?
    De Amerikanen, geven zij erom? behalve de wenende weduwe en kinderen, geeft U erom? Feit: voor elke dode Amerikaan zijn er 38 slachtoffers in de landen waar zij de vrede bewaren. De vrede?

    Was getekend

  16. Duvel Says:

    -Als je kids leerplichtig zijn , kan je niet buiten schoolvakanties met hen samen voor enkele weken op vakantie. Logisch toch ?
    -Of de aangeboden producten van de reisbureaus allemaal even goed zijn is niet de vraag. Maar er is wel vraag naar vakantieformules en ze worden gretig geconsumeerd. Als het overwegend kommer en kwel was zou die markt zo niet gegroeid zijn.
    -Mijn ouders gingen met ons op vakantie en dat vonden wij , en onze ouders ook, fantastisch. Ik ga ook met mijn kinderen op vakantie en zowel wij (de ouders ) als zij (de kinderen ) vinden dat heel leuk.
    En wees maar zeker, als het zou zijn zoals jij het beschrijft zouden we dat niet doen.
    -De Amerikanen: Ik heb respect voor het individu , ook als het een voor mij onbekende Amerikaan is . Ik zet geen overledene te kakken op een blog om daar dan een verwijzing aan te breien naar de Amerikaanse politiek. Ik zeg niet dat ik het eens ben met de Amerikaans politiek, maar dat was ook niet mijn punt.
    Je generaliseert te snel en het is ook niets nieuw wat je hier neerpent over vakantieperikelen.

  17. vandepotgerukte Says:

    Ik generaliseer, en weet U waarom? Omdat we allemaal denken dat we verschrikkelijk origineel zijn maar als puntje bij paaltje komt we één pot nat zijn, ik incluis.

    Vakantie? Tsja als het enkele weken moet zijn dan kan het inderdaad met leerplichtige leerlingen alleen in de herfstvakantie, kerstvakantie
    Paasvakantie en de grote vakantie. Zover had ik nog niet gedacht.

    Wat de Amerikanen betreft, lees de tekst nog eens goed door en vertel me in welk gedeelte ik het individu te kakken zet. Het gedrocht systeem bekritiseeer ik, toegegeven. Maar een individu?

    Als laatste snap ik niet waarom U de moeite doet om op oud nieuws te reageren.

    Was getekend

  18. Duvel Says:

    -“Behalve een Amerikaan die te pletter gestort was van een dertig meter hoge muur, alwaar hij meende veilig te zijn voor de stieren en een goed overzicht te hebben.

    Maar wie geeft nu om een dode Amerikaan meer of minder?”

    Zo zet U deze dode te kakken. Wie zou er om hem geven vraagt U zich af.

    -Kijk U doet het weer. Ik denk niet dat ik verschrikkelijk origineel ben en ik ben vast niet de enige. Dus laat “allemaal” maar achtewege en spreek voor je zelf.

    -Ik reageer op oud nieuws omdat ik U wel symphatiek vind.

  19. vandepotgerukte Says:

    Er geeft niemand om hem. Want er is geen enkele Amerikaan gestorven.

    Ik doe het weer? U zegt hetzelf, ik ben de enige niet. Allemaal één pot nat. En spreken doe ik altijd voor de toehoorders, nooit voor mijzelf.

    Bedankt om mij sympathiek te vinden.

    Was getekend

  20. Deftige Dame Marie Says:

    Vakantie is ook een beetje uw goesting doen en uw keuze niet moeten verdedigen.

  21. urbain alpain Says:

    ‘Hier wens ik in geen duizend jaar op te reageren,’ zei de man die nooit op vakantie ging. Die man ben ik, heer Potgletsjer… ik heb grensangst (noem het gerust een uit de hand gelopen fobie) en ik kamp met aambeien. Daar de door mij gebruikte zalf m.b.t. die hemorroïden ambachtelijk vervaardigd wordt door een kruidendokter in Veurne en exclusief in West Vlaanderen wordt verkocht lijkt het mij niet aangeraden om mezelve met een jeukend kerf in het buitenland op te houden.

  22. Madame Commentatore Says:

    Ik zou hier veel kunnen op zeggen maar ’t is nog altijd wat vakantie voor mij.

  23. vandepotgerukte Says:

    @Urbain,

    Ik heb ook grensangst. Ik had het ongeluk dat die pas optrad toen ik in het buitenland vertoefde en dientengevolge niet meer terugkon. Daarom vertoef ik hier reeds 15 jaar aan de Spaanse zijde van de Pyreneeën.

    Was getekend

  24. Vinnie Says:

    Ik ga op vakantie omdat ik mij geweldig amuseer op vakantie. Het is voor mij werkelijk de mooiste tijd van het jaar, en als student is het jaar toch ook al een mooie tijd.

    Ik ga op vakantie naar waar ik wil en naar wat ik wil zien. De ene keer al actiever of toeristischer dan de andere keer. Maar ik ga graag.

    Als u graag thuisblijft, dan moet u dat uiteraard doen. Maar ik denk dat uw cliché op de uitzondering slaat en niet op de regel. En anders ben ik de uitzondering.

Geef een reactie

