Alweer van mij

Zijn moeder leefde in een klein rijhuisje aan de Brugse Poort. Een Gentse volksbuurt die de laatste jaren overspoeld werdt met immigranten. Jef had de buurt zien veranderen van een typische arbeiderswijk naar een buurt waar er meer nationaliteiten dan mensen woonden. Jef kon dat vreemd crapuul wel goed af. Ze aten de meest rare dingen, sommige van die Afrikanen liepen gekleed alsof ze een kleurboek waren en als de buren van tante Georgette, een Moslimfamilie van Istanbul, hun jaarlijks schaap de keel oversneden vroeg Jef aan zijn vriend Ali of hij mocht toekijken hoe die zijn vader een bloedbad aanrichtte in de badkamer. Dat zou Jef later nog van pas komen.
Onze Jef was altijd al een stille jongen geweest. Als U weet dat hij zijn stem verloren had toen zijn oude moeder het nodig vondt om met haar brommertje onder een auto te rijden zal U meteen begrijpen waarom. Jef zat achterop de Honda Amigo 50cc, vloog met een sierlijke boog richting moeder aarde alwaar hij op onzachte wijze contact maakte met haar, toen tante Georgette het nodig vondt een stopteken te negeren en de bestuurder van de aankomende auto besloot tante Georgette te negeren. Gevolg: Een schedelbreuk en een hersenbeschadiging die ervoor zorgde dat Jef zijn spraak was aangetast. Vier weken op een verduisterde kamer, want zijn dooreengeschudde hersenen mochten zich niet vermoeien en die breuk moest de tijd krijgen om zich terug tot een solide hersenpan te solderen, leerden Jef wat alleen zijn was, niet eenzaam want eenzaamheid vergt tijd, en die had Jef niet dankzij zijn levendige fantasie. Toen de dokter tante Georgette meedeelde dat Jef nooit meer zou praten barstte ze in tranen uit. “Dat arm schaap, ’t is allemaal mijn schuld” Jef volgde verwonderd de conversatie. Toentertijd waren de doktoren nog niet zo kies om slecht nieuws op een meelevende manier te brengen. Die lomperik van een dokter stond leunend op het hoofdeinde de stomheid van Jef mee te delen alsof het om boodschappenlijstje ging.

Was getekend

Tags:

7 Reacties to “Alweer van mij”

  1. micheleeuw Says:

    Zat hij bij zijn moeder of bij tante Georgette achterop de brommer ? Of zijn beide dezelfde ? Domme ikke …
    Het had misschien wat tactvoller gekund, maar dan nog beter zo dan dat ze zeggen dat alles goed komt tot voor de dag dat mijn vader gestorven is.

  2. Heidi Says:

    maar Jef heeft daarna toch wel opnieuw leren spreken?

  3. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw
    Moeder en tante Georgette zijn één en dezelfde persoon. Ik gooi hier nu en dan in niet chronologische volgorde stukjes van het boek op, dus daarom kan het nogal eens verwarrend overkomen

    @Heid,
    Dat weet ik zelf nog niet. Het einde is nog niet geschreven.

    Was getekend

  4. es Says:

    een fraai relaas

    groet

  5. urbain alpain Says:

    Geachte heer Gerukte, volgens mij is het nuttig om in een roman ook kond te doen van de heersende weersomstandigheden tijdens gebeurlijke ongevallen. Was het mistig? Hing er een laagstaande, verblindende zon? Had het geijzeld waardoor enige ‘gleddigheid’ het wegdek teisterde? Afijn, u zult ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel. Verders vind ik het zeer aangenaam proza omdat ik persoonlijk ook graag incidenten beschrijf in mijn oeuvre.
    PS: Gisteren wou ik mij naar de plaats van het ongeval begeven om aldaar meer inzicht in het gebeuren te krijgen. Helaas bleek de toegang tot de stede Gent bijkans onmogelijk vanwege de alreeds op gang geschoten ‘Gensche Fiesten’.

  6. vandepotgerukte Says:

    Inderdaad heeft U gelijk, hoe moeilijk het mij ook valt dat toe te geven. Er rest mij dus niets anders dan U deemoedig te bedanken om mij op dit hiaat te wijzen.

    Mocht U de plek des onheils willen bezoeken dan kan U dat ten allen tijde doen daar ze zich niet in het Feesten gebeuren bevindt. Het schedelkraken vondt plaats op de kruising van de Kriekelaarstraat met de Maïsstraat achter het Yan Yoens speelplein beter bekend in de volksmond als Dracunaplein richting Wondelgem.

    Was getekend

  7. zapnimf Says:

    Met autobiografische elementen, vandepotgerukte? Ik herinner mij toch zoiets in een niet al te ver verleden.

Geef een reactie

