Mijnheer Doktoor

Dokter Van Knekelvelde. 56 jaar oud. Een naam die Jef sowieso maar raar vondt. Telkens hij hem zag dacht Jef aan een veld vol beenderen. Het was een brave man maar niet bijster slim. Hij was afkomstig van een bescheiden boerenfamilie, en zoals dat gaat op het platteland moet er toch op zijn minst één zoon studeren. Zijn drie broers werkten op de boerderij. Maar hij was gekozen om te studeren. Nauwgezet stampte hij alle ziektes, anatomische wetenswaardigheden en medicijnen in zijn geheugen, ging zeker niet naar de Overpoortstraat om zich daar lallend met een stuk in zijn kloten in te laten met de studerende lichtekooien. Neen. Noeste arbeid leidt tot vruchtbaarheid, in zijn geval een doktersdiploma. Al was het maar met de hakken over de sloot. Of wat dacht U? Dat alle doktoren evengoed zijn? Een vrouw had hij nooit aan de haak kunnen slaan. Telkens hij een kandidate presenteerde aan zijn ouders maakte zijn moeder daar korte metten mee. Niets was goed genoeg voor haar Knekel. Veel kandidates had hij trouwens nooit voorgesteld aan zijn ouders. Het gerucht deed de ronde dat hij meer geïnteresseerd was in partners van eigen kunne.
Al bij al vond Jef het niet erg dat hij niet meer zou kunnen spreken. Hij zag er alleen maar voordelen in. Hoeveel keer hadden ze hem niet gezegd: “Spreek met twee woorden!” en “Antwoord als U iets gevraagd wordt.”
“Daar ben ik nu allemaal vanaf, spijtig dat mijn gehoor niet aangestast is, dan hoefde ik het oeverloos getater ook niet meer te aanhoren.” Dacht Jef
Dank U ma! Negen jaar en nu al sprakeloos.

Was getekend

4 Reacties to “Mijnheer Doktoor”

  1. Heidi Says:

    spreken is zilver zwijgen is goud… maar ik wilde toch nog even zeggen: Ik ken weinig dokters van een beetje niveau, de meeste zijn gewoon pillendealers.

  2. Madame Commentatore Says:

    Idem voorgaande reactie van mij.

    Ik lees maar ik heb vakantie.

  3. lentesneeuw Says:

    Zwijg mij van dokters. Ze vinden nooit iets!
    Aangenaam by the way.

  4. micheleeuw Says:

    Zoals bij alles zijn er voor- en nadelen aan spreken. Ikzelf heb me al dikwijls is de problemen gepraat, maar me er ook al vaak weer uit gezeverd. 😉

Geef een reactie

