Gepeupel

Stilte. Behalve een fladderende duif die ingebroken had in dit huis van God kon ik niets hoorbaars waarnemen. En ik ben niet doof voor de eventuele reagerende grapjassen. Nadat ik de dag voordien van mijn berg mits een aantal handelingen waarvan gas geven, remmen en koppelen deel uitmaakten, ik mijn Volkswagen Transporter TDI, bouwjaar 2001, vakkundig had geparkeerd voor het Aparthotel in León, ben ik de Kathedraal van Leon binnengewandeld om twee minuten over acht des ochtends. Slapen doe ik sowieso niet veel.

Ik ben verzot op kerken. Hoe groter hoe liever. Dat is eigenlijk het enige wat gans die santeboetiek van het geloof heeft opgeleverd want voor de rest kan die Duitse herder in Rome voor mijn part mijn voornaam op. Maar goed ik dwaal af, die kerk dus. Zo een volledige kathedraal voor mij alleen vind ik, om in goddelijke termen te blijven, hemels. De glas in loodramen van dit exemplaar zijn trouwens indrukwekkend. In de zijbeuken bvinden zich nog steeds de stenen banken waarop het gepeupel als ze zich goed gedraagden zich mochten nedervleien om het Latijns gebazel te aanhoren.

“Dit is mijn plek” dacht ik, want ik behoor tot het gepeupel redeneerde ik. En ik ben daar een halfuurtje gaan neerzitten. Ik heb zitten fantaseren over wie daar allemaal gepasseerd is, gewerkt heeft, of er ooit iemand gecopuleerd had in deze tempel, een moord gepleegd was.

Bij het buitenwandelen ging ik een paar straetn door en bewonderde ik de kont van een meisje dat een paar meter voor mij uit wandelde, een beetje verder ontwaardde ik een achttal kinderen met een jong meisje en een paar oude knarren op het voetpad. Het mooie kontmeisje stopte bij hen begaf zich naar de deur waarvoor die bende stond en opende ze. De meute volgde haar naar binnen. Toen ik ter hoogte van dit huis was zag ik een tekst op de deur. “Koffie en een beetje warmte”. Het was een opvanghuis die tijdens de dag gratis een kom soep en een verwarmde eetzaal had voor daklozen.

Ik had zonet de kerk haar rijkdommen bewonderd.

Tags:

12 Reacties to “Gepeupel”

  1. zeezicht Says:

    Ik begrijp je volkomen.

  2. FrankiePebbles Says:

    Als ik dakloos ben en ik mag kiezen tussen koffie en een beetje warmte of een kouwe kathedraal dan is dat snel bepaald. Dat wel. Vooral ’s winters. Maar ook ’s zomers is een bakje troost en enige gezelligheid best prettig.

    Maar ik snap waar u heen wilt. De kerk besteedt kapitalen aan roerende en onroerende pracht en praal, gebouwen waar in principe slechts enkele uren per week een viering is en een handjevol bezoekers tussendoor nog binnenloopt.

    En hoeveel daklozen zouden er van dat kapitaal niet een woning kunnen krijgen… Zo? Dus dan hebben steden bij uw voorkeur enkel woningen en winkels, maar geen kerken. En ook geen musea. Want hebt u een idee wat dat kost, het vereren van die potscherven en die kwakjes op die doeken enzomeer?

  3. micheleeuw Says:

    Moest de Kerk(fabriek) echt Christelijk zijn, zou ze meer delen …

  4. affodil Says:

    Van deze kathedraal zijn ooit alle parameters in een computer ingevoerd en het gebouw schijnt dus alle wetten van de fysica te tarten. In feite is haar constructie onmogelijk!

    Angelo Roncelli zei -vóór hij paus werd- van deze kathedraal “Deze kerk heeft meer glas dan steen, meer licht dan glas, meer geloof dan licht”

    Als je van geloof ook kan leven, zoals dat van de liefde gezegd wordt,…

  5. Stef Flater Says:

    Kerken en kathedralen ga ik eigenlijk heel zelden binnen. Ik probeer ook zo weinig mogelijk dat soort gebouwen op foto te hebben. Ze doen me eigenlijk nog heel weinig.

  6. Heidi Says:

    Wat hebben een kerk, een lekere kont en een filosofische geest met elkaar gemeen? Wel, ze spoken allemaal tegelijk door het hoofd van een vandepotgerukte man, die zelfs als hij met vakantie is, het niet kan laten om zijn cynisme over het onrecht in de wereld te spuien op het internet!

  7. Tantieris Says:

    Das allemaal mooi gezegd. Het beeld blijft vandaag in gedachten. Geniet van het leven zonder Uw berg.

  8. The Clumsy Chef Says:

    kathedralen, een lekkere kont en een beetje mensenliefde. Schoon zo de zomer…

  9. pucinella Says:

    Moest de Mens echt Christelijk zijn, hij zou ook meer delen…

  10. tijdtussendoor Says:

    Knap neergeschreven…

  11. Margo Says:

    Gelezen en er het mijne van gedacht.

  12. zapnimf Says:

    Wat willen sommige mensen hierboven nu eigenlijk beweren?
    Cultureel erfgoed inbinden om aan armoebestrijding te doen?
    ’t Moet én én zijn en niet of of.

Geef een reactie

