Lekker pilletjes

Jef had besloten om toch niet tot het einde der dagen de ruïnes te bewonen. Daarvoor zag hij zijn zwangere Maria veel te graag. Ja het klinkt raar maar blijkbaar bestaat het nog. Bij het verlaten van deze site knikte hij vriendelijk naar het wicht aan de kassa en tikte met zijn wijsvinger tegen zijn strooien hoofddeksel bij wijze van afscheid. Ze beloonde hem met een glimlach waarbij hij opmerkte dat ze dringend naar de tandarts moest. Niet dat ze slechte tanden had, maar ze stonden allemaal schots en scheef. “Mocht die mij pijpen blijft mijn voorhuid geheid tussen een van die gleufjes haken.”

“Ziezo” dacht hij “En nu terug naar mijn berg. Er was hier wel geen kat te zien en iedereen heeft mij met rust gelaten maar te lang in de beschaving toeven is ook niet gezond. En wat voor een beschaving, de Griekse nog wel.”

Jef parkeerde zijn Renault 4 op het erf. Maria kwam buitengelopen en riep “Jef, uw moeder heeft het weer gedaan. Ze hebben gebeld.”
“Allez,” peinse hij “’t Is weer van dat.”
Hij zocht zijn sigaretten en stak een rokertje op terwijl hij zich op de boomstronk neerzette die naast de deur onder het afdakje tegen de muur lag. Terwijl hij Maria aankeek trok hij aan zijn sigaret.
“Ze heeft naar het schijnt vannacht weer een halve doos slaappillen geslikt en een halve fles whisky uitgezopen. De buurman vondt het verdacht dat om tien uur haar rolluiken nog niet omhoog waren en is poolshoogte gaan nemen.”
“Dat kieken zit er weer voor iets tussen.” Dacht Jef ” Sedert mijn vader in andere dimensies mensen gaan kloten is kan die flik van naast de deur mijn moeder niet met rust laten. En zij in al haar eenzaamheid en dommigheid vindt dat natuurlijk fantastisch. Het spijtige is dat ze ganse dagen tegen elkaar lopen te zagen en elkander ervan verdenken dat ze naast de pot zeiken. En als dat dan escaleert gaat moeder een pilletje pakken. Het kan verkeren. Maar deze keer vertik ik het om naar huis te gaan om te zien wat er aan de hand is. Ik zal mij gaan haasten. De pubers.

Jef was in het begin blij geweest toen zijn moeder iemand bleek gevonden te hebben. Maar na een tijdje de verhalen van zijn moeder via de telefoon te moeten aanhoren hebben was die blijheid omgeslagen in ongeloof. Zijn moeder deed niets anders dan vertellen wat voor een vervelende zak die flik was, en er toch maar blijven met flirten Ze was er zelfs met op vakantie geweest. Twee weken Blankenberge. En maar zagen tegen elkaar. Jef snapte er niets meer van. Het was nu de tweede keer dat ze dit deed.

“Ik ga hier niet meer de ezel uithangen en haar vertellen wat ik van die santeboetiek denk. Stel U voor. Ik zit hier opgescheept met een moeder die teruggekeerd is naar haar puberjaren. Ik zie dat mens graag, ik ben er verdomme ooit nog aan verbonden geweest via een paar miljoen piepkleine adertjes. Ik kan wel een helpende hand reiken maar als ze die niet aanneemt moet ze het zelf maar weten.

Was getekend

4 Reacties to “Lekker pilletjes”

  1. Heidi Says:

    Dat is het rare van een bloedband hè. Je kunt boos worden, maar er blijft altijd iets dat daar boven uitstijgt

  2. micheleeuw Says:

    Ja, moeders … Ik kan er ook over mee praten. 😦

  3. tijdtussendoor Says:

    Tja, een oude schuur die in brand staat kan hevig flikkeren:-)

  4. vandepotgerukte Says:

    @Allen,

    Bedankt voor de reacties.

Geef een reactie

