Petite histoire

Wat zijn we met zijn allen toch een bende onverdraagbare zakken geworden. Als ik de lokale nieuwtjes doorneem, U weet wel, van het kaliber varken met twee koppen geboren in Lotenhulle, dan val ik soms steil achterover. Man schiet op buur door geluidsoverlast van het vogelpikken! Dit zuig ik dus niet uit mijn duim. Een aantal jaren geleden is deze petite histoire echt gebeurd. Stel U voor. Moedeloosheid gemengd met lachbuien overvallen mij dan.

We leven met te veel op een hoop. Dat weet U dan ook alweer. Bij vele bloggers is het ook van dat. En maar klagen, kreunen en steunen over het vele onrecht dat hun wordt aangedaan. De een omdat hij geen zitplaats kan veroveren op de tram, de ander omdat hij in de rij moeten staan heeft bij zijn belastingsaangifte en priet en praat en prot. Leven jullie nog graag? Zoja dan valt daar toch bitter weinig van te merken. Weet U wat het ganse oliebollen bakken inhoudt? Neen? Wel dat iedereen zich te pletter loopt te vervelen. En verveelde mensen gaan vervelend doen.

U moet eens kijken in de psychiatrische centra. Daar zit negentig procent verveeld volk. Lijntrekkers, karakterloze mensen, klagers. Dit klinkt hard zegt U? Tsja, de waarheid is hard, zeg ik dan. Als ik kijk wat onze grootouders geploeterd hebben om ons prachtige sociaal systeem te verkrijgen dan kruip ik soms in een hoekje van schaamte als ik zie hoe er nu misbruik van gemaakt wordt. Zij hebben gezaaid en wij oogsten zonder er ook maar een bal voor te doen. Integendeel, we zien de gebraden kiekens uit de lucht vallen en vinden het allemaal doodnormaal. “Ja maar ik heb miserie gekend” zal er allicht wel eentje roepen, uit de achterste gelederen van mijn publiek. Miserie is dagelijks tien kilometer moeten stappen voor een kom rijst en een jerrycan water en dan nog uw kleine gasten zien doodvallen van dysenterie, dat is miserie. Let wel, ik beweer niet dat er geen intens verdriet kan zijn om gebeurtenissen in eenieders leven, dat hoort bij het leven. Maar rampspoed, dat kennen wij niet. En nu ga ik even mijn mond spoelen met een frisse teug uit de bergbeek. Na al dat gal spuwen zou een mens er nog een vieze smaak in zijn mond van krijgen.

Was getekend

Tags:

11 Reacties to “Petite histoire”

  1. tijdtussendoor Says:

    We beseffen te weinig dat we gouden kiekens zijn…goed dat er bloggers zijn die het een keer uitschrijven!

  2. blanche Says:

    Natuurlijk is er wel andere miserie dan hongersnood. Troost zoeken voor je eigen miserie in het feit dat anderen nog meer miserie hebben, dat is ongepast. Het is zoals tegen iemand die een hand verloren heeft zeggen: wat zit jij te klagen, je hebt er toch nog één.
    En ik denk nog steeds dat psychiatrische instellingen vol zitten met mensen die ziek zijn in hun geest en niet met mensen die zich vervelen.
    Het sociaal profitariaat, ja daar mogen we over klagen, maar dat mogen we over elk misbruik doen.

  3. vandepotgerukte Says:

    @tijdtussendoor,
    klopt als een bus.

    Blanche,
    Het gaat hier niet alleen over hongersnood, dat was een soortement voorbeeld. Maar ontkennen dat we met onze kont in de goede boter gevallen zijn vind ik ook “ongepast”. En het gaat hier niet over troost zoeken, het gaat over kleur bekennen.

    Was getekend

  4. pucinella Says:

    Natuurlijk zijn wij gelukzakken.
    Wij, die niet niet in het sociaal systeem hoeven te hangen. Wij, die de fysieke en mentale capaciteiten bezitten om in onze eigen behoeften te voorzien, hoe groot of bescheiden die ook zijn.
    Geen enkele twintigjarige droomt van een carrière als steuntrekker. Dat overkomt je, door allerlei omstandigheden en ja, in meerdere of mindere mate door eigen toedoen. Dit laatste is een discussie op zich.
    Ik heb medelijden met het sociaal profitariaat, volgens mij wordt men daar niet gelukkiger van.

  5. Hannah Says:

    Het is blijkbaar voor sommige mensen moeilijk naar de mooie kant van de dingen te kijken wanneer ze er zelf midden in staan.

  6. micheleeuw Says:

    Soms vergeten we te genieten van wat we hebben, dat is zeker. Er zijn er altijd die het beter hebben, maar ook die het slechter hebben, denk ik dan.

  7. blanche Says:

    Wat bedoel je met “kleur bekennen”?
    Natuurlijk hebben we het globaal goed. Dat ontken ik zeker niet. En ik begrijp heel goed dat je hongersnood als voorbeeld van rampspoed aanhaalt.
    Het gevaar schuilt erin dat we ons in slaap laten wiegen want we hebben het oh zo goed.
    En oja, ik leef heel erg graag maar dat wil niet zeggen dat je niet mag aanklagen of zagen over wat er mis gaat door onprofessionalisme of misbruik of dat je miserie mag afdoen als luxeprobleem of mensen die geestelijk ziek zijn verveelde karakterloze mensen mag noemen.
    En levensgenieten daar heb ik ook verstand van maar ik ben er mij terdege van bewust dat niet iedereen in dezelfde mate verwend is en dus heb ik niet het recht om hen de les te lezen.
    En ten gronde discuteren in een reactieluik, dat gaat ook niet, daarvoor heb je een boom of een berg nodig.

  8. vandepotgerukte Says:

    We hebben ons reeds in slaap laten wiegen. We zijn weerloos. Als de electriciteit uitvalt lopen we als kippen zonder kop rond. We kunnen met moeite nog een lamp vervangen, laat staan onze plan trekken.

    Wat de psy centra betreft. Een aantal maal teveel heb ik er mee te maken gehad, niet voor mij, maar voor derden, en ik kan je verzekeren dat er een hoop lijntrekkers tussen zit. 10 procent zit echt in de stront de rest niet.

    Was getekend

  9. Heidi Says:

    Er zou inderdaad wat minder gezeikt-, en wat meer geleefd moeten worden!

  10. vandepotgerukte Says:

    @Allen,

    Bedankt voor de reacties. En ja Heidi, That’s the spirit.

    Was getekend

  11. Duvel Says:

    @Heidi
    Moet het niet zijn “minder gezeken” i.p.v. gezeikt of ben ik nu zelf aan het zeiken ?

Geef een reactie

