Waterogen

Er zit niets in deze morgen, dan heb ik het niet over mijn kop koffie, mijn lege toiletpot maar over mijn hersenen. Niets, nakkes, nada. Geen flauw idee waarover ik vandaag kan zeveren. Ettelijke malen riep ik: “eeee!!” Het enige antwoord was een echo. Nu, als ik van die momenten heb word ik niet wanhopig. Om wanhopig te worden moet U denken, en dat doe ik dan niet. Waarvoor is al dat denken eigenlijk goed? Om U nog meer te ergeren aan dingen, Uzelf allerlei dingen voorhouden die als ze U ze maar genoeg herhaalt op den duur plausibel gaan lijken. Neen, die spelletjes laat ik mijn kop niet met mij spelen. Hij zal van verder moet komen die kop van mij om mij zoiets te lappen.

Neen, mijn oplossing is beginnen tokkelen op mijn klavier. Zomaar, in het wilde weg. Zonder doel, zonder richting. Eeen beetje zoals ik leef eigenlijk. Want geef toe, er zijn maar weinig mensen met een doel in hun leven. Op goed geluk leven daar zijn er ook maar heel weinig van. Dat doe ik dan wel weer. Mensen met een plan, een richting die benijd ik soms. Ze weten wat ze willen, en gaan ervoor en dat is voor iedereen iets anders. Ik daarentegen ben meer van het “God schept de dag en moeder de soep” type. Als ik naar de toekomst kijk zie ik mezelf wel eens eindigen in het krochtje op de vlasmarkt, terwijl ik aan de toog hang om vier ’s ochtends met verwaterde ogen, een lever die U bezwaarlijk nog een lever kan noemen, en mijn oude hond streel die naast mij ligt. Maar aan de andere kant zal ik gedaan hebben waar ik zin in had, vijfhonderd verschillende richtingen uitgelopen hebben en van elke iets opgestoken hebben en ook wel 220 keer tegen een muur gelopen hebben. Maar toch, ik zal denken: “Ik heb mijn deel gehad, nu is het aan de volgende klootzakken om er iets van te maken. Mijn ogen sluiten met een glimlach en denken: “Ik heb geleefd Verdomme!”

Was getekend

Tags:

9 Reacties to “Waterogen”

  1. Annemie Says:

    Misschien kan je eens surfen naar
    http://www.kriq.nl
    en een abonnement nemen! Dan krijg je elke dag een interessant woord in je mailbox – volledig gratis!
    Ik wens je een mooi weekend en zon, veel zon, iets waar wij hier in de Vlaanders naar smachten want reeds gans de week hangt hier een grijze deprimerende lucht boven ons hoofd…

  2. blanche Says:

    500 richtingen ingeslagen en 500 keer iets opgestoken, 220 keer tegen de muur gelopen.
    Dat zou 720 verhalen moeten opleveren. 720 ideeën om over te zeveren en toch geen inspiratie meer?
    Misschien heb je een zevergen te weinig. Want zeveren, geloof me, het zit in de genen.

  3. vandepotgerukte Says:

    Annemie,
    Bedankt voor de link.

    @Blanche,
    Dank U om mijn relaas niet als zever te considereren.

    Was getekend

  4. Menck Says:

    ‘Leven’ is een veelomvattend begrip waar elkeen een andere invulling aan geeft. Maar ik volg u. Zeer goed, zelfs.

  5. Tantieris Says:

    Verdomme. Je hebt gelijk! 🙂

  6. Duvel Says:

    Er zijn maar weinig mensen met een doel in hun leven en er zijn er ook maar weinig die op goed geluk leven zegt U. Wat doet de grote meerderheid van de mensen dan wel volgens U ?
    Verstand op nul zetten en huisje -tuintje- kindje ? Geboren-school-werken-dood ?
    U leeft op goed geluk omdat U het geluk heeft dat te kunnen doen, omdat U niet dagelijks tien kilometer moeten stappen voor een kom rijst en een jerrycan water en dan nog uw kleine gasten zien doodvallen van dysenterie. Omdat U een vrouw heeft die van U houdt en Uw levenswijze accepteert. En bovenal, U hebt ook kinderen. Kinderen zijn wel een last als U de in Uw post aangegeven levenswijze wil beleven maar U kunt niet anders dan ze een plaats geven in je levenvisie. Of zijn er die gekomen bij een ongelukje toen op goed geluk lag te rampetampen?
    U ziet, U hebt toch andere mensen nodig voor je op goed geluk levens visie.
    Je begint je hele verhaal met te zeggen dat je hoofd leeg is en dat klopt natuurlijk helemaal niet met wat je daarna schrijft of is geluk synoniem voor niet nadenken. Genieten van het moment en niet denken aan wat gaat komen. Een beetje zoals een poes die bij de warme haard ligt te spinnen. Met een zatte kop om vier uur in de ochtend aan den toog hangen, overpeinzend hoe intens je wel geleefd hebt is ook niet echt iets om naar uit te kijken na een op het goed geluk leven geleefd te hebben.
    Verdomme, ben ik toch weer niet aan het zeiken zeker !

  7. vandepotgerukte Says:

    @Menck,
    Uw reactie is de perfecte samenvatting van het schrijfseltje.

    @Tantieris,
    Volgens mijzelf heb ik altijd gelijk, dus nu zijn met twee. Bedankt.

    @Duvel,
    Antwoord op uw eerste vraag: Ja, en daar is niets mis mee!
    Antwoord op mijn geluk hebben: Hier in Europa worden we allemaal met dat geluk geboren dus aldaar heb ik niet meer of minder geluk dan de rest, let wel, ik koester dat geluk en ben mij daar dagelijks bewust van.
    Wat mijn deerne betreft: We hebben elkaar leren kennen en eerlijkheid altijd hoog in het vaandel gehouden, volgens haar zeggen heeft ze mij uit de goot geraapt. En als twee mensen samen leven en ze accepteren niet elkaars levenswijze dan is er geen relatie.
    Kinderen zijn totaal geen last, ik zou niet weten waarom. Op een paar dagen na zijn allebei geboren op de ons vooropgestelde datum, kwestie dat we verder op goed geluk konden leven. Onze kinderen zijn altijd bij ons, een weekendje uit met de vrouw alleen, een etentje dat interesseert ons niet. Zonder hen kan ik niet.
    Ik zou liegen mocht ik beweren dat ik nooit geen plannen heb gehad, maar als die er waren was het altijd met het idee om op goed geluk te kunnen verderleven. Onze berg is van ons, netjes betaald en wel. Daar zijn ook bloed, zweet en tranen voor gestort.
    Wat die zatte kop betreft, dat heb ik meerdere malen echt gezien, En even veel keren vroeg, en vraag ik me nog steeds af of dat niet leuker is dan te zitten wegkwijnen in een verzorgingstehuis. Ik ben er nog niet uit.

    Enne Duvel, er is toch niets aangenamer dan op goed geluk een eind wegzeiken. Bedankt voor uw reactie

    Was getekend

  8. micheleeuw Says:

    Dat probeer ik ook te doen : LEVEN ! Ik werk zo weinig mogelijk, heb mijn leventje, huisje, en alles, zo goed als mogelijk zoals ik het wil. Mijn enige vrees is dat ik alles (nog) eens zou verliezen, maar ondertussen geniet ik er elke dag van met volle teugen.

  9. Duvel Says:

    Ik heb alle begrip voor je levenswijze maar ik ben het helemaal niet eens met de manier waarop je dat uitlegt. Heel kort samengevat:
    -Het antwoord op mijn eerste vraag;… daar is niets mis mee. Daar is m.i.
    heel wat mis mee maar er zijn ook voordelen aan.
    -Niet iedereen in Europa heeft wordt met dat geluk geboren.
    Velen wel maar ook een aanzienlijke groep niet.
    -Ook de verglijking doodzuipen of verzorgingstehuis slaat nergens op
    alhoewel wel kan kiezen natuurlijk.Als je niet zonder de kids kan is de
    keuze toch eenvoudig
    Maarik ga hier geen bladzijden vol pennen of discusieren. Ik kom wel naar Spanje, met de kinderen kunnen we avonden langen door zeiken ;–)

Geef een reactie

