De dorpsgek

vandaag ging ik eens koken met de zon. Was dat eventjes naast de waard gerekend. Na drie weken geen wolkje gezien te hebben, hebben ze het vandaag allemaal op een akkoordje gegooid en zijn ze hier boven onze berg komen hangen. Mijn zoon heeft er zowaar een woedeaanval gepaard gaande met een puberdepressie van gekregen. Dus we zullen moeten wachten tot morgen om te zien of onze zelfgemaakte zonnekoker werkt of niet. Wat doet een mens als het bewolkt is? Schrijven juist.

Dat schrijven doet er mij trouwens aan denken dat ik gisteren, het kan ook eergisteren geweest zijn want tijd interesseert mij niet zoveel, een tekstje las van iemand met een dipje. Hij is een boekje aan het schrijven, geen flauw idee waarover trouwens, mischien is het wel een handleiding voor de dildo turbo xl, dat zou allemaal zomaar eens kunnen. Maar die mens zit dus in een dipje want in zijn omgeving vinden ze het maar tijdverlies en het brengt geen brood op de plank.”

Zolang het niet opbrengt bent U de dorpsgek! Als het ooit wel geld opbrengt dan bent U een literair wonder. Zo simpel is dat. Ge moogt gij nog zo een mooi vodje bijeengekrabbeld hebben beste vriend, dit beste vriend bedoel ik niet cynisch voor een keer, zolang U er niet rijk en beroemd met wordt zal U nog veel hoofdpijn moeten doorstaan. Iedereen die zich al eens waagt aan een penseelstreek, woordje neerkrabbelen, een stapje op het toneel zetten maakt dit mee. Uw kloten vagen aan de rest van de wereld is hier de boodschap, verderdoen als uw hart het U ingeeft is wat er moet gedaan worden.

Enfin, dat werkt toch voor mij, alhoewel U zich niet kan inbeelden hoe gevoelig ik ben voor kritiek. In het land van Quijote amuseer ik mij rot met de windmolens, kwestie van bezig te blijven. En nu ga ik gehaktballetjes in de tomatensaus maken met mijn zesjarige dochter die hier aan mijn rechterarm hangt met als resultaat dat dit schrijfseltje twee keer zoveel tijd in beslag heeft genomen. We zullen die gehaktballetjes wel op ons gasfornuis moeten koken, bij gebrek aan zon aan het zwerk maar niet in ons leven!

Was getekend

Tags:

8 Reacties to “De dorpsgek”

  1. Margo Says:

    Die wolken ginder bij jullie, die komen van hier denk ik, want wij zitten hier nu in de blakende zon. Onze excuses daarvoor. Of toch maar niet. Of misschien toch, aan uw door woede aangevallen zoon.
    Wie écht talent heeft (dus van het aangeboren type), en dat talent tot het uiterste cultiveert, én onnoemlijk veel geduld en doorzettingsvermogen heeft, én connecties in het milieu en/of vréselijk veel geluk, die komt er uiteindelijk wel. Denk ik dan. Weet ik veel.

  2. Heidi Says:

    Gewoon blijven schrijven en voor de rest gehaktballen maken van negatieve zeikers!

  3. urbain alpain Says:

    Zoals elke stad zijn dichter, heeft elk dorp zijn gek nodig. Zo wil het de geschiedenis die ik hier niet zal herschrijven. Ik zal me haasten! Benevens aan stadsdichters en dorpsgekken heeft de wereld blijkbaar ook regelmatig behoefte aan nieuw literair talent. Iemand die woorden weet te kiezen waarmee hij zeer gegeerde zinnen maakt. Waarom iemand het aureool van nieuw literair wonderkind mag dragen is niet altijd even duidelijk. Ook in de letteren is smaak subjectief. Het leidt volgens mij evenwel geen geen twijfel dat talent en doorzettingsvermogen aan de basis liggen van een ‘geslaagde’ schrijverscarrière.

    Ik ben een dorpsgek gebleven. De opbrengsten waren pover. Mijn talent bleek ontoereikend. Bovendien was ik een luie je m’en foutist. Edoch, het genot dat ik heden ten dage soms puur uit het gratuit bij elkaar haspelen van woorden is schier onbeschrijfbaar. Ik denk dat wij als bloggers moeten geloven in ruilhandel waarbij wij elkaar heel sporadisch een schoon in elkaar gevlochten zinneke aanbieden in ruil voor een even schoon zinneke op een ander blog. ’t Is gratis doch soms onbetaalbaar.

    PS: Het spreekt dat ik in mijn redenering vele duizenden nietszeggende blogs links laat liggen. En toch heerst ook op dat soort blogs een kruisbestuiving waar mensen gelukkig van worden. Ik denk dat de opmars der dorpsgek een niet te stoppen fenomeen is geworden.

  4. micheleeuw Says:

    Ja, als je geen wolken gewoon bent … Daarom dat wij hier allen uitzinnig rondlopen àls de zon eens zonder wolken zit.

  5. Deftige Dame Marie Says:

    Hij heeft er lak aan.

  6. vandepotgerukte Says:

    @Margo,
    De zon schijnt alweer. Wat talent betreft ben ik het met je eens, alhoewel Van Gogh naar het schijnt ook maar een kliederaar was.

    @Heidi,
    Met tomatensaus!

    @Urbain
    Dat gevoel heb ik ook soms bij het lezen van sommige blogs, leve de niet te onderschatten dorpsgek. En niet te onderschatten bedoel ik zeker niet negatief.

    @Micheleeuw,
    Hier gaan we allemaal buiten zitten onder het afdak als het regent om er van te genieten . Dit is geen zever

    @Deftige Dame Marie,
    Aan wat heeft hij lak?

    Was getekend

  7. Deftige Dame Marie Says:

    Hier moet ge ook alles uitleggen.
    De persoon uit uw artikel die een schrijversdipje heeft en wiens omgeving vindt dat het tijdverlies is, heeft momenteel lak aan alles.

  8. vandepotgerukte Says:

    @Deftige Dame Marie,
    Ik was eventjes de pedalen kwijt.

    Was getekend

Geef een reactie

