Koeien

“Ik moet toch eens dringend een doel vinden. Want een tof wijf hebben dat binnenkort een kind gaat baren, een hoop varkens en geiten en een moestuin bezitten kan je toch bezwaarlijk een doel noemen. Het is geen slecht begin zeker niet. Gans mijn generatie zit nog op school of dopt, doppen is werklozensteun genieten voor de Nederlanders. Dus waar breek ik mijn hoofd over? Maar toch, een doel.” Mijmerde Jef.  “Mijn doel is een doel zoeken. Dat is nog eens een doel. Dus ben ik niet doelloos. Mischien zoveel mogelijk vrouwen in bed krijgen, dat ware nog eens een doel. Maar niet echt bevredigend. Goh lichamelijke bevrediging zou er wel zijn mocht zo een hoop hete dozen mij tot ettelijke hoogtepunten brengen daar niet van. Maar het zou toch maar van kortstondige duur zijn. Mijn zaad verspreiden en dan toch maar met een leeg gevoel zitten, vooral in mijn ballen dan. En Maria, neen dat wil ik haar niet aandoen. Daarvoor is ze veel te waardevol.

Schrijnwerker worden zou nog eens iets voor mij zijn. Jef, want zo werd naar het schijnt Jozef de pleegvader van Jezus genoemd, was schrijnwerker. Jozef, Maria en onze kleine als het een jongetje is natuurlijk, noemen we Jezus. Maar als ik de bijbel erop nasla is dat ook geen goed idee. Kijk maar eens hoe het met die goedhartige klootzak is afgelopen. Ze hebben hem aan een houten kruis genageld. Zou Jozef dat kruis in elkaar getimmerd hebben en die farizeeërs bij wijze van wraak de dubbele prijs aangerekend hebben? Neen, tuurlijk niet. Zijn zoon preekte verdraagzaamheid en als je onrecht werd aangedaan was vergiffenis schenken aan de onverlaten de boodschap dus zullen die schriftgeleerden dat kruis wel voor niets gekregen hebben. De zakken. Nu zit ik alweer bij schrijven. De bijbel. Het meest verkochte boek in de geschiedenis van de mensheid. Ik ben agnost en lees de bijbel. En ’t is nog een schoon boek. Daar staan mooie verhaaltjes met een boodschap in. Sprookjes bijna. Spijtig dat men daarna gans die zooi gebruikt heeft om tweeduizend jaar lang mensen te koeionneren. Dat vind ik nog eens een mooi woord, koeionneren. Stel u voor dat het geitoneren, of mugoneren was, dat klinkt toch niet. Veel gepeins en veel gezever maar nu zit ik hier toch maar mooi met mijn mager gat op een boomstronk voor mijn stulp zonder doel. De koe bij de horens vatten is de boodschap. Er komen nogal veel koeien voor in mijn gepeins, zou ik daar iets kunnen met aanvangen? Ach neen, behalve melken en ze opvreten kan ik niet veel aanvangen met die beesten. Ik zou ze natuurlijk kunnen aaien of koeionneren. Neen, iets met koeien dat wordt niets. Tijd heb ik nog om mijn doel te vinden, hoop ik.

Was getekend

Tags:

10 Reacties to “Koeien”

  1. blanche Says:

    Met die Jef kan je nu toch niets aanvangen. Zit hij een beetje te wachten op een doel.
    Als de wereld uit Jeffen bestond, dan zaten we nog steeds in de prehistorie. Dat had Jef goed uitgekomen, dan had hij als doel kunnen hebben: het schrift uitvinden zodat de stommen kunnen spreken.
    Geef toe dat al zijn gepeins toch weinig aarde aan de dijk brengt.
    Zo peinzend zittend op zijn bankje zou hij toch op het idee moeten komen om de beste geitenkaas ter wereld te maken. De melkfabrieken lopen voor zijn voeten!!
    Maria zal de kaas wel aan de man brengen.

  2. Hannah Says:

    Misschien moet Jef de koe eens bij de horens vatten 😉

  3. Heidi Says:

    Misschien moet Jef eens iets schrijven over zijn wilde dromen; over dingen die hij zou doen als er géén beperkingen, wetten of geld bestonden… Wie weet ontdekt Jef tussen die regels van wilde fantasie, wat zijn echte doel of zijn echte legende is…

  4. Aïda Says:

    Misschien moet Jef wel Jefin worden.

  5. Margo Says:

    Of misschien ook niet.

  6. urbain alpain Says:

    Het komt me voor dat het hebben van een levensdoel een zeer urgent geval aan het worden is voor onze Jef. Je blijft je als lezer echter afvragen waarom hem dit existentialistische denken steeds weer overvalt.

  7. micheleeuw Says:

    Eens die kleine er is, zal hij vlug genoeg een doel hebben/vinden, denk ik.

  8. Deftige Dame Marie Says:

    Ook geen plezierig vooruitzicht voor die kleine: het doel van zijn vader zijn.

  9. vandepotgerukte Says:

    @Blanche,
    Ja dat zou hij kunnen doen. De toekomst zal ons wijzer maken

    @Hannah,
    Dat doet hij toch? Hij denkt over een doel.

    @Heidi,
    Ik vermoed dat Jef sowiso al weinig beperkingen heeft, mischien heeft hij het daarom moeilijk om een doel te kiezen. Zoiets als in de supermarkt een overaanbod hebben aan keuze.

    @Aïda,
    In het Spaans zou het Jefa zijn en dat staat voor bazin. Niet echt een leuke naam.

    @Margo,
    Ik weet het niet.

    @Urbain Alpain,
    Jef is nogal veel bezig met de eindigheid van leven, mischien vandaar.

    @Micheleeuw,
    Dat zou wel eens kunnen.

    @Deftige Dame Marie,
    Voor een vader zijn kinderen toch belangrijk. Als zij al geen deel uitmaken van zijn levensdoel dan zou ik de niet goed geld terug politiek toepassen.

    Was getekend

  10. Deftige Dame Marie Says:

    Excuseer dat ik mij “het doel” even voorstelde als “de goal” en niet als tener una meta en la vida.

Geef een reactie

