Loslopende bushokjes

Vannacht, rond één uur hoorde ik in de vallei het geloei van een motorfiets, normaal zijn het koeien. Een beetje verwonderd stapte ik ons erf af om op de stronk van een afgezaagde boom, vanwaar ik de straatkant kan in het oog houden, mijn sigaretje lekker verder te roken. Ik was nieuwsgierig wie er rond dit uur zijn rijvaardigheden op de proef wilde stellen mits moordende acties, of zelfmoordende mischien.

Ampele minuten later later zwelde het geluid van het mechanisch wonder aan en zag ik vanuit de donkere dieptes, de straatverlichting is hier niet van dien aard dat ik moet vrezen voor piloten die per abuis de lampjes aanzien voor een landingsbaan, een licht snel naderen. Het was inderdaad een tweewielig vehikel aangedreven door meer dan voldoende paardekrachten en voor zover ik het kon opmaken een ezel met losse helm.

De kerel, het zou natuurlijk ook een vrouw kunnen zijn, scheurde voorbij en miste op een hoofdhaar na de bocht. Na enige paniekerige correcties kon hij toch zijn dodentocht verderzetten met zijn Suzuki GSX-R 600. Dat had ik in een flits gezien, enige liefde voor motoren is mij niet vreemd. Met enige trots kan ik U melden dat ik over drie van die voertuigen beschik. Zien kon ik hem niet meer maar ik hoorde wel een bruuske deceleratie gevolgd door een acceleratie. Het licht doemde weer op. Deze keer logischerwijze vanuit de andere richting. En toen kwam het. Mischien had hij mij zien zitten en wilde hij mij vergasten op een bewijs van zijn kunnen. Achterwiel op, dikke dot gas erbij en het geschilderde signaal op het wegdek met de boodschap “70”. De ideale ingrediënten om heel hard met uw smoel tegen de keien te gaan. Wat ook gebeurde. Het achterwiel draaide door op de verf van het geschrevene, de motor slipte onderuit en onze vriend knalde keihard tegen het oude bushokje dat onze smalle baan siert. Zijn kevlar hoofddeksel bleek ook al niet op vakkundige wijze vastgegespt want dat nam al de benen vooraleer hij tegen deze publieke wachtkamer van het openbaar vervoer op onzachte wijze tot stilstand kwam.

In paniek raken is niet meteen mijn eerste reactie, perplex met een sigaret in mijn smoelwerk een tafereel van deze afmetingen aangapen daarentegen wel.

Stilte. En dan een rauw, raspend gevecht om adem. De kerel, want dat kan ik U nu wel bevestigen, het was een mannelijke mens, zijn borstkas lag inwendig aan flarden en ik vermoed dat zijn schedeldak ook wel betere tijden had meegemaakt. Ik stond op, rende na mijn eerste verbazing richting het hoopje mens. Gorgelen, rauw naar adem happen en zijn bovenlijf oprichten was wat hij meende te moeten doen. Gelukkig is Maria een koel wijf, en had zij meteen na de klap een ambulance gebeld zonder af te wachten of er nu al dan niet iets ergs aan de hand was. Maria zat binnenshuis in de sofa te soezen toen ze gewekt werd door het kabaal van de tweewieler.

Drie minuten heb ik alleen bij onze vriend gewaakt, zeven minuten samen met Maria. Wat kunnen 600 seconden lang duren als iemand aan uw voeten ligt kapot te gaan. Wij konden niets doen, ik ken een paar truukjes uit de ehbo doos maar verder reikt mijn medische kennis ook niet. Terwijl ik sprak over koetjes en kalfjes tegen die kerel, wat hij volgens mij niet eens merkte, keek ik tussen de bomen door naar het zwerk. Ik dacht “Als hij doodvalt hoef ik niet eens aan zijn pols te voelen, ik merk het aan de lucht, de spanning. Mischien zie ik wel iets als de ziel dit lichaam verlaat.”

De politie meldde zich eerst, daarna arriveerden er drie ambulances op hetzelfde moment. Een volvo, soortement mug wagen, een gewone ambulance en een volledig uitgeruste operatiekamer op wielen. Op tien minuutjes rijden van hier ligt een groter stadje met een degelijk hospitaal, vandaar deze snelle en degelijke interventie.

Heel voorzichtig hebben ze hem geïmmobiliseerd, en in de grootste ambulance gedragen. Een uur ging voorbij zonder dat dit vehikel aanstalten maakte om zich te verwijderen. Nu en dan ging de schuifdeur open en stapte iemand snel naar binnen of buiten met enige apparatuur in de handen. Ik bleef op mijn hoede voor enig signaal van een levensbeindiging. Niets. Na dat uur is de bestelwagen voor menselijk leed dan toch vertrokken. Onze ex-kandidaat wereldkampioen in  motorracen was er erg aan toe,. Zijn longen waren geperforeerd met een aantal ribben. Ze hadden meteen een gaatje gemaakt in zijn keel, tracheotomie, en geprobeerd hem voldoende te laten ademen. Zijn rug was hoogstwaarschijnlijk ook naar de maan, mischien zou hij nooit meer kunnen gaan. “De kans dat hij de ochtend niet haalt is aanwezig.” wist de diender mij nog mee te delen alvorens het weer stil werd op mijn berg.

“Eigen schuld makker,” mijmerde ik “Gelukkig heb je niemand meegesleurd in je stommiteit.”

Ik wou dat ik dit verhaal uit mijn duim gezogen had, helaas is het waar.

Was getekend

Tags:

16 Reacties to “Loslopende bushokjes”

  1. Heidi Says:

    Heftig zeg! Heb je ondertussen gehoord hoe het afgelopen is met hem?

  2. Annemie Says:

    Wat een eng voorval…en zeker omdat je er getuige van was en het eigenlijk voelde aankomen!
    Zoiets gaat je niet in de kouwe kleren zitten!
    Als die man het al overleeft zal hij zeker nooit meer met zijn motor ‘kunnen’ rijden.
    Het gebeurt dagelijks…zonde, jammer!

  3. Duvel Says:

    Wat een onnozelaar. Hopelijk overleeft hij zijn stommiteit en is hij niet verlamt. Met wat ik hier lees vrees ik daar echter voor.
    De sukkelaar, het verdriet van zijn ouders , vriendin of andere dierbare.

  4. zeezicht Says:

    Van die zotten zijn er overal, dus zelfs op jouw berg.

  5. Hannah Says:

    Tjonge, wat erg! Het is inderdaad eigen schuld, maar de bult is wel heel dik.

  6. Deftige Dame Marie Says:

    Bergen met straatverlichting en bushokjes, de geiten worden verwend dezer dagen.

  7. vandepotgerukte Says:

    @Heidi,
    Ik heb naar de lokale politie getelefoneerd maar jammer genoeg konden zij mij niets meedelen omdat hij overgebracht is naar een grote kliniek. Ik ken niet eens zijn naam en dan wordt het moeilijk.

    @Annemie,
    Ja Maria weet dat ik graag rondsnor en op die momenten heeft ze het er moeilijk mee en wijst ze mij dubbel en dik op de gevaren. Alhoewel stunts van dit formaat echt mijn ding zijn.

    @Duvel,
    Dat ging ook door mijn hoofd.

    @Zeezicht,
    Zot zijn schijnt dus inderdaad wel universeel te zijn.

    @Hannah,
    Zoals ik aanhaal in het geschreven vodje, hij heeft niemand meegesleurd in zijn stommiteit dat is al iets, eigenlijk heel veel.

    @Deftige Dame Marie,
    Ik vermoed dat U niet echt in een berglandschap leeft. Vroeger was dikwijls het enige communicatiemiddel de bus, en daar bestaan nog steeds op allerlei kleine baantjes in de Pyreneën, de Alpen en nog een paar afgelegen gebieden de stille getuigen van in de vorm van bushokjes en hier en daar een houten paal met een 50 watt lampje aan bevestigd. En het zwerk is betoverend, dankzij deze minimale verlichting. Mijn geiten hebben er geen last van want die staan op 250m van die vervelende lamp.

    Was getekend

  8. micheleeuw Says:

    Hij had op geen betere plaats kunnen crashen, met jullie zo dichtbij. Moet ik nu duimen dat hij het haalt of niet ? Zoals zijn leven er waarschijnlijk zal uitzien, vind ik dit een terechte vraag. Hopelijk herstelt hij volledig en heeft hij zijn les geleerd.

  9. Deftige Dame Marie Says:

    Voorbij Gianni, de tweede berg rechts is mijn habitat. Maar bushokjes of straatverlichting, dat hebben we hier nog nooit gezien, sterren des te meer.
    Het is hier natuurlijk niet echt hooggebergte zoals bij jou, en dat er in het hooggebergte wel bushokjes staan heb ik bij deze geleerd.
    En waar haalt zo een vliegende zot het recht om een berg en zijn bewoners uit hun evenwicht te brengen.

  10. Margo Says:

    Om jouw eigen opmerking te herhalen: “eigen schuld makker, gelukkig heb je niemand anders meegsleurd in je stommiteit”.
    Zo’n onnozele waaghals sterft doorgaans niet in een bed maar op de baan, doing stupid things as he was doing right there.

  11. Patrick Says:

    Weinig genade voor mannen op moto’s zie ik.
    Kan de man er aan doen dat hij, door zijn hormomen gedreven en bij gebrek aan vrouw, op een motor gaat racen?

    Ik pleit voor mededogen.

  12. vandepotgerukte Says:

    De familie van onze stuntman is een kijkje komen nemen naar de plek des onheils. Dus weet ik nu dat hij leeft maar weliswaar serieus gehavend is. Zeven gebroken ribben, waarvin twee een kijkje aan het nemen zijn in zijn lognen, beide bekkens gebroken en een pees van de voet doorgescheurd. Wonder boven wonder heeft hij geen hoofdletsel.
    Hij wordt nu in coma gehouden tot hij zelfstandig kan ademenen wat nog wel een tijdje kan duren.

    Wat mededogen betreft, ik hoop voor hem dat hij er door komt zonder meer, maar mocht hij, om maar iets te zeggen, één van mijn nakomelingen van de baan geveegd hebben zou ik hem zijn andere long ook ingetrapt hebben. Ikzelf ben 22 jaar fervent motorrijder, dat wel motorrijder, geen doodrijder.

    Was getekend

  13. FrankiePebbles Says:

    Ik heb met open mond zitten lezen. Godzijgeprezen dat u in de buurt was en ook daadwerkelijk ging helpen (niet dat ik weet hoe men dat niet zou doen; toch schijnt het mogelijk te zijn). Maar u wordt onderwijl niets bespaard zeg. Ik zou staan trillen op mijn benen, nog lang na zo’n ervaring. Je zult maar zoiets moeten aanzien en -horen. Het is natuurlijk verschrikkelijk dom en egoïstisch om zo te stunten (hij had inderdaad iemand mee kunnen nemen), maar zoals Hannah zegt, de bult is wel erg dik.

  14. mack Says:

    Zeg meneer was getekend, weet je wel dat roken levensgevaarlijk is?

  15. Ell Says:

    Ai ai ai…gruwelijk!
    Heb die avond ook een gelijksoortig ongeluk ‘meegemaakt’. Waar was het?

  16. vandepotgerukte Says:

    @Frankie,
    Wel ik denk al bij al dat hij nog geluk heeft dat hij leeft. Want de klap was niet voor de poes.

    @Mack,
    Ja! Ik hou van extreme sporten.

    @Ell,
    In de Spaanse Pyreneeën.

    Was getekend

Geef een reactie

