Hatelijk manneke.

Joe Speedboot. Een blogster, Singajo, was vol lof over dit boek van Tommy Wieringa. Ondanks ik op een afgelegen berg in de Spaanse Pyreneeën vertoef bestaan er vandaag de dag geen logistieke problemen meer om allerhande voorwerpen tot hier te laten komen. Al was het deze keer dan mijn verwekster die het gegeerde tot hier bracht en niet een obscuur Internetbedrijfje.

Joe dus. Inderdaad is het een vodje van hoog gehalte en dat is nu net wat mij woedend maakt. Als ware aanhanger van schoonheid kan ik niet anders dan dit boek als een juweel te beschouwen. Maar bij het lezen ervan bekruipt mij een gevoel van minderwaardigheid. Vele dagen breng ik door met schrijven en als ik dan zo keihard om de oren geslagen word met simpele maar krachtige zinnen dan overspoeld me een woede. Boosheid over mijn luiheid en tevredenheid met mijn bestaan. Werken Godverdomme. Niets schapen hoeden, niets achteroverleunen en de bergen begapen. Mijn kop erbij houden en ook schoonheid creeëren. Niet zeiken over hoe slecht alles wel is terwijl ik de reserveboterberg van Europa op mijn hoofd heb. En neen, dit geschreven lucht mij niet op, integendeel. Nu ik het geschreven zie staan maakt het mij nog furieuzer.

Citaten:

‘Er komt een guts kwijl uit mijn mond. Liters heb ik van dat spul. Ik kan er goudvissen in houden.’ (Franske beschrijft een lastige bijwerking van zijn handicap)

‘Zijn gezicht stond als het ware altijd in z’n vrij.’

Pagina na pagina word ik om de oren geslagen met zinnen van dit kaliber. Ik wil ze niet lezen, ik wil zelf creeëren. Ik wil schoonheid maken. En zoiets kan men niet leren, zoiets bezit je. Een bezit dat niet aan te schaffen is. Tommy Wieringa, U bent een rijk mens.

Was getekend

Tags:

17 Reacties to “Hatelijk manneke.”

  1. Swaan Says:

    Ik begrijp precies wat u bedoelt. Zowel een kwelling als een genot om te lezen, Joe S.

  2. Hannah Says:

    Bedankt voor de tip.

    Het is idd een zalige gave. Net zoals goede muzikanten. Daar kan ik ook eindeloos van genieten.

  3. singajo Says:

    Nog een fan bij! Ik wist het!
    Vond het ook pijnlijk mooi.
    Heb je het al uit?

  4. vandepotgerukte Says:

    Terwijl jij je reactie schreef las ik de laatste zinnen. Zeven minuten geleden heb ik het boek dichtgeslagen.

    Was getekend

  5. dweezelthedog Says:

    Effekes hatelijk doen: overspoelt met ‘t’, ’t is tegenwoordige tijd en creëren heeft een ‘e’-tje te veel. Het gaat immers over schoonheid, niet? 🙂

  6. SveN Says:

    Al tweeënhalf jaar geleden aangeraden op mijn blog, een geweldig boek!
    Tip: lees zo snel mogelijk een Pieter Aspe of de één of andere Amerikaanse thriller en u geloof in eigen schrijfkunnen stijgt meteen weer zienderogen.

  7. Patrick Says:

    Ridderlijk van U, maar jij hebt jouw stijl.

  8. vandepotgerukte Says:

    @Dweezel,
    Bedankt. Als U de schrijffouten wil verbeteren met veel plezier, ik ben er soms te lui voor.
    Ik laat ze staan opdat uw reactie zijn waarde behoud.

    @Sven,
    Toen kende ik je blog nog niet Sven,
    Dat heb ik al meerder malen gedaan als het geloof in eigen kunnen op een laag pitje staat. Het helpt inderdaad.

    @Patrick,
    Bedankt voor het compliment.

    Was getekend

  9. Deftige Dame Marie Says:

    Kijk, dat inzicht zou Jef ook eens moeten overvallen. Een ferme schop onder zijn gat zou hem kunnen tot leven wekken.

  10. Margo Says:

    Jezelf vergelijken met een ander is niet zo goed voor de geestelijke gezondheid. Ieder mens heeft zijn eigen talent.
    “Schrijven” is een talent, foutloos schrijven is kennis. Dat kan je dan weer wel leren. Als je niet te lui bent, that is.

  11. ivo victoria Says:

    ik heb de laatste drie jaar geprobeerd dat boek te vergeten. en het was me bijna gelukt, ook. bedankt.

  12. Duvel Says:

    Laat je inspireren, laat de ervaring maar sudderen maar wees niet jaloers op andermans talent.Want dat is wat je bent; jaloers, het kleine jongentje dat roept”ik wil dat ook (kunnen). Je zou onbewust streven naar een soort imitatie en jij bent nu eenmaal niet Tommy Wieringa. Jij hebt ook je eigen stijl. Ik heb die al en keer omschreven als vlaams primitief en dat is een als compliment bedoelt. Zulke jaloersheden laten je maar al te snel vergeten in welke uitzonderlijk gelukzalige omstandigheden je leeft die m.i. een overvloedige voedingsbodem zijn voor boeiende literatuur van jou hand.

  13. micheleeuw Says:

    Het zet je aan tot beter, meer en weer schrijven. Kan niet slecht zijn.

  14. vandepotgerukte Says:

    @Deftige Dame,
    Ik zal het hem zeggen.

    @Margo,
    Hoe kan ik weten of ik iets goed doe als ik me niet mag vergelijken?

    @Ivo,
    U mag dit boek niet vergeten, ik zorg daar wel voor. Hoe hard dat ook moge wezen.

    @Duvel,
    U heeft gelijk en die jaloersheid geeft mij energie. Toch doet uw compliment mij meer plezier dan U kan denken. Voor één keer zonder ironie.

    Was getekend

  15. Margo Says:

    Als je van jezelf vindt dat je goed bent in wat je doet, als je voelt dat het geen effort is, als je het met hart en ziel doet, dan ben je goed bezig.
    Dat anderen beter zijn in datzelfde, dat zou je niet mogen storen.

  16. FrankiePebbles Says:

    Eens te meer realiseer ik mij hoe heerlijk het is om vrij van ambitie te zijn. Ik kan er dan ook erg van genieten als ik vind dat iemand iets beter kan dan ik. Zo vaak komt dat namelijk niet voor (reikt meteen spuitbus met luchtverfrisser aan tegen stank der eigenroem).

    Taoïsten zeggen “Zorg dat je in het bos een onopvallend boompje blijft. Dan laten de houthakkers je met rust.” Uw stijl spreekt juist nog veel te veel aan, Van de Pot, hij is veel te oorspronkelijk. Er hangen hier dan ook heel wat houthakkers rond en het worden er naar mijn idee niet minder op.

  17. zapnimf Says:

    O maar. Dat gevoel heb ik heel dikwijls als ik een boek vastpak.

Geef een reactie

