Val nu dood!

De energie spatte er vanaf. Geen belachelijke pathetische toestand. Een vent die het gebruik over zijn ledematen verloren is omdat hij met zijn stomme kop verkeerd het water indook. Mar adentro. Zelden heb ik een film gezien die met dit gegeven op een serene, somtijds zelfs hilarische manier omgaat. Geen goedkope uitverkoop van misplaatst medelijden. Ook de streek waarin het hele verhaal zich afspreekt ken ik goed, mijn deerne is oorspronkelijk afkomstig van die contreien, Galicië. Een mens zou het nog vergeten, mijn oudeheer was ook tetraplegisch, die kon zelfs niet meer spreken.

Eerlijkheidshalve geef ik toe dat ik schrik had om deze prent te bekijken, maar wat een opluchting overviel mij na een twintigtal minuten. Nu ben ik wel nieuwsgierig naar het boek dat ik onlangs tegenkwam op het net: “Zoals ik het wil.” van Johanna Vlaeminck, Marc Cosyns en fotografe Saskia Vanderstichele. Het gaat over mensen die geconfronteerd worden met het euthanasie vraagstuk, en dat is een bewerking met meer dan één onbekende. Mijn oudeheer wachtte liever tot zijn lichaam het opgaf. Anderen verkiezen dat lichaam een handje te helpen. Maar centraal staat de vrijheid om te beslissen. In de film althans, het boek heb ik nog niet kunnen bemachtigen dus daar kan ik niet over oordelen.

Was getekend

Tags:

5 Reacties to “Val nu dood!”

  1. Hannah Says:

    Heb de film (Mar Adentro) een paar jaar geleden ook gezien. Vond hem schitterend.

  2. blanche Says:

    Val nu dood!! Ik ben het eens met je “recensie”.
    Hoe zit het trouwens met de wetgeving ivm levensbeëindiging in uw contreien?

  3. nel Says:

    Ik denk dat er hier gauw iemand zal opduiken die je aan dit boek kan helpen!

  4. Leen Says:

    Prachtige film, hé!

  5. Annemie Says:

    Ik heb die film nog niet gezien en er alleen maar goeie dingen over gehoord!
    Zondagavond – na het weekendje Ardennen met gans de bende – had ik de puf niet meer om nog naar een serieuze film te kijken! Er komen nog wel kansen…

Geef een reactie

