En dan nu: Reclame!

Hoe geconditioneerd ben ik? Bij het ochtengloren kwam die vraag zomaar bij me op. Terwijl ik mij een stuk afsneed van het zelfgemaakte brood en een plakje salami zocht in de koelkast bleef deze vraag maar in mijn hoofd rondspoken. “Hoe geconditioneerd ben ik?” Ik dacht: “Ik ga een wandeling maken in mijn huis en op zoek gaan naar dingen die mij conditioneren. Deze wandeling en tevens zoektocht leidde tot wel heel opmerkelijke resultaten.

Ik stapte mijn badkamer binnen om mijn ivoren wachters aan een grondige poetsbeurt te onderwerpen toen ik dacht: “Waarom doe ik dit karweitje met een Oral-B D 18585 en niet en niet met een Philips HX1630?” Dus hier stuitte ik al op een eerste bewijs van geconditioneerd zijn. Ooit zal ik wel eens beslist hebben dat deze machine  mijn voorkeur droeg om bepaalde redenen. “Waarom deze?” peinsde ik verder? “Zouden reclamecampagnes toch invloed hebben op mijn denken? Dat moet haast wel.” Dacht ik onthutst “Ik, die beweer mij nooit te laten leiden door niets of niemand, wel, en een paar naasten. “Waarom heb ik dan beslist dat nu net dit stukje techniek mijn tanden mocht verzorgen? Uit schrik!” conludeerde ik nog veel onthutster. “Reclames jagen mij schrik aan opdat ik nu net dat aangeprijsde product zou aankopen. Tandplak, rotte monden, vieze tekenfilmpjes over allerlei microorganismen die mijn mond teisteren is wat ik te zien krijg bij de poging die de fabrikanten ondernemen om mij tot hun clientèle te mogen rekenen.”

Ik merkte dat deze redenering toepasbaar was op zowat alles wat ik in mijn stulp had. Gaande van mijn zoon zijn acnézalf tot de condooms in de nachtkastlade. Acnézalf.  Steevast eindigen reclames voor dergelijke zalfjes met een mooi meisje, zonder pukkels dat een mooie jongen kust. Met acné bent U lelijk, afstotend en zal U nooit een lief krijgen! Vertelt deze reclame mij dus.
Condooms. “de onze hebben zeven lagen latex en extra spermadodende gel!” Met schrikogen koopt U dit. “Ik ben beschermd.” Denkt U opgelucht.
Een auto. “Als U met de onze ergens tegenopknalt transformeert dit rijtuig zich in automatisch in een opgeblazen springkasteel. Altijd veilig.” Uit pure wanhoop besluit U dan maar dit duur vervoermiddel aan te schaffen.” Wat een opluchting dat al die bedrijven het zo goed met mij voorhebben.” denkt U tevreden als U ’s avonds de televisie aanzet en achterover leunt in uw sofa. En dan ziet U op uw televisie, die in aanbieding stond bij Media Markt met de boodschap “Olympische Spelen, mis het niet! en U dus gekocht hebt uit schrik dit evenement te moeten missen, een reclame voor brandalarms. “Houdt het dan nooit op,” kreunt U ongerust en wanhopig terwijl U uw neus opricht en snuffelt.” Ik wil rust en veiligheid,de wereld is een wrede plek.”

Of zien we soms spoken waar er geen zijn?

Was getekend

Tags:

6 Reacties to “En dan nu: Reclame!”

  1. blanche Says:

    Het kan natuurlijk ook zijn dat de Oral B in reclame stond in de Corte Inglés en dat je door je portemonnee geconditioneerd bent.

  2. FrankiePebbles Says:

    Voilá één van de hoofdredenen dat ik mij verre houd van tv, radio, kranten en tijdschriften. Want ik kan wel stoer beweren niet vatbaar te zijn, maar ook ik (althans mijn kwetsbaar egootje) ben gevoelig voor het aanpraten van angsten. Ik ben nu aardig gedeconditioneerd, bevrijd zelfs, mag u rustig stellen. Halleluja!

    Overigens. Laatst zagen mijn goede vriendin E en ik tijdens een concert een jonge vent, die abnormaal zwaar onder de acné zat. Nog nooit zoiets gezien. En hij had drie leuke en mooie meiden om zich heen staan. Want hij had een uitstraling, het was net Jezus. Echt waar. Wij vonden dat geweldig.

  3. Hannah Says:

    Ik ken slechts één remedie: zappen! Ook verslavend…

  4. zapnimf Says:

    Ik zou graag zeggen dat ik mij niet laat beïnvloeden door reclame.
    Tot iemand me vroeg : “Stel dat uw autoruit een ster heeft?”
    Ah! Carglass natuurlijk. Omdat dat de enige is die ik ken. Juist, via reclame dus. Die iemand werkte in de branche en wist me te vertellen dat je je ruit voor vier keer minder op een ander kan laten herstellen.
    Weer een illusie armer.

  5. sneeuwkoningin Says:

    je moet als het ware in het bos gaan wonen,in een hol,zoals kwak en Boemel,om daar niet onderhevig aan te zijn.zeg dat ik het u gezegd heb!

  6. micheleeuw Says:

    Reklame geeft me tips maar ik kies dan zelf wat ik koop volgens prijs/kwaliteit en waar mijn geldbeugel tegen kan.

Geef een reactie

