Good luck Obama!

De ingang verraadt het al. Hier is alles gericht op de glimlach. Eenmaal de loketten in de vorm van paddestoelen gepasseerd komt men in een wereld terecht van machines gedrapeerd met plastieken bergen, dwergen, auto’s en treinen. De motoren van de machinerie wordt zoveel mogelijk gedempt en waar nodig gemaskeerd met verborgen opgestelde luidsprekers waar kinderliedjes uit opklinken. Vrolijke kinderliedjes. Olijke kinderliedjes.

De antropomorfe beesten komen breed glimlachend en met zwaaiende handen de kinderen schrik aanjagen en de begeleiders van deze kleine mensjes aansporen om te poseren met hun kroost. Het krijsende kind wordt door de ene ouder middels een paar stevige tikken gedwongen te poseren, een andere ouder probeert zijn dreumes tot rede te brengen door het kind diets te maken dat er een persoon in die grote muis huist. Het kind krijgt een eerste blik geworpen in de wereld van bedrog. Nasnikkend en met grote ogen neemt hij toch plaats naast Mickey Mouse en laat zich vereeuwigen. “Mickey is een verklede mens” Denkt het geschokt. Het ritje op de trein doorheen het Amerika van weleer waar op idyllische wijze cowboys in weidse landschappen een stukje vlees roosteren aan een vuurtje kan hem dan wel weer bekoren. De in zijn ogen grappige Indianen toveren zelfs het begin van een glimlach op zijn gezicht. Gelukkig heeft hij nog geen besef dat deze romantische scenes één van de wreedste periodes uit de nog jonge geschiedenis van zijn land weergeeft. De door Chinezen gemaakte spoorlijnen en door cowboys afgemaakte Indianen en geplunderde landerijen komen nergens voor in dit sprookje. Zelfs de volwassene staat niet stil bij dit bedrog.

De replica van de Mississipi raderboot vaart rondjes op het meer en meert aan bij de kleine dorpjes alwaar de werknemers van dit paradijs breed glimlachend en gekleed in de stijl van de vorige eeuw zwierige shows opvoeren. Deze vertoningen tonen niet de slavernij en negermoorden van die tijd. Neen, ze tonen een geromantiseerde Huckleberry Finn als eerbetoon aan Mark Twain. Ook wij hebben literatuur lijkt dit tafereel uit te schreeuwen. Het meesterwerk van deze overtuigde atheïst was lange tijd verboden. Het bedrog neemt groteske vormen aan. Maar de vrolijke muziek blijft alles maskeren.

Het einde van deze fantastische tocht door de Amerikaanse vaderlandse geschiedenis is de bezoeker laten denken dat zijn opperste genot bestaat uit de winkels te mogen betreden en een aantal dollars te kunnen spenderen aan bewijsmateriaal in de vorm van hoedjes, pluchen mickeys, en plastieken Huckleberry’s.

Veel geluk Obama

Tags:

8 Reacties to “Good luck Obama!”

  1. micheleeuw Says:

    Zo is het echt, maar die kleine gasten zullen wel vlug genoeg leren hoe wij elkaar kunnen uitmoorden. Laat ze nu nog wat kind zijn genieten van dit bedrog …

  2. Patrick Says:

    Bijna geen reacties. Conclusie uw analyse was te scherp. Geen pijnlijke realiteit aub. De bloggers verteren dat niet!

    Veel geluk US en stillekes aan veel geluk EU. Ze zijn hier immers stilaan even blind aan het worden als aan de overkant.

  3. Deftige Dame Marie Says:

    Joehoe Mijnheer Patrick, waar ben je henen?
    Kom bij ons, wij verteren alles.

  4. Maggy Magie Says:

    Door de ogen van een volwassene bekeken is het een zielige nepbedoening maar voor een kind is het toch magisch. Het valt in de categorie van Sint Niklaas en de paasklokken. Ik herinner mij daarvan vooral het plezier en de magie. Brachten los Reyes Magos geen cadeautjes voor jouw kinderen?

  5. Annemiek Says:

    Voor kinderen een sprookje, voor volwassenen kitsch. Als ik het bekijk door de ogen van kinderen magie.

  6. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Het gaat hier niet alleen over de kinderen, zelfs wij volwassenen zien het amper. Ik heb het pretpark hier niet gebruikt als metafoor.

    @Patrick,
    Ik denk dat je weleens gelijk zou kunnen hebben.

    @Maggy Magie,
    Voor mij was het geen zielige nepbedoening, het was eens te meer een conditionering waar je intrapt als je niet echt je ogen open houd. Kinderen en volwassenen. Ik wordt in ’t zak gezet voor ik er erg in heb. Wat de Reyes betref, ik heb gewacht tot de laatste dag en ben dan van arren moede maar zelfs die geschenkjes gaan kopen. Los van de onzin hebt U overschot van gelijk, dit is nog een voorbeeld van wat ik bedoel.

    @Annemiek,
    Als ik in een pretpark rondloop zie ik daar weinig bewijzen van dat volwassenen het kitsch vinden. Ik kan alleen maar voor mezelf praten en mijn motivering is bij het bezoeken van een pretpark is de glimlach op de snuit van mijn kinderen.

    Was getekend

  7. Patrick Says:

    Hallo DDM

    Mag ik met de dames uit hogere kringen in het bubbelbad?

  8. Deftige Dame Nel Says:

    Hebben wij een bubbelbad? Dat is leuk nieuws!

Geef een reactie

