Treinen

Om vier ’s ochtends stapte ik het station binnen. De grote stationshal was verlaten. Mijn stappen weerklonken hol. Bij het binnenstappen van de lage gewelfde lange gangen die toegang gaven tot de perrons veranderde de echo tot een laag gedempt geluid. De akoestiek zorgde voor een gans andere atmosfeer. De lucht die door deze corridors stroomde was koud. “Spoor 10” Markeerde een blauw bordje met wit opschrift. Hier kon ik kiezen tussen, de met gele tegels beplakte trappen op te klimmen of de evenwijdige lopende electrische aangedreven roltrap te nemen. De roltrap stond er bewegingloos bij. Als kind herinnerde ik mij nog de verwondering toen ik voor de eerste keer de ijzeren plaat voor de eerste trap betrad en ik, als klein kereltje over zoveel macht beschikte om dit gevaarte op gang te trekken. Ik spiedde over mijn schouder in de lege gang en besloot om dit kinderlijke plezier terug tot leven te wekken. Het gaf mij weinig voldoening. Ik ben geen kind meer.

Het ding zette zich in beweging en ik ging zonder te bewegen perronwaarts. Bij het stijgen kon ik voelen dat de stromende lucht veranderde van een koude logge verplaatsing naar een snijdende ijzige wind. De zwarte digitale informatieborden die aan de overhangende afdaken hingen gaven nog geen enkele informatie. De grote witte klokken wezen acht na vier aan. Er was niemand. Ik stak een sigaret op en keek anderhalve meter dieper naar de glimmende bielsen. Ik stond aan de rand van het perron, voorbij de gele streep die mij op veilige afstand moest houden van deze metalen staven die alle bestemmingen met elkaar verbinden. In de verte hoorde ik het metaalachtige bonzen van wagons die samengevoegd werden op het rangeerterrein. “Na 204 jaar is de trein nog springlevend” bedacht ik. “Begonnen als een door stoom aangedreven mijnwagentje en ampele jaren later tot een personenvervoermiddel omgetoverd is er niet veel veranderd. Ze zijn moderner, sneller, geruislozer, comfortabeler, electrisch, magnetisch en binnenkort supersonisch.  Maar het blijven grote langwerpige bakken geplaatst op wielen.”

De klok wees nu vier uur vijvenvijftig.

Ik hoorde het mechanisme van de roltrap in gang schieten. Iemand kwam. Met houterige bewegingen, ik was verkleumd van de kou na 47 minuten stilstaan, draaide ik mijn hoofd om te zien wie uit dat gapende gat zou tevoorschijn komen. Het was een oude orthodoxe jood, getooid met zwarte hoed en twee gevlochten staartjes.

Weer hoorde ik het klappen van de botsende treinen.De jood keek verschrikt richting het rangeerterrein.

Was getekend

Tags:

16 Reacties to “Treinen”

  1. treiner Says:

    http://detreiner.wordpress.com/2008/10/27/op-zoek-naar-aandacht/

  2. zeezicht Says:

    Hoe kan het daar zo koud zijn? Was je in een ander land?

  3. breeg Says:

    Knap! Een mens zou zo om 4u opstaan om naar het station te gaan.

  4. Duvel Says:

    Wat doe je op dat uur in een verlaten station en wie gaat dan in de ijzige kou op het perron 47 minuten staan wachten op ….?

  5. Aïda Says:

    Je doet het weer!

    Persoonlijk prefereer ik dit stukje boven het vorige. Ik zie onmiddellijk filmische zwartwitbeelden à la Citizen Kane.

    @Duvel: die enige vroege trein had vertraging (de volgende kwam pas een uur later), de geluidsinstallatie deed het niet zodanig dat er geen informatie omgeroepen werd, het digitale bord gaf geen vermoedelijke duur van aankomst aan en je kon het niet riskeren van die trein die vertraging had te missen, omdat je voor zes uur ergens dringend moest zijn, vandaar dat je bleef wachten, zelfs in de ijzige kou.

    Beetje verbeelding graag!

  6. Aïda Says:

    En wanneer er als argument gegeven wordt dat er om dat uur nog geen treinen zijn kan het ook niet dat hij het perron opkomt met zelfmoordplannen en die uit te voeren door onder een trein te springen.

  7. Aïda Says:

    Ingeval iemand dit zou denken natuurlijk.

  8. Duvel Says:

    @Aïda: je vertelt het alsof je erbij was. Dat klopt dus niet. En daar je geen oude orthodoxe jood bent klopt je hele uitleg niet. Bovendien is het eigenlijk een oude charedische jood. Die worden verkeerdelijk wel eens bij de hannekesnest van de orthodoxe joden gerekend.Beetje verbeelding graag!

  9. Madame Commentatore Says:

    Ze stond verdekt opgesteld.

    Ik kan het weten want ik ben haar alter ego. Ze was veldonderzoek aan het doen voor het gelijkenkansenbureau ivm de discriminatie van charedische joden die een klacht ingediend hadden omdat iemand hun “hannekesnest” genoemd had en ze dit beledigend vonden.

    Ikzelf in de hoedanigheid van haar alter ego stond verdekt opgesteld omdat ik locationhunting aan het doen was ivm de voorbereiding van het vervolg op Left Lugage van Jeroen Krabbé en ik die jood gevraagd had als figurant.

  10. micheleeuw Says:

    Ik vind het gewoonweg prachtig verteld en zie de film zo voor me !

  11. Duvel Says:

    @Madame Commentatore
    Wel dat treft. Ik was daar ook. Met een filmploeg en 250 figuranten en heb alles op beeld vastgelegd. De scene begon met het beeld van een leeg perron, dan een aankomende goederentrein en daarna zouden de joodse figuranten opkomen. Stond daar ene onnozelaar op het perron een sigartje te roken. We hebben bijna 50 minuten wachten alvorens die kwiebus het afbolde. Eén figurant was het beu en is het ook afgetrapt maar die heb je nog net gezien.

  12. vandepotgerukte Says:

    @Aïda en Madame Commentatore,
    Ik dacht dat jullie zich dit voorval niet meer herinnerden. Ik ben blij te zien dat jullie toch ergens moeten genoten hebben van mij bij te staan gedurende deze koude ervaring.

    @Micheleeuw,
    Binnenkort ga ik U een boeket rozen sturen uit dankbaarheid voor de lovende commentaren.

    @Duvel,
    Ik snap dat ge U verveelt. Maar waarom noemt ge mij, op mijn eigen blog nota bene, een onnozelaar? Geef toe toe dat ik een breeddenkend mens ben. Wissel telefoonnumers uit en als de dames U te woord willen staan, waar ik mijn twijfels over heb, vecht het dan daar uit maar laat mijn blog niet verworden tot een plek waar een onnozelaar zonodig onnozele opmerkingen moet maken. In den beginne dacht ik nog dat U meende wat U neerpende, maar mij vragen wat ik daar uitvrat om vier ’s ochtends doet mij denken aan mijn zesjarige dochter die mij ook steeds vraagt waarom? Als U mij een stomme klootzak vindt die daar gaat staan, want laten we een koe en koe noemen, dat impliceert uw vraag. Dan gaat U toch gewoon iets anders lezen waar U zich wel in kan vinden. En U als jodenkenner moet ongetwijfeld blogs vinden waar U wel uw gading kan vinden. Mischien kan U daar wel eens de vraag : “Waarom?” laten vallen.

    Was getekend

  13. tijdtussendoor Says:

    Ik geniet enorm van dit schrijfsel, ideale ontspanning na een dag van veel denken…

  14. vandepotgerukte Says:

    @Zeezicht,
    In al dit gewoel had ik eventjes uw reactie over het hoofd gezien. Dit is een herinnering aan het St Pietersstation in Gent waar ik jaren als jonge snaak bussen en treinen genomen heb.

    @Breeg,
    Het gebekvecht was ook hier de reden dat ik je reactie even uit het oog verloren was. Een aantal jaren geleden was dat geen enkel probleem. Ik heb meerdere malen op spoor tien van het St. Pietersstation zitten genieten van de rijkdom om zomaar het station voor mij alleen te hebben.

    @Tijdtussendoor,
    Ik ben blij dat U er zomaar van genoten heeft. Nu kan U rustig slapen en morgen weer een beetje meer jezelf zijn hoop ik.

    Was getekend

  15. Annemiek Says:

    Wat mij betreft is het een beklemmend stukje. Het kan zo als filmscript gebruikt worden.

  16. Op zoek naar aandacht « De Treiner’s Weblog Says:

    […] Op zoek naar een beetje aandacht antwoorde ik weinig origineel : Treinen. Vandaag waait er een fijn stukje binnen over treinen. Ik heb nu alleen een beetje spijt over mijn onderwerp. Ik zou liever iets heel […]

Geef een reactie

