Over de doden niets dan goed?

Bitter koud. Guur. Grijs. Zaterdagochtend acht uur. De ingangspoort van het kerkhof nodigde niet precies uit om naar binnen te gaan. Maar ja, als vader zegt: “Ga jij maar wat zakgeld verdienen met bloempotten dragen” dan doe je dat. Gewapend met een raakje en een schop was Jef ’s morgens vertrokken. “Wat kan mij die paar honderd frank schelen, ik mag ze niet eens uitgeven.” Jef was nooit rebels geweest, dus deed hij wat hem opgedragen werd. Zijn enige rebellie bestond uit geen poot uitsteken als hem dat niet gevraagd werd. Waarom zou hij?

“Zal ik U die bloempot helpen dragen mevrouw?” Vroeg Jef aan een ouder vrouwtje dat zeulde met een plastic zak en een bloempot.
“Awel, dat is vriendelijk van U, gij moogt mij meehelpen om Jules zijn graf op te kuisen. Weet ge manneke, mijne Jules dat was nog een vent zoals een vent moest zijn. Harde werker, gaf altijd netjes zijn  pré af, zoop niet te veel en zat niet achter ander vrouwvolk aan. En zie nu, 64 was hij, nog een jaar en hij zou op pensioen gaan, een longoedeem dacht er anders over en t’was ermee gedaan. T’is toch niet eerlijk manneke, dat de goeien het eerst moeten gaan.”

Jef dacht er meteen bij als je die regel voor waar aannam dat al de mensen boven de tachtig wel zeer grote klootzakken moesten zijn.

Na het kuisen van de rechthoekige marmeren grafsteen met een kleine kleurenfoto van Jules. een gezicht zoals er honderduizenden, miljoenen bestaan en het planten van de chrysanten in het daartoe voor voorziene gat kreeg Niek een 10 frankstuk toegestopt.
“Ge hebt dat verdiend, manneke. d’er moesten er meer zijn zoals gij.” Zei het vrouwmens.
Jef wist niet of hij blij moest zijn met dit compliment of hij het mens zou uitleggen dat een Mars vandaag de dag 16 frank kost.

“Zal ik U die bloempot helpen dragen mevrouw?” Vroeg hij aan een kwieke dame van rond de veertig die veel te veel make-up op had.
“Niet nodig manneke, ik zet die pot bollen erop en klaar. Ik doe dit voor mijn kinderen en alleen op Allerheiligen. Had hij zichelf maar niet moeten doodzuipen, de klootzak.”

“Zal ik U die bloempot helpen dragen meneer?” Vroeg hij aan een net geklede heer van rond de vijftig die een beetje schichtig om zich heen keek.
“Hebt gij een lief, jongen?” Vroeg de man.
Jef bekeek de man verwonderd aan en dacht: “Zijn dat uw zaken?” maar zweeg.
De man lonkte naar de zwijgende Jef en ging verder:
“Wel jongen, ik had ook een lief, ik was nochtans getrouwd. Dat ben ik nog steeds. Nu is mijn lief dood en kom ik stiekem een bloemetje op haar graf zetten. Weet ge, het is niet altijd gemakkelijk in het leven.”
“Tsja,”dacht Jef “vertel mij wat

“Onze Heer heeft rare kostgangers” overpeinsde Jef en stapte op zijn volgende mogelijke klant af, benieuwd wat deze zijn verhaal zou zijn.

Was getekend

Tags: ,

5 Reacties to “Over de doden niets dan goed?”

  1. micheleeuw Says:

    Achter iedereen, dood of levend, is een verhaal anders zou het triestig zijn. Maar alleen maar goed over de doden ? Daar kan ik me niet in vinden. Als die mens voor het grootste deel een kl**tzak was tijdens zijn leven, dan ook weinig goeds na zijn dood.

  2. blanche Says:

    Zijn Jef en Niek één en dezelfde?

  3. zeezicht Says:

    Net wat ik ook wilde zeggen… je haalt Niek en Jef door elkaar.
    Het was zeker Niek, want Jef kan niet praten. 🙂

  4. vandepotgerukte Says:

    Ik heb inderdaad nog maar eens de namen door elkaar gehusseld. Niek en Jef zijn inderdaad dezelfde, enne zeezicht dit was voor Jef zijn ongeval, als kind kon hij nog spreken. Maar dat staat in het boek.

    Was getekend

  5. Drs. Johan Arendt happolati Says:

    Heer Vandepot,
    Kijk, dat was nu eens een originele aanpak om la condition humaine te beschrijven. Dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben! Je spreekt gewoon de mensen aan met een of andere foef (maakt niet uit wat) en je noteert hun reacties.
    Ik zit nochtans om inspiratie verlegen.
    Weer een kans gemist…
    Een groet,
    De Drs.

Geef een reactie

