Weke Papa

Het kind keek met grote, waterige ogen naar haar verwekker. Ze vroeg niets. Ze was stil. De negendertig graden koorts eistten al haar aandacht op. Hij lag op zijn zij in de grote sofa, zij lag tegen hem aangevleid en zocht rust in de ogen van haar vader. Ze rilde. Hij stopte het deken onder haar rug opdat ze geen last zou hebben van de kou. Een dankbare glimlach gleed over haar kleine gezichtje. Er leek geen beter medicijn te zijn dan de bezorgde aandacht die ze genoot. Op de achtergrond klonk heel zachtjes een kinderliedje voortgebracht door de Pioneer muziekinstallatie.

Ze werd moe. Haar lichaam maakte nu een hitteperiode door van de koorts. Het rillen hield op en haar spieren onstspanden zich. Haar ogen begonnen dicht te glijden. De glimlach verdween. Met halfopen mond ademde ze zwaar en verviel in de slaap der zieken.

Mijn zesjarige dochter is ziek, ze heeft alleen een keelontsteking, en toch ga ik kapot van medelijden.

Was getekend

Tags:

12 Reacties to “Weke Papa”

  1. Annemie Says:

    Als bezorgde ouder een heel normale reactie als je het mij vraagt! Je zou liever zelf de pijnen en het ongemak ondergaan… Mijn 3 kinderen zijn plus/minus 30 jaar en als zij iets voorhebben doet mij dat ook pijn. Gisteren liep oudste kleinzoon (5) dubbel van de buikpijn en het is een taaie jongen, die huilt niet om de haverklap van de pijn. Ze hadden de dokter van wacht geconsulteerd om zekerheidshalve dreigende appendicitis of darmobstructie een stap voor te zijn. De arts heeft niks gevonden en hoogst waarschijnlijk ging het om kolieken (en die kunnen héél pijnlijk zijn). Mathijs was ook zo wit als een doek en niet in zijn gewone doen… Het zat me ook dwars!
    Ik wijk af maar ik wil alleen maar verduidelijken dat ik je ongerustheid maar al te goed begrijp en dat onder die ruwe bolster van jou een zachte pit verborgen zit… Ik wens je dochtertje een spoedig herstel toe en de bezorgde vader enige geruststelling! 😉
    Het komt wel goed!

  2. breeg Says:

    Je dochtertje mag van geluk spreken met zo’n weke papa. Zelf was ik ook zo’n weke stiefpapa. Nu nog hopen dat die weke papa een stevig afweersysteem heeft of over enkele dagen zijn de rollen omgedraaid 😉

  3. tijdtussendoor Says:

    Met zo’n papa in de buurt als je ziek bent komt het helemaal goed!
    En een keelontsteking kan je doodziek maken,
    ik denk aan mijn laatste keer…
    Klinken jullie maar lekker met een tas thee!

  4. Tantieris Says:

    Wat fijn zo’n papa.
    Misschien niet perfect toepasbaar maar ik moest meteen aan dit gedicht denken;

    Zoals je tegen een ziek dochtertje zegt:
    mijn miniatuurmensje, mijn zelfgemaakt
    verdrietje, en het helpt niet;
    zoals je een hand op haar hete voorhoofdje
    legt, zo dun als sneeuw gaat liggen,
    en het helpt niet:

    zo helpt poëzie.
    Herman De Coninck

  5. micheleeuw Says:

    Hopelijk is ze vlug weer beter en moet ze het nooit meer ondergaan.

  6. zeezicht Says:

    Snel beterschap voor je dochtertje!
    Er zijn momenteel veel zieken, het zal wel met het weer te maken hebben.

  7. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Vandepot,
    Toen ik uw verhaal las, was ik voortdurend op mijn qui-vive, want ik zette mij schrap tegen dat er een onverwachte, komische wending zou komen. Ze kwam er niet. De hoofdpersoon was gewoon uw dochter.
    Het zal wel niet veel helpen als ik haar van hieruit beterschap toewens, zeker?
    Met vriendelijke groeten,
    De Drs.
    P.S. Ge moet een een minuutje of vijf op het werkwoordje ‘eistten’ zitten staren: er is iets mee.

  8. blanche Says:

    Week, dat is als je een mossel bent, niet als je te doen hebt met een ziek kind. Gaat het weeral beter?

  9. vandepotgerukte Says:

    @Allen,
    Bedankt voor de beterschapswensen en op zo’n momenten ben ik een weke mossel blanche, niets aan te doen!

    @Tantieris,
    Mooi, deze kende ik niet.

    @Drs. Johan,
    Ik heb er geen driehonderd seconden naar gestaard maar drie en mijn frank is gevallen. Ik laat het staan opdat uw reactie zijn zin niet verliest.

    Was getekend

  10. Annemiek Says:

    Ach gossie. Dan hebben ze van die hoogrode konen en van die zweterige koppies. Niets is op zo’n moment fijner dan tegen papa of mama aanhangen, of slapen op een geïmproviseerd bedje op de bank in de huiskamer.
    Beterschap!

  11. Ell Says:

    Had elk meisje van 6 jaar maar zo’n papa.

  12. bobbyhimself Says:

    yep, ken da… ik word al week als ik dit lees 🙂
    beter zo dan een frigo. niet ?

Geef een reactie

