Menukaarten lees je, die eet je niet!

Ik heb een ophoping van gal. En wat doet een mens dan? Juist. Hij spuwt ze.

Als kind mocht ik thuis geen dialect spreken, in mijn geval was dat het Gents. Op school deed ik het toch met als gevolg dat mijn Gents niet moet onderdoen voor dat van Walter De Buck. Vloeken kan ik ook als de beste dus aldaar ook geen probleem om mezelf in de kijker te praten bij een eventuele hevige woordenwisseling.

Het altijd netjes en correct Nederlands spreken heeft er tot geleid dat ik heden bij het braken van mijn mening, het vertellen van een mop verstaanbaar ben. Als mijn lodderoog dan leest dat op de Antwerpse boekenbeurs het best verkochte boek zogezegd geschreven is door Piet huysentruyt moet ik toch even slikken. Het is die man meer dan gegund, maar spreken kan de arme ziel dus niet. Als iemand dan toch op het kleine scherm komt heeft dat iemand de plicht om zich degelijk uit te drukken. De Vlaming heeft geen liefde voor zijn taal. Hij verstopt zich liever achter de drogreden dat de streekdialecten niet mogen uitsterven. We zijn lui. We doen er niets aan. Laat ons niet beginnen roepen dat we toch beter dan de Nederlanders een dictee kunnen schrijven, dat zijn een paar enkelingen. Als België de wereldbeker voetbal wint maakt dat van mij ook geen spits.

Gisteren bij het bekijken van Keukenrebellen op vt4 heb ik moeten horen van één der presentatoren dat hij, en ik citeer: “Ik heb de afgelopen weken van verschillende menukaarten gegeten.” U heeft wat?! U hebt die kaarten opgevreten? Als dit geen voorbeeld is van niet kunnen spreken weet ik ik het ook niet meer.

Ook ik maak vele fouten tegen het Nederlands, maar van luiheid kan mij niet betichten. Ik vervloek mijzelf bij het maken van fouten en ben meer dan nederig en blij als iemand mij daar op wijst. Ik leer er iets van.

Dit schrijfsel is niet nagekeken noch herlezen want ik moet nu meteen weg, deze namiddag vervolledig en verbeter ik de eventuele fouten die gemaakt zijn tegen onze mooie Nederlandse taal.

Was getekend

Tags:

9 Reacties to “Menukaarten lees je, die eet je niet!”

  1. affodil Says:

    Dat dialecten niet mogen uitsterven, daar ben ik het mee eens. Dat iemand die op tv iets wil zeggen ervoor moet zorgen dat niet enkel zijn naaste buren hem begrijpen, daar ben ik het nog meer mee eens.

    Het ergste vind ik dat er zoveel mensen op tv komen die niet alleen niets te zeggen hebben, maar het ook nog zo abonimabel slecht doen. En bovendien krijg ik er het apenzuur van dat ze die dan nog van de anderen denken dat het allemaal malloten zijn en als dusdanig moeten gekleineerd worden.

    En wat hebben we herivan geleerd? Piet blijf bij je patatteschillen!

  2. affodil Says:

    Oeps, “hiervan”, dus.

  3. micheleeuw Says:

    Mijn Nederlands is zeker niet goed genoeg om op tv te komen dus doe ik het niet. Een voorbeeld voor velen …

  4. zeezicht Says:

    Ik heb een hekel aan die Piet, vanwege de manier waarop hij de mensen kleineert.
    En ja, je postjes enkele malen nalezen helpt wel tegen taalfouten, of vergeten woordjes. 🙂

  5. Ell Says:

    Het gaat er mij niet zozeer om hoe je het schrijft, maar wat je schrijft. Natuurlijk, spel- en grammatica fouten wil je het liefst vermijden, maar zelfs de beste Nederlanders maken genoeg fouten.

  6. Margo Says:

    De vele streekdialecten die ons land telt mogen niet uitsterven, ik pleit voor het behoud ervan. Elk dialect heeft zijn charme, vind ik. Dat iedereen het AN deftig zou moeten kunnen beheersen, daar sta ik ook achter, ook al breng ik daar zelf niet al te veel van terecht.
    Je hebt overschot van gelijk als je zegt dat menig mediafiguur een dwaas figuur slaat qua gebruik en uitspraak van het AN. Doch dat stoort me niet zo heel erg. Doorgaans erger ik mij meer aan taalfouten op papier (of op het scherm) dan aan de uitspraak en accenten op TV (schrijffouten zie ik dan weer wel door al mijn vingers).
    Noem mij gerust een kommaneuker, haarklover of muggenzifter, maar waar ik nog het meest de webben van krijg is dat heel veel mensen, zowel gewone burgers als journalisten, nieuwsankers, politiekers en zelfs leerkrachten, het woordje “belangrijk” uitspreken als “belangrek”. De-gou-tant vind ik dat! Weinigen schijnen te weten dat dat woord een samenvoegsel is van 2 aparte woorden, zijnde “belang” en “rijk”: RIJK aan belang, dus. Heb jij al ooit iemand “omvangrek” of “talrek” horen zeggen? Awel, ik ook niet.
    En nu ik toch bezig ben: ’t is “van Beethoven” en niet “Von Beethoven” of “Beethoven”.

    @ affodil
    Euhm…’t is “aboMiNabel” 🙂

  7. nagolore Says:

    Ik kom hier graag eens lezen, maar ben (heel, of misschien wel té) karig met commentaar.
    Toch ‘spring ik even binnen’ om je te zeggen dat ik je ‘getagd’ heb. Natuurlijk is deelname eraan geheel vrijblijvend.

  8. sneeuwkoningin Says:

    ah kom,kijk dan bvb naar Herman Brusselmans en zijn vreselijk accent maar zijn boeken zijn toch in perfect nederlands geschreven?Piet H.is gewoon een mediafiuur en veel mensen ergeren zich aan hem maar ah,Gordon Ramsay is veel erger en die verkoopt nog beter.
    OK,Gordon Ramsay is wel aantrekkelijker,maar dat wijt ik aan mijn huidige voorkeur voor explosieve kleine mannetjes…soit wat ik eigenlijk wilde zeggen was dat het simpel is tegenwoordig.Stoor je je aan Piet Huysentruyt,zap dan weg,tenzij je echt wel wil weten hoe je duifjes moet stoven zonder dat ze uitdrogen.De meute likes him…en ik eet nu geregeld es duifjes…

  9. Flora Fleempaard Says:

    Mijn lief heeft een trui die pluist. Ze noemt hem haar piet pluizentrui.
    Wat natuurlijk helemaal naast de kwestie is.

Geef een reactie

