Hoofdpijn

Ik geef toe dat deze opdracht mij moeilijker valt dan ik dacht. Want een kwinkslag (kwink·slag de; m -en geestige uitspraak) is dus geen anekdote (anek·do·te de; v(m) -s, -n kort, grappig verhaal). Hier gaan we:

1. Mijn oudeheer, zou oud was hij nu ook weer niet maar als ik “mijn jongheer” schrijf dan zou het over iets anders gaan, was honderd procent tetraplegisch, hij had M.S. Als mensen in zijn buurt het al eens over hun kwaaltjes hadden en tegen elkaar aan het klagen waren dat hun rug, voeten, keel of een ander stuk lichaam geteisterd werd door pijnen plachtte hij steevast te zeggen. “Gelukkig mankeert mij nooit niets.” En hij had nog gelijk ook, hij klaagde nooit.

2. Met drie vrienden waren we aan het motorrijden op zondagochtend. Op de autosnelweg richting Tarragona. We reden vlotjes. Te vlot bleek toen we aangehouden werden. Mijn twee vrienden waren geklokt aan 182 km/h en ik aan 186km/h. Toen de Guardia civil ons dit meedeelde riep ik luid lachend: “Losers, ik heb gewonnen!” Waarop ik prompt uitgenodigd werd door een stuurse diender om een alcoholtest tot een goed einde te brengen. Ik had niet gedronken.

3. Dit is er eentje van mijn deerne. Ze was naar Barcelona gereden om inkopen te doen. Voor een verkeerslicht besloot de oude Ford Taunus een rustpauze in te lassen en stopte ermee. Gevolg, een rij toeterende auto’s toen het verkeerslicht besloot doorgang te verlenen. Na een minuut en twintig pogingen later om het barrel aan de praat te krijgen was mijn vrouw haar geduld op. Ze stapte uit en begaf zich met ijzige blik naar de eerste toeterende wagen die achter haar stond, trok het portier open en zei: “Kom makker, we wisselen van plaats, ik ga toeteren en jij gaat in mijn auto zitten kloten met de starter.” Hij begreep het en heeft haar geholpen.

4. Bij het zien van een lijkwagen vraag ik steevast aan mijn deerne: “Schat, mij niet laten planten door deze tuiniers, ik wil fikken.”

5. “Ik ben snel klaargekomen!” zei ik tegen mijn schoonmoeder toen ik terugkwam van het belastingskantoor. Mijn Spaans was toen nog niet wat het moest zijn.

6. Overvolle apotheek. Ik en mijn deerne wilden condooms kopen, ze had een pil-stop ingelast. Toen het aan onze beurt was vroeg ik “Mag ik een pakje condooms, en een doos aspirine, in het geval mijn lief uitvluchten zoekt!” los van een onderdrukt gegniffel daalde het geroezemoes een paar toonaarden. Eenmaal buiten ging de stem van mijn deerne een paar toonaarden de hoogte in.

Was getekend

Tags:

12 Reacties to “Hoofdpijn”

  1. micheleeuw Says:

    Schitterend ! 2 en 3 vind ik de beste !

  2. Margo Says:

    Iets zegt me dat je er wel iets meer dan 6 had kunnen vinden.
    Doe dat, ’t is plezierig leesvoer.

  3. Heidi Says:

    hihi, ge zijt me een patat…!

  4. zeezicht Says:

    Toch plezant hé!
    ik heb er vandaag ook een uitgekraamd welke ik je niet wil onthouden.
    Aan de kassa, waar een man en een vrouw stonden vroeg ik waar het schildersmateriaal te vinden was. De man antwoordde: daar in die hoek. Waarop de vrouw zei: behalve als je een ezel wilt, die staat hier.
    En ik weer: Oh nee, zo nen ezel neem ik niet mee, ik heb er zo ene buitengegooid.

  5. Nagolore Says:

    Zo zie je maar hoe een paar uur nadenken over één grote kwinkslag kan leiden tot de volgende zes…
    Je hebt dat knap gedaan.
    Je hebt een ‘diepe na-zucht’ verdiend: oef!
    Op naar de volgende…..(zes)? 😉

  6. adelheid Says:

    Eén en al glimlach hier, zoals zo vaak als ik jouw teksten lees. Die twee laatste, haha! Inderdaad, als er nog wat in je geheugen opfloepen, laat maar komen!

  7. annava Says:

    haha, leuk om te lezen.
    Vooral nummer zes vind ik sterk!

  8. vandepotgerukte Says:

    @Micheleeuw,
    Die Spaanse flik niet.

    @Margo,
    Ik denk na.

    @Heidi,
    Ik was een patat, toen is de mixer door mijn hersenen gehaald met gepureerde hersenen als gevolg.

    @Zeezicht,
    Kon die kerel daar met lachen?!

    @Nagalore,
    eentje nog mischien.

    @Adelheid,
    Bedankt voor het compliment.

    @Annava,
    Ik zuig het verhaal niet uit mijn duim. Ik heb deze al dan niet vervelende gave geërfd van mijn vader. Die kon ook op een paar tienden van een seconde plotseling een inval krijgen en die dan ten uitvoer brengen.

    Was getekend

  9. tijdtussendoor Says:

    Iets in mij zegt dat je nog wel een tijdje kan doorgaan met kwinkslagerij.
    Hou je niet in 🙂

  10. Annemiek Says:

    Leuk die kwinkslagen.
    Die over je vader spreekt me natuurlijk het meeste aan want ik denk er net zo over.

  11. zeezicht Says:

    Nee die kerel lachte niet, maar die vrouw tien minuten later nog steeds…

  12. FrankiePebbles Says:

    Te uwer informatie: U staat op nummer drie bij het googlen van ‘tetraplegisch’.

Geef een reactie

