Vervelende klieren

Wat ziet mijn lodderoog vandaag bij het doorploegen van de laatste nieuwtjes? Dat ADHD oftewel hyperactiviteit verzevenvoudigd is de laatste vijf jaar, vooral bij kinderen! En als we 2007 vergelijken met tot het op vandaag voortgeslenterde jaar is er nogmaals een stijging van 20 procent.

Hier op mijn berg naar de zon turend en tussen de runderen van mijn buurman herkauw ik dit nieuwtje. Als het nieuwtje mijn laatste hersenmaag bereikt en zich opmaakt om via het darmenstelsel mijner hersenen richting cloaca te reizen ben ik tot een besluit gekomen: “Ik geloof het niet!”

Dat die diagnose zovele malen gesteld is geloof ik, dat ze even vele malen klopt maakt U mij niet wijs. Als een kind vandaag de dag moeilijk doet moet het zijn dat men snel deze ziekte als boosdoener aanwijst. Want een ziekte is het, en niet de minste. Ouders die een kind hebben dat daadwerkelijk deze aandoening heeft moeten radeloos zijn dat ze over dezelfde kam geschoren worden als ouders die gewoon te lui of te ongeïnteresseerd zijn in hun kroost en al snel hun vervelend joch een medicijn door zijn strot rammen in plaats van er meer tijd voor vrij te maken.

“Dit klinkt hard” Hoor ik U denken. “Het leven is soms hard” Antwoord ik U dan. Dit lijkt wel een griepvirus dat om zich heen grijpt en daarom geloof ik het niet.Het is geen virus, noem mij, behalve een besmettelijke ziekte, één ziekte die op vijf jaar tijd verzevenvoudigt en exponentieel om zich heen grijpt.

Ik laat mijn fantasie eventjes op hol slaan en stel mij een bezoekje aan de huisdokter met een lastige rekel als volgt voor:
“Hij maakt al zijn speelgoed kapot en op school kan hij niet stilzitten, meneer doktoor.”
Waarop de dokter aan het kind vraagt: “Zeg eens AAA”, gewichtig naar het slikorgaan van dreumes kijkt, zijn keel schraapt en zegt: “Hyperactief, maar maak U geen zorgen, ge gaat zien Madam en Meneer met een pilleke Rilatine daags zal uwen ambetanterik al heel wat minder van zijn oren maken. Dat is dan 42 Euro.”

Ik wens de ouders die echt met dit probleem te kampen hebben veel sterkte toe.

Was getekend

10 Reacties to “Vervelende klieren”

  1. Duvel Says:

    aids in afrika

  2. vandepotgerukte Says:

    @Duvel,
    Er staat: “Behalve een besmettelijke ziekte.” Aids is besmettelijk en een virus.

    Was getekend

  3. micheleeuw Says:

    Wanner wij, als kind, ‘lastig’ waren kregen we een oorveeg en waren al direct heel wat kalmer. Niets te pillekes !

  4. Tantieris Says:

    Ik kon het niet beter zeggen! U ruled! Zwaar!

  5. Margo Says:

    Ik geloof er ook de ballen van.
    Zou het kunnen dat het een welgekomen handige commercie is om kinderen die geen kamerplantjes zijn het label ADHD te geven?
    Zou het kunnen dat de medische wereld handig misbruik maakt van de het feit dat de mama’s en/of de papa’s tegenwoordig steeds rapper geïrriteerd zijn omdat ze doodmoe omvervallen van de druk druk druk en stress van het dagelijkse leven?
    Zou het kunnen dat het plakken van dit label een succesvolle win-win situatie is? Den doktoor hoort de kassa rinkelen bij elke verkoop van pottekes pillekes, en de ouders hebben een zuiver geweten want “’t ligt niet aan ons, ’t ligt aan ons kind, hij heeft ADHD, daardoor werkt hij op onze zenuwen”.
    Zou het kunnen dat kinderen enorme sponzen zijn, die de stress en de moeheid en de irritatie en het humeur van mama en/of papa aanvoelen?
    Zou het kunnen dat “wilde, onhandelbare en stoute” kinderen gewoon ietske meer begeleiding, aandacht en begrip willen, dat ze last hebben van hun ouders en hun stresserende opgejaagde en opgefokte gedoe?

  6. Margo Says:

    (ik spreek niet over echte ADHD kinderen, want die zijn er, ik ken er persoonlijk eentje in mijn vriendenkring. Dat ventje springt er (bijna letterlijk) torenhoog bovenuit. Zo’n kind opvoeden is onnoemlijk zwaar voor de ouders, voor de omgeving en uiteraar voor het kind zelf)

  7. zeezicht Says:

    Ik ben het volkomen eens met Margo.
    Er zijn kinderen die vervelend doen om meer aandacht te krijgen. Omdat de ouders of 1 ouder gewoon geen tijd hebben.
    Volgens mijn idee hebben zelfs de echte ADHD kinderen iets in hun verleden dat hier oorzaak van is. Ik wil hier niet dieper op ingaan, maar ken enkele voorbeelden.

  8. FrankiePebbles Says:

    We leven in een maatschappij met ongezond veel prikkels. Een kakefonie van geluiden, geuren, beelden en andere informatie overspoelt je dagelijks. Het levenstempo is voor velen moordend, zo ook het tempo van de elkaar steeds sneller opvolgende veranderingen in de maatschappij. Tel daarbij op dat vooral jongetjes tegenwoordig minder ruimte krijgen om lekker een beetje te wildebrassen en de rapen zijn gaar.

    Het lijkt mij dat de meest gevoelige kinderen het eerst flippen. Maar de meerderheid van de mensen is afgestompt; die meerderheid vindt zichzelf evenwel reuze gezond en flippende mensen ziek. Daarom worden bij de gevoelige mensen die aan de maatschappij lijden afstomp-pillen door de strot geduwd.

    Ook helemaal eens met Margo. Het is dieptriest.

  9. Patrick Says:

    Veel wijsheid gevonden hier

  10. losseflodder Says:

    Grenzen, consequentie en aandacht doen wonderen voor vele kinderen die op het eerste gezicht ‘onhandelbaar’ lijken. Maar willen wij dat weten?

Geef een reactie

