Keizer Karel in Gandae

Nog een maand en dan verlaat ik mijn berg om een paar dagen Gent te vereren met een bezoekje. Gent vereren doe ik graag. Toen ik nog jong en mooi was, nu ben ik alleen maar ietsje ouder, kende ik elke kasseisteen van Gent. Sedert zijn er al heel wat kasseien verdwenen maar het doet mij veel plezier dat behalve de straatbedekking er niet zoveel verandert is in Gent. Behalve het Zuid. Waar men vroeger op de Kuiperskaai een hoop oude huizen had met bijbehorende discotheken en achterbuurtknijpen is het nu een hypermodern gebouw dat de plak zwaait. Dat doet pijn. Ik ben namelijk nogal een achterbuurtmens en geen winkelcomplexmens. Maar ik klaag niet want de brug overstekend richting Vooruit maakt meteen veel goed. Daar kom ik meteen terug in mijn geliefde Gent.

Eén van de eerste zaken die ik doe bij het betreden van Belgische bodem is een frituur opzoeken en meteen een paar frikadellen bestellen. Een oude gewoonte die ik nog steeds in ere houd is een rauwe frikadel verorberen terwijl de volgende in het vet ligt te kissen. Mensen kijken raar op als ze mij een rauwe frikadel zien verorberen, U moet dat eens proberen. Ze zijn echt lekker.

Zeg niet dat U niet gewaarschuwd bent. Volgende maand bent U beter voorzichtig bij uw nachtelijke uitstappen want U zou wel eens een vandepotgerukte figuur tegen het lijf kunnen lopen die U bekijkt en zegt: “Goedenacht, ik ben Tom. Alles goed?” Alleen gekken en naïevelingen doen dit nog want mensen worden niet graag meer aangesproken. Ze bekijken mij dan met een verschrikte blik en grijpen meteen naar hun portefeuille of handtas denkende “Wat wil die kerel?”

Was getekend

10 Reacties to “Keizer Karel in Gandae”

  1. Goentah Says:

    Is die rauwe frikandel dan ook nog bevroren? Hmm…

  2. Heidi Says:

    hééé, kunnen we dan een keer afspreken dat jullie naar Limbabwe afgezakt komen? zou leuk zijn! (ik kook… enzo assisteert en jullie lekker eten?)

  3. Annemie Says:

    Een bergbewoner die afzakt naar het Vlaamse platteland…die zou ik wel eens in levende lijve willen zien! 😉

  4. vandepotgerukte Says:

    @Goentah,
    Neen, niet bevroren. Maar ijs en ijskoud.

    @Heidi,
    Ik kom alleen en het is een blitzbezoek, ik weet nog niet eens de exacte datum. Ik laat je zeker iets weten.

    @Annemie,
    U kan mij zwervend vinden in Gent wanneer U maar wilt een paar dagen voor en na Kerstmis.

    Was getekend

  5. tijdtussendoor Says:

    Een onverwachte babbel in een bruine kroeg is anders niet te versmaden 🙂

  6. sneeuwkoningin Says:

    een koude frikandel is niet veel anders dan ene die in het frietvet gelegen heeft.Het enige verschil is de temperatuur…niet?want rauw zijn ze niet.
    soit,count me in!
    je kan ook het hypermoderne complex aan het zuid achter jou laten en nog steeds door de achterbuurten van het zuid zwerven.
    als het dan nog es sneeuwt,zal ik met plezier uw gids van dienst zijn.

  7. Deftige Dame Marie Says:

    Stelt gij u ’s nachts echt aan elke Gentenaar voor en vraagt ge of alles goed gaat? Dat is toch veel werk, vooral als ze antwoorden dat het niet goed gaat want dan moet ge hun probleem oplossen. Aja, anders heeft het geen zin dat ge het vraagt.
    Gent was mijn studentenstad, doe ze de groeten.

  8. vandepotgerukte Says:

    @Tijdtussendoor & Sneeuwkoningin,
    Zoals ik al schreef aan Annemie, een paar dagen voor en na Kerst kan U mij rondzwervend in Gent vinden, altijd in voor een babbel en een paar pinten.

    @Deftige Dame Marie,
    Dat levert altijd stof op tot schrijven. En mocht ik de gave bezitten om mensen hun problemen op te lossen dan zou ik ze zeker gebruiken.

    Was getekend

  9. Margo Says:

    Ik hoop dat ik u niet tegenkom in Gent in die dagen dat ge daar rondzwerft. De flikken staan overal tijdens die voor velen feestelijke dagen. Ze staan er omdat ze dure cadeautjes willen kopen en oesters en fois gras willen serveren, waarvoor ze eigenlijk geen geld willen uitgeven en het dan maar aftroggelen van de feestvierende mens.
    Sorry, ik wijk af. Dus, ik wil u niet tegenkomen in Gent omdat ik vrees dat ik geen water ga zitten hijsen dan. En ge weet, de flikken staan overal en gezien Gent zich zo’n 30 kilometer van mijn deur bevindt is de kans realistisch gezien wreed groot dat ik hun oesters ga moeten betalen. En daar heb ik nu eens echt geen zin in, se.

  10. micheleeuw Says:

    Ons landje zal weer een inwoner bij hebben, en wat voor één ! Welkom en amuseer je !

Geef een reactie

