Slijpstenen

Jef wette het aardappelmesje aan de met de voet aangedreven slijpsteen. De vonkenregen werkte hypnotiserend. Jef was in gedachten verzonken. Hij bleef het mesje hard tegen de harde afgeronde steen aanduwen zonder het te verplaatsen. Toen hij opschrok uit zijn overpeinzingen zat er een grote, halvemaanvormige inkeping in het mesje. Jef vloekte.
“Ik moet er toch een keertje mijn gedachten leren bijhouden als ik iets uitvoer.” Hij stapte het huis binnen op zoek naar een ander mes.

Terwijl hij in de lade rommelde overdacht Jef dat afstand nemen van willen bezitten wel een hele bevrijding is.
“Stel U voor dat ik een zakenman ben, dan zou ik mensen moeten bevelen. Dat zou nog lukken. Maar onderhandelen, glimlachen als daar totaal geen reden voor is, boos worden op leveranciers die te laat hun goederen leveren, de bank vragen om een lening voor een nieuwe investering en nagelbijtend hun antwoord afwachten naast de telefoon. Dan zou ik gegijzeld zijn. Een regelrechte gijzeling met als gijzelaars allen die rond mij heen bewegen. Leve de vrijheid” Glimlachte Jef gemeend en meteen daarop betrok zijn gezicht en vloekte alweer in gedachten. Bij al dat gepeins had hij zonder het zelf te merken het tweede mes ook naar de kloten geslepen.

Was getekend

Tags:

5 Reacties to “Slijpstenen”

  1. Deftige Dame Marie Says:

    Jef denkt militair. Jef is stom en dus zeker afgekeurd, anders zou ik denken dat hij in het leger is geweest en nog altijd aan het afkicken is.
    Nog een beetje slijpwerk en het komt zeker goed met Jef.
    Slijpt Jef het mesje voor Maria of gaat hij zelf de aardappelen schillen?

  2. vandepotgerukte Says:

    @Deftige Dame Marie,
    Ik heb de tekst twee maal herlezen om te zien waar Jef militaristisch denkt en ik zie het niet. Dat hij als jongeling zeer zwart-wit denkt is wel een feit.

    Die aardappelen gaat hij zelf schillen, maar ik hoop dat hij er nu eens zijn gedachten bijhoudt want anders zal hij aardappelen in de schil moeten eten.

    Was getekend

  3. Deftige Dame Marie Says:

    Als ik Jef hoor denken in termen van bevelen geven, bibberen voor machtigen en gijzelen, dan denk ik spontaan: Jef worstelt met een militair verleden. Maar dat kan dus niet want hij is stom.
    Toch bedankt om u in mijn spontane bedenkingen te verdiepen.

  4. vandepotgerukte Says:

    @Marie,
    Nu durf ik het wel aan om U te tutoyeren en Deftige Dame te laten vallen. Uw opheldering heeft mij wijzer gemaakt, inderdaad klinken deze woorden nogal militaristisch, en toch vrees ik dat ik Jef geen ongelijk kan geven.

    Was getekend

  5. micheleeuw Says:

    En dat hij gelijk heeft ! Moesten er meer zijn zoals hij …

Geef een reactie

