Helend glimlachje

Na nog een paar tronken hout in de uitdovende haard gegooid te hebben zit ik door het keukenraam te staren. Ja onze haard is in de keuken. De wolken hangen laag en de bergtoppen zijn door hen omsluierd. Het is hier dezer dagen ook koud en dat begint op mijn zenuwen te werken. Overdag zo een 4 graden en ’s nachts vriest het een paar graden.

Radio twee Oost Vlaanderen klinkt uit de luidsprekers. Wat is het leven toch simpel. Vandaag heb ik na mijn dagelijkse bezigheden allerlei nieuwssites afgestruind en de opinies van de lezers gelezen. Wat maken mensen een hoop heibel om zaken die ver van hun bed zijn.

Zich druk maken om dingen die gebeuren aan de andere kant van de aardkloot. Moraalridders zonder paard maar met een mening over morele en sociale waarden waarbij zelfs Pater Damiaan stil zou worden en denken: “Wat een goed mens, zo bezorgd zijn om het welzijn van de mensheid.”

Maar dan verlaat het gros van die ridders hun pand en kijken ze iedereen zuur aan die het waagt hen langer dan anderhalve seconde aan te kijken, vloeken bij het eerste verkeerslicht dat hun tijdelijk de doorgang weigert te verlenen, zullen die zeiktrut aan de kassa van de Aldi wel eens de les spellen als ze het nog één keer waagt om te stuntelen met de Visa kaart van een betalende klant die voor hen in de rij staat, die rij bestaat trouwens ook uit een hoop werkeloze luierikken die alleen maar om hen te kloten op hetzelfde tijdstip hun dagelijks brood in doen, en de lerares van hun schoolgaande oogappel is ook al een lompe koe.

Plots schrik ik op uit mijn gepeins en zie ik mijn deerne het erf oprijden. Ze komt binnen met een glimlach, kust me. Wat kan een glimlach toch goed doen. Ik loop ganser dagen te glimlachen vandaar mijn naam.

Was getekend

Tags:

11 Reacties to “Helend glimlachje”

  1. tantieris Says:

    Zal ik eens over uw kopke komen wrijven? 🙂

  2. vandepotgerukte Says:

    ’t Is goed, maar niet schoppen he.

    Was getekend

  3. amelie toussaint Says:

    jij woont om dezelfde redenen niet meer daar als ik …

  4. micheleeuw Says:

    Wanneer ik zie dat mijn poezen gezond en wel thuis zijn bij het binnen komen en mijn schat naar me glimlacht, is mijn dag goed en vallen al veel frustraties van me af.

  5. zeezicht Says:

    Wat is het verband tussen jouw naam en glimlachen?

  6. vandepotgerukte Says:

    @Amelie,
    Ik hoop het.

    @Micheleeuw,
    Gelukkig, maar mijn streven is om er geen te hebben. En dat lukt redelijk.

    @Zeezicht,
    Van de pot gerukte mensen zijn een beetje gek. En vandaag de dag worden glimlachende mensen gauw aanzien alsof ze een paar vijzen missen.

    Was getekend

  7. adelheid Says:

    En de glimlach van de Mona Lisa is dan weer intrigerend en wereldberoemd…

    Het is mijn grootste schrik nu : zo’n gefrustreerd mens zijn. Andere mensen (kinderen, dieren) naar beneden duwen om zichzelf even beter te voelen. Spiegeltje spiegeltje waar ben je…

  8. Annemie Says:

    @vandepotgerukte
    Wat zich aan de andere kant van de wereld afspeelt laat mij niet onberoerd! Visueel en auditief worden we ganse dagen overspoeld met de verschrikkelijkste taferelen over armoede, uitbuiting, verkrachting, zinloze oorlogen etc… Het lijstje is langer dan dat! Wij kunnen daar weinig aan veranderen, laat staan ‘helpen’ – maar in ons hart/geest kunnen we ‘stil’ verzet plegen tegen wat verkeerd gaat in deze ontwrichte wereld!
    ‘Voor je eigen stoep vegen’ is nog altijd een goed begin, me dunkt!
    Verder blijf ik mijn eigen zelf en glimlach/lach waar gepast… maar steeds gemeend! 🙂

  9. Flo Says:

    Ik vind het grappig hoe veel mensen serieus of nors rondlopen op straat/in het warenhuis. Wanneer je er naar glimlacht, glimlachen de meesten wel terug. Maar regelmatig zijn er toch wiens gelaatsspieren dienst weigeren. Misschien te veel botox gebruikt.

  10. Margo Says:

    Waar jij je druk om maakt.

  11. vandepotgerukte Says:

    @Flo,
    Daar heb ik nog niet aan gedacht, het zou allemaal zomaar eens kunnen.

    @Margo,
    Waar staat er dat ik mij druk maak? Ik merk op.

    Was getekend

Geef een reactie

