U gelooft het of niet

En? Hebt U al een eenzame of onfortuinlijke figuur op het oog om mee aan te zitten tijdens de feestdis op Kerstmis? Neen? Dan wordt het hoog tijd dat U daar werk van maakt want we zijn maar twintig dagen verwijderd van Jezus’ verjaardag. Of bent U zelf een eenzame zielige figuur die nog wacht op een uitnodiging? Het zou zo allemaal maar eens kunnen.

Toen ik tien was heb ik het ooit aan de stok gehad met de leraar Godsdienst omdat ik als geleerde knaap van tien mij niet in de luren liet leggen. Na vol entousiasme de kennis van onze Christelijke jaartelling opgezogen te hebben ging ik verhaal halen bij die kerel.
“Hoe komt het dat we op 25 december de geboorte van Christus vieren maar dat het nieuwe jaar pas een week nadien wordt ingezet?”
Ik was dus kritisch en niet gelovig volgens die knakker. Geloven betekent geen vragen stellen. U gelooft het en de rest van uw taak bestaat uit uw bek houden en elke week een biljet van hoge waarde in het mandje te droppen tijdens de mis.

Waar was ik nu met mijn onzin? Ah ja, die eenzame. Mijn oudeheer die ondertussen is gaan uitvogelen of God en de Duivel bestaan stelde vast: “Nodig een eenzame uit op Kerst, maar de volgende 364 dagen moet hij niet komen mekkeren!”

Was getekend

7 Reacties to “U gelooft het of niet”

  1. breeg Says:

    Dan heb ik het dus goed gedaan door een eenzame ziel uit te nodigen voor Kerstmis. En ook je oudeheer kan tevreden zijn, want ik heb haar ook al nu zondag uitgenodigd en volgend weekend en… eigenlijk gewoon alle weekends 😉

  2. Heidi Says:

    Ik haat kerstmis.

  3. micheleeuw Says:

    Ik heb er al 2 uitgenodigd, 1 meer dan andere jaren. Of ze komen, zullen we wel nog horen, maar ze zijn welkom.
    Geloven en geen vragen stellen : ik braak ervan ! Waarschijnlijk daarom dat ik ook al vroeg afgehaakt heb.

  4. treiner Says:

    ik nodig mezelf uit, twee vliegen in één klap

  5. Annemie Says:

    Wel, op Kerstavond ben ik dit jaar alleen met echtgenoot want de kinderen zijn dit jaar uitgenodigd bij de schoonfamilie. Wij hebben een beurtrol uitgedoktert. Volgend jaar komen de kinderen dan weer bij mij voor Kerstavond. Daarbij komt ook nog dat echtgenoot op Kerstavond nachtdienst heeft als vrijwilliger op de palliatieve eenheid in Kortrijk. Dat is telkens op woensdagnacht om de twee weken, dit jaar toevallig Kerstavond.
    Op Kerstmis zelf, in de namiddag, komen we samen met gans de familie: mijn ouders, mijn zussen en broer met aanhang i.e. kinderen en kleinkinderen – ca. 45 personen. Organisatie: ondergetekende samen met zussen en broer. Ik zie er tegenop zoals elk jaar trouwens…
    Op maandag 29 december is het mijn beurt om de familie van echtgenoot te ontvangen; niet omslachtig want echtgenoot met zijn 71 jaar is de jongste van de familie – de oudste is 84 en een non die ’s morgens moet afgehaald worden van Waasmunster op rekening van echtgenoot. ’s Avonds komen mijn kinderen dan langs na het werk met de belofte van een uitgebreide broodtafel. Schoonzuster non blijft slapen en gaat ’s anderendaags op bezoek bij een andere zus maar echtgenoot brengt haar dan dinsdagavond terug naar Waasmunster… En als dat achter de rug is ben ik helemaal vrij. Oudejaar wordt hier niet met de familie gevierd en met echtgenoot alleen is dat een avond zoals veel andere avonden. Op Nieuwjaar zelf mogen de kinderen langskomen wanneer ze maar willen op voorwaarde dat ze ‘uitgeslapen’ zijn 😉
    En meer moet dat voor mij niet zijn – ik vind het zoal ruimschoots voldoende om niet te zeggen ‘te veel’!

  6. zapnimf Says:

    Ik zal dan wel mijn best doen om mij eenzaam te voelen.

  7. Margo Says:

    Ik volg Heidi.

Geef een reactie

