Carmiggelen, slot

Vervolg op carmiggelen en carmiggelen(2)

Het volgende Italiaanse eethuis kon haar blijkbaar wel bekoren. Deze keer was het gesnuffel met gesloten ogen van zeer korte duur, “Dit is het!” kirde ze.
Drie verdiepingen later werden we een tafeltje toegewezen door een jongedame goed voorzien van tieterij, haar brein was niet voorzien van iets.
“Aperitief?” vroeg het wicht.
“Ja, we nemen de aperitief van het huis. Drie”. Salvatore en ik volgden gedwee de keuze van de dame in het gezelschap.
“Goede keuze!” zei het tietengewicht.
Toen ze terugkeerde met het gevraagde deelde ze ons mede: “De aperitief die gisteren te boek stond als zijnde van het huis is wel veel lekkerder dan deze.”
Zou een mens niet doodvallen! Ten tweede male moest ik alle karakterzeilen bijzetten om mijn keukenmes niet in een borst te ploffen.
We bleven gedwee de keuze van de dame volgen en namen allen lasagne. Wijselijk hield ik mijn mond tot zij hun oordeel zouden kenbaar maken.
“Hij is zeer lekker! Niet?”
“Mijn ma haar lasagne smaakt duizend keer beter.” Velde Salvatore zijn oordeel.
Ik zweeg en was benieuwd wat ze op deze stelling zou durven verkondigen. Een Italiaan vertellen dat zijn moeder niet kan koken wordt in de Italiaanse grondwet op zijn minst bestraft met dertig dagen schandpaal.
“Tuurlijk schat, jouw ma haar lasagne is niet te evenaren, maar deze is wel te eten”
Ha, dit is wat ik noem inbinden.
Zij was zodanig in beslag genomen met zijn mij ma op te hemelen dat ik gelukkig mijn mening niet hoefde te geven. Het ding was lekker, maar als ik dat kenbaar zou maken kreeg ik het mischien aan de stok met Salvatore.

Ze stonden erop de ganse zwik te betalen. Wat alweder mijn wantrouwen deed toenemen. Wat wilden deze twee van mij? Ik besloot op mijn hoede te blijven.

Eenmaal buiten zochten we nog een knijp op om deze kennismakeing tot een goed einde te brengen. Drie bieren, ik schrijf bieren en geen biertjes, biertjes klinkt lullig, later kwamen hun tongen los. De mijne trouwens ook. Had mijn deerne bij me moeten zijn ik ha er haar één gedraaid.
Deze knijp had wel een verschrikkelijk nadeel. Een trap waar de klokketoren van het St Baafs in Gent nog U moet tegen zeggen. En toen de blazen werden uitgedeeld stond ik allicht ergens achteraan in de rij te tateren want na twee glazen water moet ik steevast een pissijn opzoeken.
Mijn concentratievermogen nam af na het achtste bier. De trap beloerend nam ik een besluit: “Ik ga betalen haal onopvallend mijn lid uit mijn gulp en zeik tegen de toog.”
Het is erom vragen als je zo een steile rottrap instaleert. Niemand merkte iets.
Mocht ik betrapt worden zou ik nog altijd ter verdediging kunnen vertellen dat ik eventjes wilde toogswaffelen.

De zenuwen gierden door mijn keel toen we opstapten en op het verlaten plein stonden. Nu zou ik aan de weet komen wat de bedoeling was. De met lampionnen verlichte bomen leken skeletten, de door regen natte kasseistenen blonken onheilspellend, het was doodstil. Mijn rechterhand omklemde het heft van mijn keukenmes onder mijn jas.
Plots toverde Slavatore een gitaar tevoorschijn, zij schraapte haar keel en begon te zingen:

La, la, la ,la, la, laaaaaa!!!

Het plein onderging een metamorfose. Deze twee mensen wilden niets van mij. Ze waren gewoon zichzelf. Komt dat tegen in de 21ste eeuw.

6 Reacties to “Carmiggelen, slot”

  1. urbain alpain Says:

    De pointe ontging mij enigszins maar ik heb dan ook nooit ernstige muzikale studies genoten. U liet mij wel achter met de prangende vraag of Simon Carmiggelt ooit Heidi Schoefs heeft begeerd.

  2. zapnimf Says:

    Die twee ken ik ook. Tofferds.

  3. Deftige Dame Marie Says:

    Euh…die knijp, waar is die? Want daar wens ik niet meer aan de toog te gaan hangen.

  4. Heidi Says:

    waaaaaaaaaaaa!!!!! das mooi beschreven!!!!!!! Echt tof!
    Groetjes!!!

  5. micheleeuw Says:

    Weer een prachtig verhaal ! Spannend zonder climax.
    Ik ben weer bijgelezen en heb genoten van elk woord !
    Schitterend 2009 !

  6. Drs. Johan Arendt Happolati Says:

    Heer Van Het wc,
    Hoe moet de argeloze lezer weten dat het hier om Vrouwe H.S. gaat? Ik snap niet hoe Heer Urbain Alpain dit kan weten.
    Een groet.
    De Drs.

Geef een reactie

