Gerookte zalm in de frituur.

Toen pas herkende ik haar. Het was de vrouw van de notaris die zich over mijn grootmoeders nalatenschap had ontfermd.

Mondain, van de wereld. Wat zoekt een dame zoals zij in mijn keet? Men zou verwachten dat zij op dit uur reeds in een gerenommeerd restaurant haar verse Schotse gerookte wilde zalm waarop achttienjarige oude Talisker Whisky is verstoven achter de kiezen heeft als voorgerecht. Ik noem maar iets. Waarom zou ze nu de exquise smaak die in haar goed verzorgde mond rondwaart willen vervangen door een in dierlijke vetten gebakken aardappel of worst?
“Goedenavond, ik zou graag die worst willen.” zei ze zacht, wijzend naar de laatste frikadel die in de glazen toonbank lag.
Het was duidelijk dat ze geen idee had dat het hier over een frikadel ging. Ik beantwoordde haar groet en had bijna gevraagd of ze hem bleu, a-point of bien cuit wilde.
“Geen frietjes?” vroeg ik opdat ik haar stem nogmaals zou kunnen horen. De klankkleur en timbre waren vrouwelijk, niet hoog noch laag, haar dixie (moet natuurlijk dictie zijn) was perfect en bleek niet vervuild te zijn met één of ander stads- of boerendialect.
“Neen, dank U.”
In mijn spionspiegel kon ik zien dat ze mijn naar haar gekeerde rug stond op te nemen.
Zou ze haar herinneren wie ik ben? Tenslotte was ik op het kantoor dat gevestigd is in hun villa twee kilometer verderop verschillende keren door haar ontvangen en begeleid naar het kantoor van haar man.

Was getekend en wordt vervolgd

5 Reacties to “Gerookte zalm in de frituur.”

  1. zapnimf Says:

    Sinds wanneer is Dansercoer notaris?

  2. vandepotgerukte Says:

    @Zapnimf,
    Verschrikkelijk stom van mij, ik laat het staan opdat uw reactie zijn zin blijft behouden.

    Was getekend

  3. micheleeuw Says:

    Ze wist exact wat ze wou. Ben benieuwd wat ze nog in gedachten had.

  4. Margo Says:

    Wedden dat ze je herkend heeft aan je rug?
    “die rug heb ik nog gezien” zal ze zeggen…

  5. FrankiePebbles Says:

    Hm. Sommige vrouwen hebben er een handje van om bepaalde worsten te overschatten.

Geef een reactie

