Ik ben een natuurmens!

“Een mens moet iets in zijn leven.” was wat door mijn hoofd fladderde als een mus met Parkinson. Nu weet ik niet of deze gevreesde ziekte ook bij mussen toeslaat maar zo fladderde die gedachte door mijn nog halfslapende brein, dus ik kan er verder ook niets aan doen.

Eén van de dingen die een mens moet doen is eten. Na de obligate karweitjes zoals mij snel koud douchen, een sigaret opsteken, het haardvuur in de keuken terug aanwakkeren en mijn lichaam omgorden met textiel stapte ik mijn erf op. Onze moestuin ligt er triest bij. Zelfs in deze contreien waar de Goden niet hevig tekeergaan met het kwistig rondstrooien van ijs en Noordpool temperaturen is het rond deze tijd van het jaar niet veel soeps met groenten kweken. Doch geen nood. Ik merkte in de schuur dat er nog een tros aan elkaar gevlochten ajuinen hing en meteen wist ik het. “Prei en wortelen” Soms kan ook ik mijn gedachtegang niet volgen dus vraag mij niet hoe het komt dat ik bij het aanschouwen van ajuinen op prei kom.

“Wat kan men zoal klaarmaken met prei?”
Klara, ons varken wroette konorrend en vergenoegd in de modderbrei links van ons erf.
“Quiche, verdomme!” Kreette ik. Een zwerm patrijzen vloog verschrikt op uit de bomen links van ons erf. Was mijn schoonvader op bezoek geweest dan zou er zeker eentje bij geweest zijn die het begruik van zijn vleugels kon vergeten. Gewapend met jachtgeweer en munitie trekt hij regelmatig de bergen in opdat het wildbestand niet te veel praatjes zou hebben en zich niet ongebreideld kan voort planten.
Quiche dus. Prei, wortelen, spek, kaas, room, en een ei. “Blij met een ei” sprak ik Tok de kip vriendelijk aan. Ik nam een sigaret en moedigde Tok vriendelijk aan om een ei te leggen. Wat ze prompt deed. Gelukkig. Ik ben een geduldig mens maar men moet mij geen tien minuten laten wachten naast een kip tot deze overgaat tot eieren produceren. Bij hoge nood ram ik het ei er wel uit.

Nu hoefde ik alleen nog Mies, onze koe, te melken. Van haar geleverde zuivel kon ik de laag room scheppen om te klutsen met Tok’s ei.
Na al de ingrediënten aan elkaar voorgesteld te hebben en ze dringend verzocht te hebben geen ruzie te maken doch in harmonie hun smaken met elkaar te laten paren zit ik nu vol goede hoop naar de gietijzeren oven, aangedreven door zelfgehakt hout, te staren met de hoop dat we deze middag iets lekker te vreten hebben.

Was getekend

10 Reacties to “Ik ben een natuurmens!”

  1. georgina75 Says:

    Leuk geschreven. Maar heb je dat dan zelf opgegeten? Of had je daarvoor ook een huisdier van doen?

  2. zapnimf Says:

    Uw eerste recept voor het voorgaande stukje van je in mijn reader dat je terug geveegd hebt?

  3. Emma Says:

    ‘Bij hoge nood ram ik het ei er wel uit’. Daar ontlokte u mij een lach.

  4. tijdtussendoor Says:

    Ik zie ze graag…natuurmensen 😉

  5. Deftige Dame Marie Says:

    Als je bij het zien van ajuinen aan prei en wortelen denkt, dan lijd je aan het soepsyndroom.

  6. flo Says:

    En … was het lekker?
    Schrijf een kookboek. Je recept leest lekker.

  7. vandepotgerukte Says:

    @Georgina,
    Mijn varken, koe en kip zijn geen huisdieren. Het zijn nutsdieren. Mijn stulp is voor hen verboden terrein.

    @Zap,
    Het gewiste stukje ging totaal ergens anders over en er is mij van hogerhand op de vingers getikt dat de informatie die daar in werd vrijgegeven nog niet voor publikatie vatbaar was.

    @Emma,
    De kip kan er anders niet om lachen als deze situatie zich voordoet.

    @Tijdtussendoor,
    Ik ook!

    @Deftige Dame,
    Dat zegt mijn deerne ook. Het in de soep laten draaien van dingen is mij niet onbekend.

    @Flo,
    Hij is inderdaad goed gelukt. Kookboeken schrijven dat zal voor later zijn.

    Was getekend

  8. micheleeuw Says:

    Smakelijk !

  9. FrankiePebbles Says:

    Ja ik ken dat. Wij zijn thuis ook doorgewinterde naturisten.

  10. Margo Says:

    Geef mij toch maar een kleintje met mayo van uit de frituur.

Geef een reactie

