Sermoen of wijn?

De bank op het dorpsplein, annex kerkplein voelt warm aan als ik ga zitten. Mijn strohoed beschermt mijn hoofd en ogen tegen een teveel aan uv straling en licht uitgespuwd door de zon. Een witte BMW 535tds versierd met bloemen en slingers rijdt het kerkplein op. Deze plek is een voetgangerszone. Twee gelegenheden geven het recht om tot voor de oude kerkdeur te rijden. Trouwen en begrafenissen.

Verschillende families, genodigden, vrienden staan voor de kerk te wachten. De vrouwen uitgedost in veelkleurige lange rokken, fel opgemaakt. De meisjes in korte rokken, niet onderdoende in verf, parfum en andere parafernalia. De mannen staan er een beetje onwennig bij. Hun strakke boorden en stropdassen, stevig aangesnoerd door hun echtgenotes spannen te veel. Maar hun grootste zorg is hoe ze ongezien kunnen wegglippen naar de bar die aan de overkant van het plein uitnodigend wenkt. Iedereen begroet de bruid en begint naar binnen te treden. Vooral de vrouwen. Een tiental mannen ziet zijn kans schoon om er van tussen te knijpen en niet een halfuurlang meneer pastoor zijn gepreek te moeten aanhoren. Dat is een geplogenheid alhier die ik al meerdere malen mogen meemaken heb, van op mijn bank. En nog steeds vindt ik het ontzettend grappig.

Was getekend

7 Reacties to “Sermoen of wijn?”

  1. de zeggenschap Says:

    Een zaag spannen, kan langer duren dan de boom omhakken.
    Daar al eens aan gedacht op je pot?

  2. FrankiePebbles Says:

    Ha ha, ja dat ken ik. Ik heb dat zelf altijd als de seks begint. Daar kom ik ook telkens weer onderuit om leukere dingen te doen. Alleen zijn er geen personen die dat kunnen gadeslaan vanaf hun zonnige bankjes.

  3. vandepotgerukte Says:

    @De zeggenschap,
    Ik snap begot niet wat U bedoelt. Op mijn pot denk ik nooit na, daar schijt ik.

    @FrankiePebbles,
    Wordt U verplicht om aan seks te doen?!?!

    Was getekend

  4. Annemiek Says:

    Toen ik in het zuiden van Nederland woonde was de kroeg vrijwel altijd vlak bij de kerk. Alle mannen gingen dan ook frühshoppen.
    Hier in het oosten is het mogelijk wat Calvinistischer. Hier wordt niet geshopt voor zover ik weet.

    De mannen op uw berg zegenen het huwelijk in op geheel eigen wijze.

  5. micheleeuw Says:

    Mensen kijken, een leuke bezigheid.

  6. Annemie Says:

    Inderdaad grappig! Die mannen verkiezen eerst de wijn en daarna het sermoen van de verbolgen eega?

  7. lia Says:

    de stille observant! heel mooi beschreven dit! het is net een klein filmke!

    {-♥-}

Geef een reactie

