Weetjes

Afzondering begon hem te bekoren. Niet de fysische afwezigheid van mensen. Maar het niet hoeven glimlachen, praten, sociaal zijn. Hij was het moe om meerdere malen krampachtig het goede antwoord te zoeken op de foute vragen die nu gesteld worden in het dagelijks sociale leven.

De vele uren die hij alleen doorbrengt zullen daar wel hun aandeel in hebben. Hij bekijkt liever wat er rond hem gebeurt dan er aan deel te nemen. Hoe meer hij kijkt en luistert, hoe meer hij tot de conclusie komt dat alles draait om oordelen vellen. Bij het onbeschaamd afluisteren van gesprekken op de trein, slager of bar is de spil van elk gesprek het oordeel vellen over de besproken zaken. Of het nu om voetbal gaat, politiek of bikkelen.

Er begint een honger te groeien naar het niet weten. Als men niet weet hoeft men niet te oordelen. De dingen die hem intereseren, zowat alles, neemt hij nu voorzichtig op alsof het een diamant betreft die met zijn ontelbare oppervlakten telkens anders is als hij hem een paar graden in zijn gespreide hand laat kantelen. De schoonheid en ondoorgrondbaarheid van het kleinood benemen hem de adem. Oordelen kan en wil hij niet over de kwaliteit van het juweel. Hij wil zich alleen maar laten meeslepen door nieuwsgierigheid en begrijpen dat het enige weten niet weten is.

Was getekend

12 Reacties to “Weetjes”

  1. tijdtussendoor Says:

    Ideaal om een nieuwe week mee te beginnen, dank je!

  2. Adelheid Says:

    Dit vind ik een prachtige tekst…

  3. Annemiek Says:

    Wow, ik ben onder de indruk van met name het laatste stuk van je tekst. Wat zou het heerlijk zijn als meer mensen in staat waren de wereld met al zijn gedoe te beschouwen als een kleinood.

  4. zeezicht Says:

    Je tekst doet mij denken aan dat liedje van Jean Gabin, Met 18 wist ik alles en nu weet ik dat ik het nooit zal weten…

  5. Margo Says:

    Wat niet weet niet deert. Schone symboliek voor iets waar ik mijn eigen zelfs voor een groot stuk in kan vinden.

  6. micheleeuw Says:

    Zo probeer ik ook te leven en te werken, maar dat lukt niet altijd.
    Prachtig geschreven !

  7. Tantieris Says:

    Dat gevoel herken ik … mooi!

  8. AnamCara Says:

    Graag gelezen, wijze man!

  9. de zeggenschap Says:

    Welkom bij het clubje van de in mist en misnoegen gehulde misantropen!

  10. vandepotgerukte Says:

    @Tijdtussendoor,
    Graag gedaan.

    @Adelheid,
    Bedankt!

    @Annemiek,
    Vooral mochten gedachten beter bekeken en minder vlug beoordeeld worden.

    @Zeezicht,
    Als dat geen compliment is! Dank.

    @Margo,
    Het is een kwestie dat er verschillende waarheden bestaan over hetzelfde onderwerp. Daarom is niet weten belangrijk.

    @Tantieris,
    Dank U wel!

    @AnamCara,
    Blij dat U het te pruimen vond. Wijze vrouw.

    @De zeggenschap,
    Als U mijn blog een beetje doorleest kan U zien dat ik helemaal niet misnoegd, noch een misantroop ben. Ik haat de wereld niet. Integendeel. Dankzij wat ik doe heb ik veel vrijheid en kan ik alles vanop een afstand bekijken.

    Was getekend

  11. lia Says:

    wow, zo waar en zo begrijpelijk, niets an toe te voegen, zo herkenbaa!

    {-♥-}

  12. Emma Says:

    Ik vind juist de eerste alinea het mooist. Vooral het goede antwoord op foute vragen is een mooi contrast.

Geef een reactie

