Brieven

“Sorry, maar dat risico zijn we niet bereid te nemen.”
De oude baas bekeek de bediende van het reisbureau ongelovig.
“Ik ben zesennegentig jaar, ik heb mijn broer de laatste keer gezien toen ik achttien was. Nu ik na lang sparen de centen heb, vertelt U mij dat ik niet mag vliegen met eendere welke maatschappij?”
“Klopt meneer, geen enkele maatschappij wil iemand die oud is en nu en dan extra zuurstof nodig heeft aan boord.”
Antonio stond op, gaf de bediende een stevige handdruk, en vertrok. Ondanks zijn leeftijd en kortademigheid was hij nog zo sterk als een os.

Eenmaal thuisgekomen in zijn oude huis in de Galicische bergen trok hij zijn jas uit en ging zitten aan de antieke secretaire die in de eetplaats stond. Kaarsrecht zat hij aan het meubel waar hij sinds zijn achttiende elke week zijn naar Argentinië uitgeweken broer een brief schreef.. Hij nam een vel papier dat netjes opgeborgen lag in de lade. Hij bekeek het witte blad en begon met vaste hand te schrijven:
“Beste broer, mij is hetzelfde overgekomen als jij. We zijn gedoemd om elkaar te blijven schrijven maar nooit meer te zien…..

Echt gebeurd.

Was getekend

13 Reacties to “Brieven”

  1. zeezicht Says:

    Als dit waar is, toch wel triestig.
    Oplossing: pc met webcam?

  2. sneeuwkoningin Says:

    wreed wreed…

  3. zapnimf Says:

    Waarom had hij daar dertig jaar eerder niet aan gedacht?

  4. vandepotgerukte Says:

    @Zeezicht,
    Het is waar. En de oude baas heeft niet veel aan een webcam als hij zijn broer in de armen wil sluiten.

    @Sneeuwkoningin,
    Inderdaad.

    @Zapnimf,
    Dat had hij maar lees de zin: “Nu ik na lang sparen de centen heb…”

    Was getekend

  5. IMS Says:

    Au! Hoewel ik eigenlijk een hekel heb aan dat soort programma’s, vraag ik me hier toch af of er niet een of ander “na jaren weer verenigd met….”-tv programma bij kan springen.
    Dit is toch te zot voor woorden – ze vragen de beste man nog net niet om maar alvast in zijn kist te gaan liggen…

  6. Annemiek Says:

    Wat triest, zeker omdat het een waar gebeurd verhaal betreft.

  7. lia Says:

    echt gebeurt ook nog dat is pas triest! bedrijfspolicies ik zal ze nooit begrijpn!

    {♥-}

  8. micheleeuw Says:

    Heel erg en triestig.

  9. Margo Says:

    Heeft die 78 jaar moeten sparen? Da’s er wat over, denk ik.
    Na 50 jaar had hij ook wel al een vliegticketje bijeengespaard gekregen zeker? Dan had hij op zijn 68ste zijn broer kunnen omhelzen.
    En die broer van hem, kon die zo niet eens langskomen in die 78 jaar?
    Sorry maar compassie voel ik niet.

  10. vandepotgerukte Says:

    @IMS,
    Daar denkt de oude baas niet eens aan. Ik betwijfel of hij het bestaan van dergelijke programma’s kent.

    @Annemiek,
    Het treft mij ook.

    @Lia,
    Ik weet niet wat ik er van moet denken.

    @Micheleeuw,
    Inderdaad.

    @Margo,
    Hadden ze het gekund denkt U echt dat de oude baas zo stom zou geweest zijn om te wachten of hij de 96 jaar zou halen? Ik heb het niet over België. Ik vindt het al een wonder met 96€ pensioen na een leven lang ploeteren tot zijn tachtigste dat hij de centen bij elkaar gekregen heeft. Kleine boertjes die alleen hun drie kinderen opvoeden omdat hun vrouw 65 jaar geleden gestorven is aan een appendicitis bij gebrek aan klinieken binnen een straal van honderd kilometer, daarna tot ’75 in een dictatuur leven hebben niet het immense geluk gekend dat wij kennen. Tot voor een paar jaar dacht ik hetzelfde als jij. Nu niet meer. Wat ik schrijf is wat ik zie, op geen enkel moment probeer ik medelijden op te wekken. Ik geloof niet in medelijden. Moest medelijden echt bestaan dan zou de wereld er anders uitzien. Dit sluit aan bij het vorig vodje “weetjes”, veel facetten zijn er, ik oordeel niet meer.

    Was getekend

  11. Margo Says:

    ’t Was vooral een bedenking die ik er mij bij maakte. Hoemeer details je kent, hoe beter je je bedenkingen kan funderen. Had ik de details die je net gaf geweten, ik had me missichien totaal geen bedenking gemaakt, of ten minste dan toch een heel andere.
    ’t Is geen oordeel maar een bedenking, een afvraging. Daar zit een groot verschil op, als ik me niet vergis.

  12. Tantieris Says:

    Ik voel toch iets van mede-leven. Wat het verleden ook moge inhouden, in het hier en nu is dit triest.

  13. FrankiePebbles Says:

    In de bres! Werf een fondsje. Regel een medisch onderlegde begeleider voor tijdens de heen- en terugreis. Sluit een verzekering af mocht het in de lucht misgaan. Klaar. Alleen: wie gaat dat doen.

Geef een reactie

